9.12.2024 Koeajo Lataushybridi Koeajo: Ford Transit Custom PHEV – onpas ripeä pakettiauto Teksti Tuomas Rajala Kuva Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Transit Custom PHEV vie tavarat perille tarvittaessa varsin rivakasti. Painan kaasupolkimen kohti konehuonetta ja Transit ampaisee rehvakkaasti kohti horisonttia. Hymyilyttää, sillä vastaavaa ei ole kovin usein tullut aistittua pakettiauton ratissa. Koen pakottavaa tarvetta selvittää, millainen voimalinja koeajossa olevassa Fordissa oikein on.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyvää ja huonoa Tehokas ja toimiva voimalinja Kulutus Sisätilojen viihtyisyys Tyylikäs kokonaisuus Hidas lataus Transitia on saatavissa kolmella voimalinjalla: täyssähköisenä, dieselinä ja koeajossa olevana ladattavana hybridinä. Lataushybridin 2,5-litrainen polttomoottori tuottaa 116 hevosvoimaa ja 205 Nm. Isoista kuutioista irrotetaan siis varsin vaatimattomat tehot, mutta sähkömoottorin kanssa yhteisteho kasvaa 233 hevosvoimaa ja 320 Nm:iin ja silloin homma alkaa maistua.Ford ei ilmoita Transitin kiihtyvyyslukemia, mutta ehkä tässä yhteydessä voitaisiin todeta sen olevan pakettiautomaailmassa varsin riittävä. En muista ajaneeni yhtä miellyttävästi kiihtyvää pakettiautoa aikoihin. Erityisen hieno piirre moottorissa ovat imuäänet, jotka kantautuvat selkeästi ohjaamoon. Tässä on lähes motorsport–fiilis.Bensavoimalinja sopii pakettiautoon erityisen hyvin, ja kulutuskin on kohdallaan. Jos autoa jaksaa latailla ahkerasti, saa kulutuksen pudotettua muutamaan litraan sadalla. Se kuitenkin vaatii omistautumista asialle, sillä 11,8 kWh akkupaketti voidaan ladata maksimissaan 3,6 kW nopeudella.Neljän tunnin lounas?Akun täyteen saaminen vaatii lähes neljä tuntia, mikä on nykyhybridimaailmassa armottoman hidas. Sähköajon hyödyntäminen vaikkapa jakelukäytössä on pieni haaste. Julkisessa latauspisteessä autoa ei tästä syystä tule juuri ladattua, sillä kuka jaksaa kököttää ostoksilla tai lounaalla tuntikaupalla.Pelkällä sähköllä ajettaessa WLTP:n mukainen toimintamatka on 54 kilometriä. Kun muistetaan, että kyseessä on pakettiauto, pätee tuo lukema ainoastaan silloin, jos autoa ohjastaa sokea mummo saaressa. Kun yhtälöön laitetaan moottoritieajoa, voidaan 50 kilometrin matkalle heittää kitkerät hyvästit.Vaikka puutteita siis onkin, ne unohtuvat heti kun Transitilla painaa pedaalin kohti lattiaa ja antaa voiman puhua. Ja tyhjälläkin akulla kulutus pysyy kohtuullisena, sillä auto osaa hyödyntää jarrutusenergiaa tehokkaasti. Ilman lataus kulutus pysyttelee helposti alle kahdeksassa litrassa sadalla, mikä on huikea parannus aiempaan.Ajomukavuus on myös hyvällä tasolla, vaikka ohjaamo onkin pakettiautomaiseen tyyliin lyhyt. Tässä luokassa tilat ovat aina kortilla, sillä pääasiallinen tarkoitus on saada tavarankuljetustilasta mahdollisimman kookas. Pituussuunnassa tilaa ei siis ole, mutta muuten homma toimii.Transitin ohjaamossa on paljon elementtejä muusta mallistosta. Mittaristo on digitaalinen, ja tietoviihdejärjestelmän näyttö hyvän kokoinen ja toimiva. Viihtyisyyselementit ovat siis läsnä, eikä pakettiautolla ajaminen tarkoita enää luopumista moderneista mukavuuksista. Ellei sellaiseksi laske heikkoja jalkatiloja.Koeajetun Transitin ohjaamoon mahtuu kohtuullisesti kolme ihmistä, mutta tuolloin hartiat kyllä kolisevat yhteen. Mutta mitäpä se toisaalta haittaa, sillä kyllä sopu sijaa antaa.Renkaat rallattavat ohjaamoon astiHieman mukavuusasioita laskee myös rengasmelu, joka tunkeutuu selkeästi ohjaamoon. Se ei ole ihme, sillä tavaratila kyllä kaiuttaa kaikki äänet kovemmaksi kuin henkilöautossa. Vaikka Transitissa on ääntä eristävä tuulilasi, on äänimaailma silti voimakas. Puhetta pystyy silti ylläpitämään normaalisti ajaessa.Matkustajan penkkien alla on hyvän kokoinen säilytystila, jossa voi pitää latauskaapelia ja ostoskasseja, mikäli niitä ei halua heittää pyöriskelemään tavaratilaan. Sinänsä tilaa kyllä riittää takaosastossa suurempaankin ostosrumbaan. Tavaratila on tasan kolme metriä pitkä, joten kyytiin mahtuvat isommatkin tavarat. Esimerkiksi täyspitkät kipsilevyt. Koeajettu versio on hyvin varusteltu ja vasemmalla puolella oleva sivuovi on sähköinen. Sitä voi operoida joko ohjaamosta tai ulkokahvasta. Sähköovi on pakumaailman luksusta.Transit on uudistunut monelta osin, ja sama koskee myös ulkonäköä. Uutuus on entistä modernimpi ja maskuliinisempi ilmestys. Keula on massiivisempi ja takavalot lainaavat henkilöautomaailmasta. Tyylikkäillä vanteilla varustettuna Fordista saa näyttävän kokonaisuuden.Transit Custom PHEV näyttää, että pakettiautolla ajaminen ei enää tarkoita tinkimistä ajomukavuudesta, tyylistä tai suorituskyvystä. Ladattava bensiinihybridi on mukava välimalli täyssähkön ja dieselin rinnalle. Hintakin jää kohtuulliseksi, sillä pitkällä hytillä oleva PHEV kustantaa 53 000 euroa. Ford Transit Custom PHEV LATAUSHYBRIDI, etuveto 4-syl. bensiinimoottori 2 498 cm 3 Automaattivaihteisto 170 kW (232 hv), 320 Nm Akku 14,4 kWh Lataus Type 2: 3,7 kW WLTP-kulutus 1,6 l/100km CO 2 -päästöt 37 g/km Toimintamatka sähköllä 54 km Mitat Pituus 5 050 mm Leveys 2 032 mm Korkeus 1 959 mm Akseliväli 3 500 mm Tavaratila 6,8 m2 Omamassa 2 139 kg Perävaunu 2 300 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 v / 100 000 km Hybridijärjestelmä 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 53 290 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.6.2025 Koeajo Koeajo: Ford Puma Gen-E – töpselihäntä ja puuman geenit 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 15.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Transit Connect – vaivaton työkaveri 13.2.2025 Koeajo Koeajo: Ford E-Transit Custom Trend – valttina ajettavuus 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 4.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Mustang Mach-E Rally – kuuletko rallipolkujen kutsun? 1.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Capri – ei nimi autoa pahenna tai paranna 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?