1.6.2025

Koeajo: Ford Puma Gen-E – töpselihäntä ja puuman geenit

Kuva Aake Kinnunen
Ford Puma Gen-E Premium sähköauto

Ford Pumasta loihdittu sähköversio herättää epäilykset haaleasta johdannaisversiosta, mutta pinnan alta löytyy yllättävän harkittu kokonaisuus.

Fordin karsiessa henkilöautomallistoaan kompaktiautojen panokset on kasattu Puman harteille. Crossoverisoidulle Fiestalle on kasattu oman ja Fiestan tehtävien lisäksi myös osa Focuksen roolista. Nyt vuorossa on Ford Puma Gen-E, eli kissan häntä on kytketty töpseliin ja vuorossa on polttomoottoriautosta tehty sähköversio.

Ford Puma Gen-E Premium sähköauto

Tyypillisesti jälkikäteen suunnitellut sähkömuunnokset eivät yllä samalle tasolle, kuin alusta asti sähköautoksi suunnitellut autot. Ford on kuitenkin päättänyt osottaa epäluulot monelta osin vääriksi, vaikka joitain haasteita on vielä jäänytkin. Fordin kahdesta muusta tuoreesta sähköautomallista, Explorerista ja Caprista, poiketen Puma Gen-E:n taustalla ei ole Volkswagenin MEB-sähköautorakenne, vaan auto on omaa suunnittelua Mustang Mach-e:n tapaan.

Ford Puma Gen-E Premium sähköauto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sileämpi turkki

Ulkoisesti Ford Puma Gen-E on lähes samassa siluetissa polttomoottorimallin kanssa, mutta aerodynaamisempi keulamaski on kasvattanut pituutta muutamalla sentillä. Korkeutta on tullut 5 mm. Maavaraa on 157 mm tyhjällä autolla, joten crossover-geenit ovat läsnä vain hiukan.

Ford Puma Gen-E Premium sähköauto

Eikä tarina muutu paljonkaan sisäpuolella. Vaihdekeppi ja käsijarru on raivattu pois keskitunnelista ja tilalle on tehty uusi korkeampi keskikonsoli. Muuten kojelaudan keskipisteenä on 12-tuumainen kosketusnäyttö Sync 4 -järjestelmällä, joka tukee älypuhelinpeilausta. Mittaristonäytön koko on 12,8 tuumaa. Fordmaiseen tapaan äänentoisto on hoidettu B&O:n järjestelmällä, jonka tunnistettavin osa on näyttöjen päällä makoileva soundbar. 

Ajoasento on säädettävissä melko hyväksi eri kokoisille kuljettajille. Takaistuimilla tilaa on auton kokoluokkaan nähden hyvin ja istuma-asento on ryhdikäs. Pääntila tuskin saa koripallojoukkueiden suositusta, mutta keskimittaiselle aikuiselle se riittää hyvin. 

Ford Puma Gen-E Premium sähköauto
Keulatilaa on paperilla lupaavat 43 litraa, mutta sen muoto aiheuttaa epätoivoa. Miinusta myös perinteisestä avausmekanismista viimasalpoineen ja konepellin tukineen.

Tavaratilan suhteen Ford Puma Gen-E onkin mielenkiintoisempi tapaus. Keulalla on 43 litran “frunk”, mutta tila soveltuu muotonsa puolesta lähinnä leikkuulautojen kuljettamiseen. Varsinainen tavaratila on 523 litraa. Puman tuttu Megabox-pohjasyvennys on Puma Gen-E:ssä laajennettu koko tavaratilan kokoiseksi ja nimetty uudelleen Gigaboxiksi. Niinpä Pumassa onkin mahdollisuus kuljettaa melko korkeita tavaroita. Takaistuimet kaadettuna tavaratila kasvaa 1 283 litraan.

Ford Puma Gen-E Premium sähköauto

Hyvät ja huonot puolet

  • Kulutus
  • Tilat
  • Varustelu
  • Latausaika
  • Akun koko
  • Alusta ja rengasmelu
  • Hinta

Ruokittava usein

Gigaboxiin liittyen Ford Puma Gen-E:n akkukoko jää melko maltilliseksi, sillä auton pohjassa olevaa akkua ei ole voitu jatkaa tavaratilan pohjan alle. 43 kilowattitunnin nettokoko asettaakin auton samalle viivalle kokoluokkaa pienempien kilpakumppanien, kuten Citroën ë-C3:n ja Hyundai Insterin kanssa.

Gigaboxiksi päivitetty tavaratilan pohja on edelleen varustettu tulpalla pesutarpeita ajatellen.
Gigaboxiksi päivitetty tavaratilan pohja on edelleen varustettu tulpalla pesutarpeita ajatellen.

NMC-tyyppisen akun pikalatauksen huipputeho on 100 kilowattia. Nykyisin melko maltillinen huipputeho sopii kuitenkin näin pienen akun kohdalla hyvin ja 10-80% lataus vie vain 23 minuuttia. Puman latauskäyrä ei ole mitenkään poikkeuksellisen hyvä, mutta keskiteho on selvästi suhteessa akun kokoon. Navigaatioratkaisun lisäksi valikosta löytyy mahdollisuus akun esivalmisteluun pyynnöstä, joten kylmästä akusta ei tarvitse kärsiä edes tuttujen laturien kanssa. Type 2 AC-asiointilatauksen teho on 11 kW, eli Puma Gen-E:n saa tyhjästä täyteen puolikkaassa työpäivässä oikean laturin kanssa.

Ford Puma Gen-E Premium sähköauto

Ford Puma Gen-E:n WLTP-toimintamatka on noin 370 kilometriä varusteversiosta riippuen. WLTP-kulutuslukema on reilu 13 kilowattituntia per 100 km. Käytännön kulutuslukemat tukevat Fordin lukemia, kaupunkiajossa päästiin jopa alle 10 kWh/100 km. Vastaavasti moottoritien kesänopeuksissa sähköä kuluu lähemmäs 20 kWh/100 km, jolloin latauspaussi tulee viimeistään 200 kilometrin välein.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ketterä kuin kissa

Etuvetoisessa Ford Puma Gen-E:ssä sähkömoottorin teho on 124 kW (168 hv) ja 0–100 km/h kiihdytys onnistuu 8,0 sekunnissa. Suorituskykyä kissapedossa on siis enemmän kuin riittävästi arjen tarpeisiin. Kaasupolkimen painallukseen auto reagoi terävästi.

Ford Puma Gen-E Premium sähköauto

Täydellä akulla jarrupolkimen tuntuma on iljettävä, sillä poljinta täytyy painaa melkoisesti kitkajarrujen herättämiseksi. Tilanne korjaantuu parin kilometrin jälkeen, jolloin akkuun mahtuu jälleen rekuperaatiosta saatavaa energiaa. Tuolloin jarrupolkimen tuntumakin palautuu melko tavalliseksi. Jarrujen suorituskyvyssä ei ole moitittavaa.

Puma Gen-E:n alusta on vireeltään sangen napakka, mitä voi odottaakin crossoverin ja sähköauton yhdistelmältä. Joustoliikkeet ovat kuitenkin hyvin kontrolloidut, eikä auto jää heilumaan ylimääräistä. Maantienopeuksissa rengasmelu nousee merkittävästi.

Ohjaustuntuma on lievästi nahkea ja soikea ohjauspyörä vetelee ripeissä kiihdytyksissä. Kaupunkiajossa Puma Gen-E on ketterä kulkine.

Kympin kysymys

Ford Puma Gen-E:n mallistohinnat alkavat 34 390 eurosta ja parin tonnin lisäpanostuksella pääsee käsiksi paremmin varusteltuun Premiumiin. Suurin osa mukavuusvarusteista kuuluu jo perusvarusteluun. 

Ford Puma Gen-E Premium sähköauto

Pienen akkunsa takia Ford Puma on erikoisessa kilpailuasemassa pienempien ja 10 000 euroa edullisempien sähköautojen kanssa, joiden karsittu varustelu ja pienemmät tilat saavat Puman näyttämään isolta autolta. Eikä unohtaa sovi, että esimerkiksi Citroën ë-C3:sta on myös isompi Aircross-versio, joka haastaa Puma Gen-E:n ainakin tilojen osalta. Ostajille tärkeintä on, että markkinoilta löytyy sopivia vaihtoehtoja.

Ford Puma Gen-E Premium

SÄHKÖAUTO, etuveto

124 kW (168 hv), 290 Nm

Akku brutto / netto 53,0 / 43,0 kWh

Lataus Type 2: 11 kW (3 x 11 A)

CCS: 100 kW

WLTP-kulutus 13,7 kWh / 100 km

toimintamatka 364 km

Suorituskyky 0–100 km/h 8,0 s

huippunopeus 160 km/h

 

Mitat 

Pituus 4 214 mm

Leveys 1 805 mm

Korkeus 1 555 mm

Akseliväli 2 588 mm

Tavaratila 523-1 283 + 43 l

Omamassa 1 563 kg

perävaunu 750 / 750 kg

 

Euro NCAP ei testattu

Takuu 5 v / 100 000 km

ajoakku 8 v / 160 000 km

Hinta alkaen 36 690 €

koeajoauto 38 690 €

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat