7.12.2017 Ajoneuvot Koeajo: Räväkkää ruotsalaista raikkautta – Volvo XC40 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun Volvo lähtee trendikkääseen kompaktien katumaasturien segmenttiin on tuloksena hienosti hillitty ja tyylikäs XC40. Hyvää: raikkain Volvo aikoihin, katse tulevassa, tasapainoinen kokonaisuus. Huonoa: hinta varusteltuna, herkkyys rengaskoon suhteen. Volvon viime vuosien väkevä paluu on ollut yhdistelmä raikkaasti päivitettyä skandinaavista muotoilua ja Scalable Product Architecture -pohjalevyn (SPA) teknistä taituruutta. Upean XC90-katumaasturin jälkeen ruotsalaismerkki vastasi monien toiveisiin toteuttamalla XC60:n käytännössä kutistamalla jo toimivan kaavan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaksi muttei kolmattaNyt ollaan kuitenkin toisilla vesillä. XC40 on Volvolle tuore mallimerkintä, muotoilussa on raikas räväkkä tyyli sisällä ja ulkona, ja pinnan alle on kätketty uusi pohjalevy. Compact Modular Architecture (CMA) nähdään jatkossa Volvon ja emokonserni Geelyn pienemmissä automalleissa, kuten esimerkiksi Lynk & Co 01:ssä. Uusi pohja-arkkitehtuuri on sukua isommalle SPA:lle, mutta eroavaisuuksiakin on esimerkiksi etujousituksen ja voimalinjojen toteutuksissa.Uusi mallimerkintä sen sijaan on suoraviivainen juttu: 40 on vähemmän kuin 60, joten auto on myös pienempi. 265 millimetriä isoveljeä lyhyempi XC40 on samalla Volvon tarjokas kovana hyrräävään kompaktien katumaastureiden ja crossovereiden kisaan, tai ainakin sen premium-sarjaan.Räväkkä ulkomuoto tuo tarjolle joukon kaksivärisiä kattoja ja jännittäviä värivaihtoehtoja. Kuvissa esiintyvä Amazon Blue -sinivihreäharmaa yhdistettynä Momentum-varustelun valkoiseen kattoon tuo esiin myös auton muotoja. Kyljen raskaat pokkaukset tuovat painokkuutta, Thorin vasaraksi nimetyt ajovalot ovat saaneet terävämmän ilmeen ja keulamaski kaareutuu voimakkaasti sisäänpäin. Kyseessä onkin ruotsalaismerkin raikkain tuote sitten kuparinvärisillä helmoilla varustetun C30-kaupunkicoupén.Koeajoautoissa nähty kuminen Ruotsin lippu jäänee lehdistö- ja jälleenmyyjäautojen harvinaisuudeksi.Rullaava lipastoJos ulkopuolelta Volvo XC40 on räväkkä versio tutusta teemasta, ovat asiat hiukan normaalimmin sisäpuolella. Hyvällä maulla pelkistetty kojelauta ja tuttu ruotsalainen design ovat vallitsevia teemoja. Nappiarmeijat ovat vaihtuneet Sensus-kosketusnäyttöön, istuimet ovat tutun toimivat ja kuljettajaa tervehtii isommista Volvoista tuttu 12,3-tuumainen digitaalimittaristo. Takapenkin merkitsevä ominaisuus on se, että sen istuinosa lattiaan nähden yllättävän alhaalla. Tämä saattaa aiheuttaa pitkäjalkaisille haaveita etupenkeille pääsemisestä. Muuten tilaa on takanakin asiallisesti.Matkustamon varsinainen juttu ovat sen lukuisat säilytystilat. Keskitunnelista löytyy kannellinen irroitettava roskis sekä kolo nenäliinapakkaukselle. Kojelautaan on upotettu kaksi korttipaikkaa vaikkapa bensakortille ja parkkilipukkeelle, kuljettajan penkin alta löytyy kohtuulinen vetolaatikko ja langattomasti lataava kännykkäkolo löytyy keskikonsolin alaosasta.Erityisen hyvä suoritus Volvolta ovat XC40:n massiiviset ovitaskut, joihin mahtuu 15-tuumaisen kannettavan tietokoneen lisäksi vielä vaikkapa juomapullo. Ovikotelo on verhoiltu vinkeästi huovalla ja se voi olla varustelusta riippuen vaikkapa shokkioranssin värinen. Tilaa puolestaan on haalittu sillä, että ovitaskussa normaalisti lymyävä kaiutinelementti on toteutettu uudella tavalla. AirWoofer-nimeä kantava ratkaisu tuo osan äänistä matkustamoon ilmanvaihtokanavien kautta. Ainakin lisävarustelistan parhaana äänentoistojärjestelmänä oleva Harman Kardon soitti Volvon valitseman Spotify-soittolistan kirkkaasti ja ponnekkaasti.Valmistajan mukaan ihmiset toivoivat lisätilan sijaan enemmän keinoja hyödyntää nykyistä tilaa, joten monikäyttöisyyset säilytysratkaisut jatkuvat tavaratilassa. 460 litran tavaratila on laajennettavissa aina 1336 litraan. Hattuhylly voidaan varastoida tavaratilan pohjan alle. Tavaratilan pohja voidaan puolestaan nostaa puolittain pystyyn, jolloin se toimii tilanjakajan lisäksi kassikoukkujen roolissa.Ketterä ja arvattavaLiikenteessä Volvo XC40 ei petä, sillä sen ohjaus ja alusta ovat vapaat yllätyksistä. Ohjaustuntumaa ei nykytyyliin juuri ole, mutta Volvo on painottanut ohjauksen sopivan jämäkäksi liioittelematta kuitenkaan auton kokoa. Kokonaisuutta täydentää selkeäksi pelkistetty ratti ja tietorikas digitaalimittaristo.Ohjauksen periaatteet pätevät myös jousitukseen, joka on hyvin tasapainotettu mukavuuden ja ketterän napakkuuden välillä. Isoveljien tavoin rengaskoko on asia, jonka suhteen on syytä olla tarkkana, joskin nopeasti vertailtuna 20-tuumaisilla vanteilla rullaava XC40 tuntui 19-tuumaista vähemmän nypyttävältä.Volvo ei ole kuitenkaan tyytynyt tekemään XC40:stä korkeaa pelkkien markkinavaatimusten takia, vaan autolle on annettu myös hiukan kyvykkyyttä. Maavaraa on 21,1 senttimetriä ja kahluusyvyyttä 45 senttiä. Myös lähestymiskulma 21,7°, ramppikulma 21,9° ja jättökulma 30,4° kertovat siitä, että XC40 selvinnee mökkielämästä siinä missä parkkihalleistakin.Nyt koeajetut moottorivaihtoehdot olivat 247-hevosvoimainen T5 AWD -nelivetobensiini sekä 190-hevosvoimainen D4 AWD-nelivetodiesel. Molemmat 2,0-litraiset 4-sylinteriset koneet ovat tuttuja Volvon valikoimasta eikä niiden toiminnasta 8-vaihteisen automaatin yhteydessä ole huomautettavaa. Korkeilla kierroksilla matkustamoon kantautuu hiukan karkea moottoriääni, joka lähinnä kertoo siitä, että asioita tapahtuu.Myöhemmin mallistoon on tulossa 3-sylinterinen T3-bensiinimalli sekä täyssähköversio. Myös jonkinlainen hybridioptio on saapumassa XC40-mallistoon. Näillä näkymin mallistossa nähdään manuaalivaihteisto vain pienimpien T3 ja D3 -voimalähteiden kanssa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKatse horisontissaVolvo XC40 tuo tietysti mukanaan myös valmistajan kattavan turvavarustevalikoiman. City Safety on päivitetty uusimpaan versioonsa ja se toimii nyt kaikilla nopeuksilla. Samalla risteävän liikenteen varoitus on saanut automaattijarrutustoiminnon.Ihailtavaa on myös valmistajan tapa katsoa tulevaan. XC40 tuo kansainvälisille markkinoille Care by Volvo -tuotteen, jossa auton omistajaksi pääsee yhdellä kiinteällä kuukausimaksulla. Digitaalinen avaimen jakaminen on sekin tulossa ensimmäisenä juuri malliston trendikkäimpään ja älypuhelinsovelluksella tapahtuva ajo-oikeuden lainaaminen toimii juuri niin sulavasti kuin Volvolta voi odottaa.Suomessa Volvo XC40 nähdään kevään korvilla, tarjolla olevien voimalinjavaihtoehtojen täydentyessä myöhemmin. Malliston hinnat alkavat nipin napin alle 40 000 eurosta. Volvo XC40 on raikas ja tervetullut lisäys tutun suosikkimerkin valikoimaan. Samalla se on ehkä paras esimerkki Volvon uudesta ilmeestä, jossa hillitty skandinaavisuus on kohdannut ripauksen pääkaupunkien pettämätöntä trendikkyyttä.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Volvo XC40 D4 AWD Momentum Hinta alkaen 52 462 € Moottori Dieselmoottori 1 969 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 140 kW (190 hv), 4000 r/min Vääntö 400 Nm (1750–2500 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,9 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 133 g/km Mitat pituus 4425 mm, leveys 1863 mm, korkeus 1652 mm, akseliväli 2702 mm Tavaratila: 460 l Omamassa: 1684–1733 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen