12.5.2017 Ajoneuvot Koeajo: Ford Focus ST 2.0 TDCi Powershift – lue tämä, ennen kuin ostat Octavia RS:n Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Automaattivaihteisto oli Ford Focus ST 2.0 TDCi:n puuttuva palanen. Hyvää: Ajettavuus, ulkonäkö, etuistuimet varauksin, sulava voimalinja, lisävarusteiden hinnoittelu Huonoa: voimaa voisi olla enemmänkin Automaailma tuskin tuntee urheilullisuutta haluttavampaa käsitettä. Siksi Škoda Octavia RS Combin menestystä ei tarvitse ihmetellä: vaivattoman voimakas dieselmoottori ja urheilullinen kuorrutus yhdistyvät tilavaan ja tyylikkääseen farmarikoriin hintalapulla, joka ei vielä aiheuta sosiaalista paheksuntaa.Osansa Octavia RS:n markkinoista haluava Ford laajensi Focus ST -mallistoa taannoisessa kasvojenkohotuksessa dieselvaihtoehdoilla, mutta vasta nyt paketti täydentyi tärkeällä automaattivaihteistolla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuin luotu toisilleenFordin kuusivaihteinen kaksoiskytkinautomaatti sopii hienosti dieselmoottorin pariksi. Vaihteisto hyödyntää voimavaroja järkevästi, eikä käytös anna sijaa moitteille.Taajamanopeuksissa vahvasti vääntävä diesel liikuttaa Focusta miellyttävän rivakasti. Dieselissä automaatti sopii kokonaisuuteen manuaalia paremmin: kyllähän itse vaihtamisessa on tekemisen meininkiä, mutta tehokas eteneminen vaatii bensiinimoottoria kapeamman vääntöalueen takia turhankin aktiivista vaihtamista.Maantienopeuksissa rajalliset voimavarat tulevat esiin. Škoda Octavia RS 2.0 TDI:n tavoin Focus ST 2.0 TDCi on vaivaton ajettava ja ohituksiinkin riittää mukavasti potkua, mutta kummankin bensiinimalleista tuttua yltäkylläistä voimantunnetta dieselit eivät tarjoa.Lisätehon kaipuuFocuksen kohdalla huomaa ajoittain pohtivansa, onko koeajetun 184 hevosvoimaisen ST:n ja 150 hevosvomaisen ST Line -mallin välillä tarpeeksi suurta eroa. Ehkä ST:n dieselin olisi voinut piiskata seuraavalle sataluvulle jo pysykologisista syistä?Onneksi Focus ST erottuu edukseen, eikä kyse ole vain mustista vanteista ja näyttävästä korisarjasta. Auton sisätilat ovat ehtaa GTI-luokkaa: kojelaudan päältä löytyvät ahtopainemittarin ohella lisämittarit öljyn lämpötilalle ja paineelle.Recaron valmistamat etuistuimet ovat auton parasta tai pahinta antia: jos kroppa mahtuu voimakkaiden sivutukien syleilyyn, tarjoaa Focus viimeisen päälle tukevan ja mukavan ajoasennon. Jos ruumiinrakenne ei ole yhteensopiva istuinten kanssa, lienee parempi unohtaa koko auto.Ajettavuuden nimeenVakava suhtautuminen urheilullisuuteen jatkuu Fordin ajettavuudessa. Järkevästä dieselmoottorista ja mukavasta automaattivaihteistosta huolimatta alustaviritys on ehtaa sporttia: meno on jämäkkää, mutta vastapainoksi Ford tarjoaa tarkkaa ohjautuvuutta ja tasapainoista käytöstä. Yllättävää kyllä, villistä 250 hevosvoimaisesta bensiiniversiosta tuttu ohjauksen vetely täyskiihdytyksissä on läsnä myös dieselmallissa – onneksi automaatin ansiosta molemmat kädet voi pitää koko ajan ohjauspyörässä. Maantieajossa Focus on toimiva kumppani. Tukevuuden ansiosta istuimet ovat mukavat pidemmilläkin siirtymillä, ja hyvä ohjaus tekee maantiesuorien nielemisestä vaivatonta.Dieselkäyttöistä sporttifarkkua etsivälle Focus ST on automaattivaihteiston myötä kiinnostava uutuus. Ford ei tarjoa yhtä huippuunsa hiottua pakettia kuin Škoda, mutta ajettavuutta yli kaiken arvostavalle saksalainen pieksee tsékin.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Ford Focus ST 2.0 TDCi Wagon PowerShift Hinta alkaen 34 452 € Koeajetun auton hinta varusteineen 37 591 € Moottori Dieselmoottori 1 997 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 136 kW (182 hv), 3500 r/min Vääntö 400 Nm (2000–2750 r/min) Vääntö 400 Nm (2000–2750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,7 s Huippunopeus 216 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 119 g/km Mitat pituus 4560 mm, leveys 1823 mm, korkeus 1482 mm, akseliväli 2648 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu Takuu 3 vuotta / 100 000 km, ekat 2 vuotta ilman kilometrirajaa Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA - vanhaa vain ja ainoastaan nimi 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa