7.2.2022 Ajoneuvot Koeajo: Harley-Davidson Sportster S:ssä tuttua on vain nimi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuodesta 1957 valmistettu Harley-Davidson Sportster koki historiansa suurimman uudistuksen, jossa jäljelle ei jäänyt yhtään osaa edellisestä mallista. Hyvää: ergonomia, moottori, tekniikan loikka 2020-luvulle. Huonoa: lyhyet joustomatkat, leveä eturengas, suuntavilkkuvivun toiminta. Prototyyppivaiheessa uutuutta kutsuttiin nimellä Custom 1250. Niinpä olikin pieni yllätys, kun valmistaja kertoi mallia julkistaessaan nimeksi Harley-Davidson Sportster. Vaikka uutuus korvaa mallistossa vanhan Sportsterin, pyörä on yli 50 hv tehokkaampana ja 30 kg kevyempänä parikin pykälää edeltäjäänsä urheilullisempi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMoottorin uudet ominaisuudetNykyaikainen, nestejäähdytteiseksi vaihtunut V2 käy tasaisesti, vetää puhtaasti 2 000 kierrokselta ja tarjoaa kasvavaa suorituskykyä 121 hevosvoiman edestä aina 8 000 r/min punarajalle asti.Poissa ovat vanhojen ilmajäähdytteisten moottorien epätasainen tyhjäkäynti, selvästi kuuluvat mekaaniset äänet ja Harrikan moottoriin perinteisesti liitetyt harvataajuiset värinät. Moottori on luonteeltaan nöyrä ja joustava. Halutessaan sillä voi lipua rauhallisesti isolla vaihteella ja matalilla kierroksilla, mutta tarvittaessa löylyä löytyy käyttämällä pienempiä vaihteita ja korkeampia kierroksia. Tasakaasulla ajettaessa kypärän sisään kantautuu lähinnä tuulen suhinaa.Kompakti mutta tilavaAjoasento on powercruiser-tyyppisen pysty ja ryhdikäs. Kompakteista ulkomitoista huolimatta asento on mukavan väljä vielä 190-senttisellekin kuljettajalle. Matala istuinkorkeus korostaa painopisteen alhaisuutta, mikä puolestaan mahdollistaa ketterämmät ajo-ominaisuudet.Ainoa pientä epämääräisyyttä ajo-ominaisuuksiin aiheuttava tekijä on peräti 160 millimetrin levyinen eturengas, joka myös luistaa ikävästi sivusuunnassa, jos asvalttikaarteessa ajolinjalle osuu yksikin pieni irtokivi. Lyhyet joustomatkat vähentävät ajomukavuutta epätasaisella alustalla. Yksi etujarrulevy tarjoilee sopivasti hidastuvuutta.ABS-jarrut ja luistonesto huomioivat sivuttaiskallistuksen. Kuljettajan valittavissa on kolme ajotilaa (Sport, Road ja Rain), joista Sportilla kaasunvaste on erittäin terävä ja Rain-asetuksella turhankin viipyilevä.Nelituumainen TFT-värinäyttö pitää sisällään perustoimintojen ohella myös navigaattorin. Tangonpääpeilit sopivat tyyliin, ja näkyvyys niistä on hyvä. Sportsterissa on siirrytty standardinomaiseen yhden vilkkuvivun järjestelmään, joka toimii muuten hyvin, mutta suuntavilkkua sammutettaessa vipu luistahtaa helposti sivuun ja vilkku jää päälle jompaankumpaan suuntaan.Yläkautta kulkevat äänenvaimentimet edustavat scrambler-tyyliä, paksut renkaat bobberia ja ulkonäössä on lainattu piirteitä myös flat track -tyylistä. Edellisen sukupolven custom-Sportster onkin vaihtanut selvästi tyylisuuntaa, mikä sopii hyvin yhteen kasvaneen suorituskyvyn kanssa.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus Harley-Davidson Sportster S Hinta alkaen 20 470 € Moottori Bensiinimoottori 1 252 cm³, V2-moottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, hihnaveto. Teho 90 kW (121 hv), 7500 r/min Vääntö 127 Nm (6000 r/min) Vääntö 127 Nm (6000 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 736 mm, paino tankattuna 228 kg, akseliväli 1 520 mm, tankin tilavuus 11,8 litraa. Rengaskoko: edessä 160/70R17, takana 180/70R16. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 20.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV CT 2.1 LS – peruspyörä perusajoon 20.9.2024 Koeajo Maistiainen: Peugeot 5008 Hybrid 136 e-DCS on 7-paikkainen tilamaasturi kaupunkiauton viboilla 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 19.9.2024 Volvo EX30 Käyttötesti: Volvo EX30 kesää muistellen ja syksyä odottaen 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla