7.2.2022 Ajoneuvot Koeajo: Harley-Davidson Sportster S:ssä tuttua on vain nimi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuodesta 1957 valmistettu Harley-Davidson Sportster koki historiansa suurimman uudistuksen, jossa jäljelle ei jäänyt yhtään osaa edellisestä mallista. Hyvää: ergonomia, moottori, tekniikan loikka 2020-luvulle. Huonoa: lyhyet joustomatkat, leveä eturengas, suuntavilkkuvivun toiminta. Prototyyppivaiheessa uutuutta kutsuttiin nimellä Custom 1250. Niinpä olikin pieni yllätys, kun valmistaja kertoi mallia julkistaessaan nimeksi Harley-Davidson Sportster. Vaikka uutuus korvaa mallistossa vanhan Sportsterin, pyörä on yli 50 hv tehokkaampana ja 30 kg kevyempänä parikin pykälää edeltäjäänsä urheilullisempi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMoottorin uudet ominaisuudetNykyaikainen, nestejäähdytteiseksi vaihtunut V2 käy tasaisesti, vetää puhtaasti 2 000 kierrokselta ja tarjoaa kasvavaa suorituskykyä 121 hevosvoiman edestä aina 8 000 r/min punarajalle asti.Poissa ovat vanhojen ilmajäähdytteisten moottorien epätasainen tyhjäkäynti, selvästi kuuluvat mekaaniset äänet ja Harrikan moottoriin perinteisesti liitetyt harvataajuiset värinät. Moottori on luonteeltaan nöyrä ja joustava. Halutessaan sillä voi lipua rauhallisesti isolla vaihteella ja matalilla kierroksilla, mutta tarvittaessa löylyä löytyy käyttämällä pienempiä vaihteita ja korkeampia kierroksia. Tasakaasulla ajettaessa kypärän sisään kantautuu lähinnä tuulen suhinaa.Kompakti mutta tilavaAjoasento on powercruiser-tyyppisen pysty ja ryhdikäs. Kompakteista ulkomitoista huolimatta asento on mukavan väljä vielä 190-senttisellekin kuljettajalle. Matala istuinkorkeus korostaa painopisteen alhaisuutta, mikä puolestaan mahdollistaa ketterämmät ajo-ominaisuudet.Ainoa pientä epämääräisyyttä ajo-ominaisuuksiin aiheuttava tekijä on peräti 160 millimetrin levyinen eturengas, joka myös luistaa ikävästi sivusuunnassa, jos asvalttikaarteessa ajolinjalle osuu yksikin pieni irtokivi. Lyhyet joustomatkat vähentävät ajomukavuutta epätasaisella alustalla. Yksi etujarrulevy tarjoilee sopivasti hidastuvuutta.ABS-jarrut ja luistonesto huomioivat sivuttaiskallistuksen. Kuljettajan valittavissa on kolme ajotilaa (Sport, Road ja Rain), joista Sportilla kaasunvaste on erittäin terävä ja Rain-asetuksella turhankin viipyilevä.Nelituumainen TFT-värinäyttö pitää sisällään perustoimintojen ohella myös navigaattorin. Tangonpääpeilit sopivat tyyliin, ja näkyvyys niistä on hyvä. Sportsterissa on siirrytty standardinomaiseen yhden vilkkuvivun järjestelmään, joka toimii muuten hyvin, mutta suuntavilkkua sammutettaessa vipu luistahtaa helposti sivuun ja vilkku jää päälle jompaankumpaan suuntaan.Yläkautta kulkevat äänenvaimentimet edustavat scrambler-tyyliä, paksut renkaat bobberia ja ulkonäössä on lainattu piirteitä myös flat track -tyylistä. Edellisen sukupolven custom-Sportster onkin vaihtanut selvästi tyylisuuntaa, mikä sopii hyvin yhteen kasvaneen suorituskyvyn kanssa.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus Harley-Davidson Sportster S Hinta alkaen 20 470 € Moottori Bensiinimoottori 1 252 cm³, V2-moottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, hihnaveto. Teho 90 kW (121 hv), 7500 r/min Vääntö 127 Nm (6000 r/min) Vääntö 127 Nm (6000 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 736 mm, paino tankattuna 228 kg, akseliväli 1 520 mm, tankin tilavuus 11,8 litraa. Rengaskoko: edessä 160/70R17, takana 180/70R16. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 9.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C4 X – uudistunut sähkösedan ei yllätä 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 7.2.2025 Koeajo Maistiainen: BYD Atto 2 – kilpailu kiristyy kompakteissa sähköcrossovereissa 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 6.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin huono tuuri jatkuu: nestevuoto pakotti korjaamolle 7.2.2025 Autonäyttely Retromobile 2025: tässä kohtuuhintaiset poiminnat - klassikoita jopa alle 10 000 eurolla! 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 6.2.2025 Matkailu Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta