24.2.2020 Ajoneuvot Koeajo: Helppoa hybridiajoa – Škoda Superb iV Nykypolven Superb on ollut markkinoilla jo seitsemän vuotta. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tšekkivalmistaja aloitti ladattavien hybridien sarjansa vakuuttavasti lippulaivamallilla. Škoda Superb iV tarjoaa kaikki tarvittavat ladattavan hybridin toiminnot helppokäyttöisenä pakettina. Hyvää: helppous, voimalinjan hienostuneisuus. Huonoa: jarrutuntuma, ei nelivetoa. Škoda Superb iV koostaa voimalinjansa 1,4-litraisesta TSI-bensiiniturbomoottorista ja 115-hevosvoimaisesta sähkömoottorista, mikä tarkoittaa 218 hevosvoiman yhteistehoa ja 400 newtonmetrin yhteisvääntöä. Konsernisisar Volkswagen Passat GTE:n tapaan Superb iV:n sähkömoottori on sijoitettu eteen vaihteiston ja polttomoottorin väliin, joten edes sähköisesti toteutettua nelivetoa ei ole saatavilla.13 kilowattitunnin akuston kapasiteetilla Superb pötkii pelkällä sähköllä WLTP-syklin mukaan 57 kilometriä, ja koeajossa toteutunut lähipäästötön matka oli 49 kilometriä. Tosin kaupunkiolosuhteissa toimintamatka voi olla toteutunutta suurempi tiuhemmin tapahtuvan regeneroinnin vuoksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAina virtuaalimittaristollaVirtuaalinen mittaristo kuuluu Superbin vakiovarusteisiin Ambition-varustetasosta lähtien, joten Superb iV sisältää sen aina. Mittariston sivuilla näkyvät jatkuvasti akun varaustila ja polttoaineen määrä, muuten mittaristonäkymään voi muokata näkyviin haluamansa tiedot. Näkymiä on valittavissa viisi erilaista. Ohjaamossa fyysisiä näppäimiä ei ole liikaa, mutta kaikki tarvittava on helposti löydettävissä. Hybridivoimalinjan mukana tulleesta e-mode -näppäimestä voi valita ajaako molempien energiavarantojen turvin, vai täysin sähköllä tai sähköttä.Akun varaustilaa voi säästää haluamansa määrän esimerkiksi kaupunkiajoa varten erittäin helposti 9,2-tuumaiselta tietoviihdejärjestelmän kosketusnäytöltä. Ilahduttavan yksinkertaista on myös latauksen ajastaminen, mikäli haluaa auton latautuvan edullisemmalla yösähköllä.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Škoda Superb Combi 1.4 TSI PHEV L&K iV DSG A Hinta alkaen 48 891 € Koeajetun auton hinta varusteineen 51 448 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 395 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 85 kW (116 hv), 330 Nm. Teho 115 kW (156 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 250 Nm (1550–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1550–3500 r/min) Akku Akuston energiasisältö: teoreettinen/käytössä oleva 13 / 10,4 kWh. Lataus: Type 2 3,6 kW (1 x 16 A). Toimintamatka 57 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 160 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,8 s Huippunopeus 224 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,5 (yhd.) CO2-päästöt 37 g/km Mitat pituus 4862 mm, leveys 1864 mm, korkeus 1477 mm, akseliväli 2841 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1600 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 6.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harrasteparkin sadat vaihtuvat klassikot kruunaavat autonäyttelyn 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 7.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: muistatko nämä takalasien iskulauseet? 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa