7.12.2017 Ajoneuvot Koeajo: Räväkkää ruotsalaista raikkautta – Volvo XC40 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun Volvo lähtee trendikkääseen kompaktien katumaasturien segmenttiin on tuloksena hienosti hillitty ja tyylikäs XC40. Hyvää: raikkain Volvo aikoihin, katse tulevassa, tasapainoinen kokonaisuus. Huonoa: hinta varusteltuna, herkkyys rengaskoon suhteen. Volvon viime vuosien väkevä paluu on ollut yhdistelmä raikkaasti päivitettyä skandinaavista muotoilua ja Scalable Product Architecture -pohjalevyn (SPA) teknistä taituruutta. Upean XC90-katumaasturin jälkeen ruotsalaismerkki vastasi monien toiveisiin toteuttamalla XC60:n käytännössä kutistamalla jo toimivan kaavan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kaksi muttei kolmatta Nyt ollaan kuitenkin toisilla vesillä. XC40 on Volvolle tuore mallimerkintä, muotoilussa on raikas räväkkä tyyli sisällä ja ulkona, ja pinnan alle on kätketty uusi pohjalevy. Compact Modular Architecture (CMA) nähdään jatkossa Volvon ja emokonserni Geelyn pienemmissä automalleissa, kuten esimerkiksi Lynk & Co 01:ssä. Uusi pohja-arkkitehtuuri on sukua isommalle SPA:lle, mutta eroavaisuuksiakin on esimerkiksi etujousituksen ja voimalinjojen toteutuksissa. Uusi mallimerkintä sen sijaan on suoraviivainen juttu: 40 on vähemmän kuin 60, joten auto on myös pienempi. 265 millimetriä isoveljeä lyhyempi XC40 on samalla Volvon tarjokas kovana hyrräävään kompaktien katumaastureiden ja crossovereiden kisaan, tai ainakin sen premium-sarjaan. Räväkkä ulkomuoto tuo tarjolle joukon kaksivärisiä kattoja ja jännittäviä värivaihtoehtoja. Kuvissa esiintyvä Amazon Blue -sinivihreäharmaa yhdistettynä Momentum-varustelun valkoiseen kattoon tuo esiin myös auton muotoja. Kyljen raskaat pokkaukset tuovat painokkuutta, Thorin vasaraksi nimetyt ajovalot ovat saaneet terävämmän ilmeen ja keulamaski kaareutuu voimakkaasti sisäänpäin. Kyseessä onkin ruotsalaismerkin raikkain tuote sitten kuparinvärisillä helmoilla varustetun C30-kaupunkicoupén. Koeajoautoissa nähty kuminen Ruotsin lippu jäänee lehdistö- ja jälleenmyyjäautojen harvinaisuudeksi. Rullaava lipasto Jos ulkopuolelta Volvo XC40 on räväkkä versio tutusta teemasta, ovat asiat hiukan normaalimmin sisäpuolella. Hyvällä maulla pelkistetty kojelauta ja tuttu ruotsalainen design ovat vallitsevia teemoja. Nappiarmeijat ovat vaihtuneet Sensus-kosketusnäyttöön, istuimet ovat tutun toimivat ja kuljettajaa tervehtii isommista Volvoista tuttu 12,3-tuumainen digitaalimittaristo. Takapenkin merkitsevä ominaisuus on se, että sen istuinosa lattiaan nähden yllättävän alhaalla. Tämä saattaa aiheuttaa pitkäjalkaisille haaveita etupenkeille pääsemisestä. Muuten tilaa on takanakin asiallisesti. Matkustamon varsinainen juttu ovat sen lukuisat säilytystilat. Keskitunnelista löytyy kannellinen irroitettava roskis sekä kolo nenäliinapakkaukselle. Kojelautaan on upotettu kaksi korttipaikkaa vaikkapa bensakortille ja parkkilipukkeelle, kuljettajan penkin alta löytyy kohtuulinen vetolaatikko ja langattomasti lataava kännykkäkolo löytyy keskikonsolin alaosasta. Erityisen hyvä suoritus Volvolta ovat XC40:n massiiviset ovitaskut, joihin mahtuu 15-tuumaisen kannettavan tietokoneen lisäksi vielä vaikkapa juomapullo. Ovikotelo on verhoiltu vinkeästi huovalla ja se voi olla varustelusta riippuen vaikkapa shokkioranssin värinen. Tilaa puolestaan on haalittu sillä, että ovitaskussa normaalisti lymyävä kaiutinelementti on toteutettu uudella tavalla. AirWoofer-nimeä kantava ratkaisu tuo osan äänistä matkustamoon ilmanvaihtokanavien kautta. Ainakin lisävarustelistan parhaana äänentoistojärjestelmänä oleva Harman Kardon soitti Volvon valitseman Spotify-soittolistan kirkkaasti ja ponnekkaasti. Valmistajan mukaan ihmiset toivoivat lisätilan sijaan enemmän keinoja hyödyntää nykyistä tilaa, joten monikäyttöisyyset säilytysratkaisut jatkuvat tavaratilassa. 460 litran tavaratila on laajennettavissa aina 1336 litraan. Hattuhylly voidaan varastoida tavaratilan pohjan alle. Tavaratilan pohja voidaan puolestaan nostaa puolittain pystyyn, jolloin se toimii tilanjakajan lisäksi kassikoukkujen roolissa. Ketterä ja arvattava Liikenteessä Volvo XC40 ei petä, sillä sen ohjaus ja alusta ovat vapaat yllätyksistä. Ohjaustuntumaa ei nykytyyliin juuri ole, mutta Volvo on painottanut ohjauksen sopivan jämäkäksi liioittelematta kuitenkaan auton kokoa. Kokonaisuutta täydentää selkeäksi pelkistetty ratti ja tietorikas digitaalimittaristo. Ohjauksen periaatteet pätevät myös jousitukseen, joka on hyvin tasapainotettu mukavuuden ja ketterän napakkuuden välillä. Isoveljien tavoin rengaskoko on asia, jonka suhteen on syytä olla tarkkana, joskin nopeasti vertailtuna 20-tuumaisilla vanteilla rullaava XC40 tuntui 19-tuumaista vähemmän nypyttävältä. Volvo ei ole kuitenkaan tyytynyt tekemään XC40:stä korkeaa pelkkien markkinavaatimusten takia, vaan autolle on annettu myös hiukan kyvykkyyttä. Maavaraa on 21,1 senttimetriä ja kahluusyvyyttä 45 senttiä. Myös lähestymiskulma 21,7°, ramppikulma 21,9° ja jättökulma 30,4° kertovat siitä, että XC40 selvinnee mökkielämästä siinä missä parkkihalleistakin. Nyt koeajetut moottorivaihtoehdot olivat 247-hevosvoimainen T5 AWD -nelivetobensiini sekä 190-hevosvoimainen D4 AWD-nelivetodiesel. Molemmat 2,0-litraiset 4-sylinteriset koneet ovat tuttuja Volvon valikoimasta eikä niiden toiminnasta 8-vaihteisen automaatin yhteydessä ole huomautettavaa. Korkeilla kierroksilla matkustamoon kantautuu hiukan karkea moottoriääni, joka lähinnä kertoo siitä, että asioita tapahtuu. Myöhemmin mallistoon on tulossa 3-sylinterinen T3-bensiinimalli sekä täyssähköversio. Myös jonkinlainen hybridioptio on saapumassa XC40-mallistoon. Näillä näkymin mallistossa nähdään manuaalivaihteisto vain pienimpien T3 ja D3 -voimalähteiden kanssa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Katse horisontissa Volvo XC40 tuo tietysti mukanaan myös valmistajan kattavan turvavarustevalikoiman. City Safety on päivitetty uusimpaan versioonsa ja se toimii nyt kaikilla nopeuksilla. Samalla risteävän liikenteen varoitus on saanut automaattijarrutustoiminnon. Ihailtavaa on myös valmistajan tapa katsoa tulevaan. XC40 tuo kansainvälisille markkinoille Care by Volvo -tuotteen, jossa auton omistajaksi pääsee yhdellä kiinteällä kuukausimaksulla. Digitaalinen avaimen jakaminen on sekin tulossa ensimmäisenä juuri malliston trendikkäimpään ja älypuhelinsovelluksella tapahtuva ajo-oikeuden lainaaminen toimii juuri niin sulavasti kuin Volvolta voi odottaa. Suomessa Volvo XC40 nähdään kevään korvilla, tarjolla olevien voimalinjavaihtoehtojen täydentyessä myöhemmin. Malliston hinnat alkavat nipin napin alle 40 000 eurosta. Volvo XC40 on raikas ja tervetullut lisäys tutun suosikkimerkin valikoimaan. Samalla se on ehkä paras esimerkki Volvon uudesta ilmeestä, jossa hillitty skandinaavisuus on kohdannut ripauksen pääkaupunkien pettämätöntä trendikkyyttä. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Volvo XC40 D4 AWD Momentum Hinta alkaen 52 462 € Moottori Dieselmoottori 1 969 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 140 kW (190 hv), 4000 r/min Vääntö 400 Nm (1750–2500 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,9 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 133 g/km Mitat pituus 4425 mm, leveys 1863 mm, korkeus 1652 mm, akseliväli 2702 mm Tavaratila: 460 l Omamassa: 1684–1733 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt