28.1.2022 Ajoneuvot Koeajo: Ford S-Max Hybrid on tila-autojen viimeisiä mohikaaneja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford S-Max yrittää hidastaa tila-autojen sukupuuttoa hybridivoimalinjalla. Hyvää: ajettavuus, mukavuus, näkyvyys, hulppeat tilat viidelle. Huonoa: ahdas ja laiska seitsemälle, hidas lämpeneminen. Ford S-Max saanee tätä menoa kannettavakseen markkinoiden viimeisen tila-auton maineen, sillä valtaosa kilpailijoista on jo luovuttanut ja muuttanut tuotantolinjat citymaastureita sylkemään. Vielä harvinaisemmaksi S-Maxin tekee nyt saapunut hybridiversio, jota ei tila-autoissa ole tupannut olemaan. Hybridi-taikasanalta toivotaan pontta myyntiin. Kaupankäyntiä avittanee alhaisempi hinta, sillä bensiinihybridin päästöt ja autovero ovat pienemmät kuin tähän asti myydyillä dieselmalleilla. Dieseliä himoitsevan kannattaa rientää, sillä uusia tilauksia niistä ei enää tehtaalle lähde, mutta joitakin autoja on vielä varastossa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hulppeat tilat viidelle Tilaa tarvitsevalle S-Max on järkivalinta: tilaratkaisut päihittävät korkealattiaiset kaupunkimaasturit. Auto on ylenpalttisen tilava kulkine viidelle matkaajalle tavaroineen, ja muuntuu tilapäisesti seitsemän hengen pikkubussiksi tavaratilan alta esiin kääntyvine lisäistuimineen. Melko korkealla sijaitsevat istuimet ovat mitoitukseltaan ja muotoilultaan tuhdit. Keskirivin kolmea erillistä istuinta voi liu’uttaa eteenpäin ja kallistaa itsenäisesti. Jokaiselta paikalta löytyy isofix-kiinnikkeet. Kaadettaessa istuimet niiaavat alas ja tekevät valtavasta tilasta tasaisen. Takarivin tilapäisjakkarat sopivat lapsille tai notkeille aikuisille, ja seitsemän hengen kuormalla tavaratila jää niukaksi. Matkustamoistuimet saa yksitellen nurin takakontin seinässä olevista kytkimistä. Ohjaamo on saanut digimittariston, jaetut wifi-yhteydet ja etäkäyttömahdollisuudet. S-Maxin ikä näkyy kuitenkin perinteisten nappuloiden runsaudessa ja kosketusnäytön pienuudessa. Ehkä juuri siksi digiloikista jälkeen jäänyt ikääntyvä autotoimittaja selviää koeajosta kokonaan ilman kiroilua. Leppoisa ajettavuus S-Max ilahduttaa ajossa muutenkin. Suuri koko ja liki kahden tonnin massa unohtuvat niin kaupungissa kuin reissussakin. Rengasäänet on eristetty vaimeiksi, mutta silti tuntuma tienpintaan on hyvä niin ohjauksen kuin vetopidonkin kautta: talviliukkaat oli helppo selättää. Mukava jousitus sietää myös ST-Line-varustetason tiukemman iskunvaimennuksen. Hybridijärjestelmä portaattomine vaihteistoineen kuulostaa teholtaan (140 kW/190 hv) samalta kuin vastaava Mondeo, mutta bensiinimoottori on suurennettu 2,5-litraiseksi. Silti terävin potku jää uupumaan varsinkin isolla kuormalla. Yhteispeli sähkömoottorin kanssa on saumatonta ja kulku ylellisen eleetöntä. Kevyessä katkonaisessa ajossa bensiinimoottori on sammuneena puolet ajasta, joten kone ei kylmällä ilmalla saavuta optimilämpöään. Niinpä suuri matkustamo lämpenee hitaasti. Ajotietokoneen ekoneuvoja kehuskelee kuljettajan jarrutuksia ja väittää saaneensa energiasta talteen 100 %. Ikiliikkujaa Ford tuskin on keksinyt, mutta viesti tarkoittanee auton pysäyttelyjä sähkömoottorilla ilman jarruja. Joka tapauksessa tulosta syntyy: kevyessä ajossa kulutus pysyy kuutosella alkavana niin maantiellä kuin taajamassakin. Moottoritie, painava lasti tai kaasujalka heilauttavat viisaria litran verran. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Ford S-Max 2.5 Hybrid ST-line Hinta alkaen 46 191 € Koeajetun auton hinta varusteineen 50 251 € Moottori Hybridi, bensiinimoottori 2 488 cm³, 4 sylinteriä, portaaton vaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 98 kW (133 hv). Teho 110 kW (150 hv), 5500 r/min Vääntö 200 Nm Vääntö 200 Nm Hybridijärjestelmän yhteisteho 140 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,8 s Huippunopeus 185 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,4 (yhd.) CO2-päästöt 148 g/km Mitat pituus 4804 mm, leveys 1916 mm, korkeus 1655 mm, akseliväli 2849 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1560 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?