21.4.2015

Koeajo: voimakas Ford Focus ST

Voimaa riittää, mutta talvirenkaat pilaavat ilon. Hyvää: moottori, etuistuimet, perusajettavuus. Huonoa: vetely, vetopito, kallis.

Ford Focus ST ei häpeä mitään. Räväkkä keltainen väri, helmasarja ja takaspoileri lupaavat reipasta menoa. Odotukset täyttyvät 250 hevosvoimaisen turbomoottorin toimesta. Ajoittain voimasta on runsaudenpulaa – autoparka ei oikein tiedä, mitä kaikkea sillä tekisi.

Täyskiihdytyksessä ohjauspyörä tempoilee etupyörien etsiessä pitoa. Avoimella tasauspyörästöllä sitä ei vain löydy. Mikäli tienpinta on hivenenkin nahkea, käy tehojen siirtäminen ylivoimaiseksi koeajoauton 235 milliä leveille kitkarenkaille. Vasta kolmannella vaihteella täyskaasutus ei aiheuta välitöntä sutimista.

Kiihdytyksiä säestää äänimaailma, jossa on ripaus edellisen korisukupolven viitoskonetta. Ylimääräinen sylinteri on peräisin kaiuttimista, ja keinotekoisuuden huomaa. Ääneen tottuu.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainiot Recarot

Nopea eteneminen vaatii ajonvakautuksen kytkemistä sallivampaan urheilutilaan. Täysvalppaudessa järjestelmä rampauttaa etenemisen kitkarengastuksella. Silloin Focus ST etenee perusmoottorisen perheauton tavoin.

Voimakkaasti keskittävä ohjaus on tarkka, muttei nykytyyliin kovin halukas viestimään tienpinnan tapahtumista. Palautteetta Focusta ei tarvitse ajaa. Recaron etuistuimet tarjoavat loistavan takapuolituntuman. Istuinmukavuus on myös mainio, kunhan vartalo solahtaa reippaiden sivutukien väliin.

Luottamus Focus ST:hen syntyy nopeasti. Kuljettaja pysyy hereillä auton aikeista, oli kyseessä keulan puskeminen tai yliohjaaminen. Jälkimmäinen tapahtuu Focuksella yllättävän helposti reippaammalla moottorijarrutuksella.

Kesän lapsi

Vauhdikkaassa ajossa Focus ST:n iskunvaimennus toimii mainiosti. Auto etenee ryhdikkäästi pyörät tiessä kiinni, eivätkä suuremmatkaan heitot aiheuta ylimääräisiä liikkeitä.

Rauhallisemmassa ajossa alustan jatkuva nypytys ärsyttää. Jousitus tuntuu halvalta madallussarjalta. Se harmittaa, sillä muuten Focus ST toimisi mainiosti urheilullisena arkiautona.

Kori on viisiovinen, eivätkä muhkeat etuistuimet ryövää liiaksi takajalkatilaa. Suuret voimavarat tuovat mukanaan runsaan alaväännön, joten Ford etenee suurellakin vaihteella keveästi. Myös ohituskiihtyvyys on erinomainen.

Ikävä totuus on, että Focus ST tarvitsee moitteettoman kesäkelin lunastaakseen makean ulkonäön herättämät lupaukset. Heikommissa olosuhteissa vahvoista puolista ei pääse nauttimaan, mutta pintakova jousitus muistuttaa jatkuvasti auton luonteesta. Kompromissina ratkiriemukkaan hauska pienempi Fiesta ST on onnistuneempi.

Kaksijakoinen Ford Focus ST osuu hankalaan rakoon automarkkinoilla. Arkikelpoisuus kaipaisi hieman pintapehmeämpää alustaa ja ajettavuuspuoli kärsii etuakseliston puutteista. Suurin ongelma on hinta – Focus ST maksaa lähes 6 000 euroa enemmän kuin tehokkaampi ja älykkäällä tasauspyörästöllä varustettu Seat Leon Cupra.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Ford Focus ST 2.0 EcoBoost

Hinta alkaen

41 202 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

45 549 €

Ajoneuvovero

146 €/ v

Moottori

2 000 cm³, bensiinimoottori 4 sylinteriä, turboahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto.

Teho

184 kW (250 hv), 5500 r/min

Vääntö

360 Nm (2000–4500 r/min)

Vääntö

360 Nm (2000–4500 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

6,5 s

Huippunopeus

248 km/h

Kulutus l/ 100 km

8,8 (kaup.) / 5,7 (maant.) / NEDC-kulutus 6,8 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

159 g/km

Mitat

pituus 4362 mm, leveys 1823 mm, korkeus 1471 mm, akseliväli 2648 mm
Tavaratila: 316 l
Omamassa: 1437 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

3 vuotta / 100 000 km

Luetuimmat