9.12.2024 Koeajo Lataushybridi Koeajo: Ford Transit Custom PHEV – onpas ripeä pakettiauto Teksti Tuomas Rajala Kuva Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Transit Custom PHEV vie tavarat perille tarvittaessa varsin rivakasti. Painan kaasupolkimen kohti konehuonetta ja Transit ampaisee rehvakkaasti kohti horisonttia. Hymyilyttää, sillä vastaavaa ei ole kovin usein tullut aistittua pakettiauton ratissa. Koen pakottavaa tarvetta selvittää, millainen voimalinja koeajossa olevassa Fordissa oikein on.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyvää ja huonoa Tehokas ja toimiva voimalinja Kulutus Sisätilojen viihtyisyys Tyylikäs kokonaisuus Hidas lataus Transitia on saatavissa kolmella voimalinjalla: täyssähköisenä, dieselinä ja koeajossa olevana ladattavana hybridinä. Lataushybridin 2,5-litrainen polttomoottori tuottaa 116 hevosvoimaa ja 205 Nm. Isoista kuutioista irrotetaan siis varsin vaatimattomat tehot, mutta sähkömoottorin kanssa yhteisteho kasvaa 233 hevosvoimaa ja 320 Nm:iin ja silloin homma alkaa maistua.Ford ei ilmoita Transitin kiihtyvyyslukemia, mutta ehkä tässä yhteydessä voitaisiin todeta sen olevan pakettiautomaailmassa varsin riittävä. En muista ajaneeni yhtä miellyttävästi kiihtyvää pakettiautoa aikoihin. Erityisen hieno piirre moottorissa ovat imuäänet, jotka kantautuvat selkeästi ohjaamoon. Tässä on lähes motorsport–fiilis.Bensavoimalinja sopii pakettiautoon erityisen hyvin, ja kulutuskin on kohdallaan. Jos autoa jaksaa latailla ahkerasti, saa kulutuksen pudotettua muutamaan litraan sadalla. Se kuitenkin vaatii omistautumista asialle, sillä 11,8 kWh akkupaketti voidaan ladata maksimissaan 3,6 kW nopeudella.Neljän tunnin lounas?Akun täyteen saaminen vaatii lähes neljä tuntia, mikä on nykyhybridimaailmassa armottoman hidas. Sähköajon hyödyntäminen vaikkapa jakelukäytössä on pieni haaste. Julkisessa latauspisteessä autoa ei tästä syystä tule juuri ladattua, sillä kuka jaksaa kököttää ostoksilla tai lounaalla tuntikaupalla.Pelkällä sähköllä ajettaessa WLTP:n mukainen toimintamatka on 54 kilometriä. Kun muistetaan, että kyseessä on pakettiauto, pätee tuo lukema ainoastaan silloin, jos autoa ohjastaa sokea mummo saaressa. Kun yhtälöön laitetaan moottoritieajoa, voidaan 50 kilometrin matkalle heittää kitkerät hyvästit.Vaikka puutteita siis onkin, ne unohtuvat heti kun Transitilla painaa pedaalin kohti lattiaa ja antaa voiman puhua. Ja tyhjälläkin akulla kulutus pysyy kohtuullisena, sillä auto osaa hyödyntää jarrutusenergiaa tehokkaasti. Ilman lataus kulutus pysyttelee helposti alle kahdeksassa litrassa sadalla, mikä on huikea parannus aiempaan.Ajomukavuus on myös hyvällä tasolla, vaikka ohjaamo onkin pakettiautomaiseen tyyliin lyhyt. Tässä luokassa tilat ovat aina kortilla, sillä pääasiallinen tarkoitus on saada tavarankuljetustilasta mahdollisimman kookas. Pituussuunnassa tilaa ei siis ole, mutta muuten homma toimii.Transitin ohjaamossa on paljon elementtejä muusta mallistosta. Mittaristo on digitaalinen, ja tietoviihdejärjestelmän näyttö hyvän kokoinen ja toimiva. Viihtyisyyselementit ovat siis läsnä, eikä pakettiautolla ajaminen tarkoita enää luopumista moderneista mukavuuksista. Ellei sellaiseksi laske heikkoja jalkatiloja.Koeajetun Transitin ohjaamoon mahtuu kohtuullisesti kolme ihmistä, mutta tuolloin hartiat kyllä kolisevat yhteen. Mutta mitäpä se toisaalta haittaa, sillä kyllä sopu sijaa antaa.Renkaat rallattavat ohjaamoon astiHieman mukavuusasioita laskee myös rengasmelu, joka tunkeutuu selkeästi ohjaamoon. Se ei ole ihme, sillä tavaratila kyllä kaiuttaa kaikki äänet kovemmaksi kuin henkilöautossa. Vaikka Transitissa on ääntä eristävä tuulilasi, on äänimaailma silti voimakas. Puhetta pystyy silti ylläpitämään normaalisti ajaessa.Matkustajan penkkien alla on hyvän kokoinen säilytystila, jossa voi pitää latauskaapelia ja ostoskasseja, mikäli niitä ei halua heittää pyöriskelemään tavaratilaan. Sinänsä tilaa kyllä riittää takaosastossa suurempaankin ostosrumbaan. Tavaratila on tasan kolme metriä pitkä, joten kyytiin mahtuvat isommatkin tavarat. Esimerkiksi täyspitkät kipsilevyt. Koeajettu versio on hyvin varusteltu ja vasemmalla puolella oleva sivuovi on sähköinen. Sitä voi operoida joko ohjaamosta tai ulkokahvasta. Sähköovi on pakumaailman luksusta.Transit on uudistunut monelta osin, ja sama koskee myös ulkonäköä. Uutuus on entistä modernimpi ja maskuliinisempi ilmestys. Keula on massiivisempi ja takavalot lainaavat henkilöautomaailmasta. Tyylikkäillä vanteilla varustettuna Fordista saa näyttävän kokonaisuuden.Transit Custom PHEV näyttää, että pakettiautolla ajaminen ei enää tarkoita tinkimistä ajomukavuudesta, tyylistä tai suorituskyvystä. Ladattava bensiinihybridi on mukava välimalli täyssähkön ja dieselin rinnalle. Hintakin jää kohtuulliseksi, sillä pitkällä hytillä oleva PHEV kustantaa 53 000 euroa. Ford Transit Custom PHEV LATAUSHYBRIDI, etuveto 4-syl. bensiinimoottori 2 498 cm 3 Automaattivaihteisto 170 kW (232 hv), 320 Nm Akku 14,4 kWh Lataus Type 2: 3,7 kW WLTP-kulutus 1,6 l/100km CO 2 -päästöt 37 g/km Toimintamatka sähköllä 54 km Mitat Pituus 5 050 mm Leveys 2 032 mm Korkeus 1 959 mm Akseliväli 3 500 mm Tavaratila 6,8 m2 Omamassa 2 139 kg Perävaunu 2 300 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 v / 100 000 km Hybridijärjestelmä 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 53 290 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 15.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Transit Connect – vaivaton työkaveri 13.2.2025 Koeajo Koeajo: Ford E-Transit Custom Trend – valttina ajettavuus 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 4.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Mustang Mach-E Rally – kuuletko rallipolkujen kutsun? 1.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Capri – ei nimi autoa pahenna tai paranna 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto 15.11.2024 Koeajo Maistiainen: Ford E-Transit Custom – odotettu, välttämätön, toimivaksi havaittu lisä Transit-mallistoon 12.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Kuga PHEV – Kuga sanoo tahdon? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle