30.6.2018 Ajoneuvot Koeajo: Göteborgin ensimmäinen kolmisylinterinen – Volvo XC40 T3 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvo XC40 sai uuden pikkumoottorin, joka ei häpeä nelipyttyisten isoveljiensä rinnalla. Hyvää: moottorin ominaisuudet ja käyntiääni, ajomukavuus. Huonoa: takapenkin istuma-asento. Tuoreen Volvo XC40 -katumaasturin tuotanto starttasi talvella tehokkaimmilla D4- (190 hv) sekä T5- (247 hv) moottoriversioilla, ja valmistajan lupausten mukaisesti valikoima kasvoi kesän tullen edullisempien voimanlähteiden osalta.Näistä D3 (150 hv) sekä T4 (190 hv) ovat edellisten tapaan nelisylinterisiä ja kaksilitraisia, ja tavattu jo aiemmin isommissa Volvoissa. Sen sijaan aivan ennenäkemätöntä löytyy mallista T3, joka on samalla niukasti koko XC40-paletin edullisin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySamat sylinterimitatT3:n konepellin alla nimittäin lymyää kolmisylinterinen ahdettu bensiinimoottori – lajissaan Volvon ensimmäinen. Siinä sekä sylinterin halkaisija että iskun pituus ovat samat kuin kaksilitraisessa nelosessa, joten voimanlähteet ovat läheistä sukua.Kun yksi pytty pudotetaan pötköstä pois, iskutilavuudeksi jää karvan alle 1,5 litraa. Huipputehoa kertyy 156 hevosvoimaa ja suurin vääntömomentti asettuu 265 newtonmetriin – eroa T4:n ja T5:n 300 ja 350 Nm -lukemiin ei siis kerry paljoa. Alkuun T3:n saa vain kuusipykäläisellä käsivaihteistolla; kahdeksanportainen automaatti tulee rinnalle ensi vuonna. Se, että koeajoauto oli siis manuaalivaihteinen, antoi hyvät eväät uuden moottorin ominaisuuksien nuuskimiseen.Kaunista käytöstäNe ominaisuudet ovat yksiselitteisen hyvät. Monille kolmisylinterisille ominaista kuollutta kohtaa tyhjäkäynnin yläpuolella ei esiinny, vaan moottori lähtee vetämään heti ponnekkaasti – esimerkiksi kadunkulmia kolmosvaihteella kierrettäessä.Luonteva poljintuntuma, nykimätön moottorin tuenta sekä looginen, vaikka hieman määrätietoisia otteita edellyttävä vaihteensiirto auttavat nekin hitaassa ajossa. Todella kevyeksi tehostuva ohjaus korostaa kaupunkiajon helppoutta.Suurempiin nopeuksiin kiihdytettäessä panee merkille paitsi edelleen jatkuvan hyvän suorituskyvyn, myös käyntiäänen kauneuden.Korkeammalle kierrättäminen synnyttää vain vaimeaa hurinaa, keskeisellä käyttöalueella ei kuulu oikein mitään, ja vasta kierrosten laskeminen alas esimerkiksi 80 km/h nopeudessa kuutosvaihteella saa aikaan etäistä jyrinää – mutta vain etäistä.Pehmeämpi pikkuinenJo Moottorin 4/2018 talvisessa parivertailussa, missä nelivetoinen XC40 D4 otti mittaa Jaguarin uudesta E-Pacesta, havaitsimme Volvon saaneen alustan mukavuudesta yliotteen. Isoveljet, etenkin 90-sarjan Volvot, kun ovat tulleet tunnetuksi melko tärisevästä kyydistään.Koeajo tällä etuvetoisella perusversiolla vahvisti vertailun vaikutelmat. XC40:n alusta on hyvin pehmeä, minkä havaitsee niin isoissa heitoissa kuin hidastetöyssyissäkin. Ohjaus tanakoituu maantiellä tuntuvasti, ja meno on kesärenkaillakin vakaata. Eikä T3 Momentum häviä muussakaan mukavuudessa. Kangasverhoillut, pehmeät ja silti hyvin tukevat perusistuimet takaavat miellyttävän matkanteon. Vain esiin työntyvä 235/55 R18 -vakiorenkaiden mieto rohina kantautuu muuten hiljaisessa autossa korviin, eikä takapenkin istuma-asento ole pystyn selkänojan takia paras mahdollinen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKävisi kuusikymppiseenkinVolvon uusista malleista edullisin on siis harvinaisen tasapainoinen kokonaisuus – tekisi mieli sanoa, että koko ruotsalaisvalmistajan tasapainoisin. Kuulostaahan kolme pyttyä jopa kauniimmalta kuin neljä, ja mukavuus on isoveljiä ylevämpi.Jatkoakin seuraa. Volvonhan tulevaisuus nojaa vahvasti bensiini- ja sähkömoottorien liittoon, ja juuri tähän käyttöön myös 1,5-litrainen moottori tullaan valjastamaan. Ladattava XC40-hybridi onkin luvassa, kuten myös täyssähköversio.Ja vaikka göteborgilaiset eivät tapansa mukaan vastailleet uuden V60:n ensiesittelyssä esittämiimme kysymyksiin tulevista malliversioista, ainakin kolmisylinterisen kehitysvaiheessa moottorin ilmoitettiin aikanaan vauhdittavan myös 60-sarjan Volvoja. Tuo aika alkaa olla käsillä, ja ainekset ovat hyvät.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman RazinkovLisätietoja: www.volvocars.com/xc40 Volvo XC40 T3 Momentum Hinta alkaen 39 168 € Koeajetun auton hinta varusteineen 43 322 € Moottori Bensiinimoottori 1 477 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 115 kW (156 hv), 5000 r/min Vääntö 265 Nm (1850–3850 r/min) Vääntö 265 Nm (1850–3850 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,4 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 144 g/km Mitat pituus 4425 mm, leveys 1863 mm, korkeus 1658 mm, akseliväli 2702 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 16.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 R Turini – R niin kuin raaseri 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 16.1.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akkuongelmaan saatiin softapäivitys 16.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 R Turini – R niin kuin raaseri 16.1.2025 Yleinen Tesla päihitti Audin 2024 – syynä luisunut myynti 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti