8.1.2023 Ajoneuvot Koeajo: Honda Civic e:HEV on pihin persoonallinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Honda Civic korvaa edellisestä korimallista tutut moottorivaihtoehdot yhdellä hybridivoimalinjalla. Se toimii sulavasti, muttei aivan yllä pahimman kilpailijan kulutuslukemiin. Hyvää: sulava voimalinja, tilat. Huonoa: ei kaikista pihein, tunnoton ohjaus. Viime kesänä ensikoeajamamme 11. sukupolven Honda Civic saapui Suomeen ja tarkempiin mittauksiimme. Samalla on hyvä tarkastella auton tekniikkaa hieman syvällisemmin.Uusi hybridimalli on niin kutsutusti itselataava, ja voimalinja koostuu polttomoottorista, sähkömoottorista, tehoelektroniikasta sekä akkuyksiköstä. Bensiinimoottori on suorasuihkutuksella varustettu, vapaasti hengittävä kaksilitrainen neloskone, joka hyödyntää Atkinson-työkiertoa. Sähkömoottoriyksikkö pitää sisällään generaattorin, moottorin, vetopyörästön ja ylivaihdeasetelman.Konehuoneessa bensiinimoottorin jatkeena on sähkömoottoriyksikkö ja vetopyörästö sen takana. Tehoelektroniikkayksikkö sijaitsee sähkömoottorin päällä. Varsinaista vaihteistoa ei ole, mutta hammaspyörien avulla on toteutettu kaksi eri välityssuhdetta. Käytännössä sähkömoottori pyörittää pienemmän hammaspyörän kautta tasauspyörästöä.Polttomoottorin ja sähkömoottorin välissä on vauhtipyörä ja monilevykytkimellä toteutettu ylivaihdeasetelma. Kun polttomoottori on käynnissä, se pyörittää joko generaattoria ja lataa akkua – tai mikäli ylivaihdeasetelma on kytkettynä, myös suurempaa hammaspyörää. Tämä tarkoittaa, että myös polttomoottorilta voi muodostua mekaaninen yhteys vetopyörästöön.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyStressitöntä säästöäKuljettajan ei välttämättä tarvitse tietää järjestelmän toiminnasta tuon taivaallista, sillä auto päättää itse, milloin mitäkin voimanmuodostusta kannattaa hyödyntää. Hybridi- ja polttomoottoriajotilan lisäksi Civic kykenee liikkumaan myös pelkän sähkön turvin, mutta kovin pitkiä etäisyyksiä 1,05 kWh:n akkukapasiteetti ei mahdollista. Akun varausta ylläpidetään kuitenkin tiheästi, joten käytännössä siellä on aina virtaa esimerkiksi liikkeellelähtöihin ja alhaisten nopeuksien nurkka-ajoon.Oheisissa kuvissa esiintyy Elegance-varusteltu auto, mutta varsinainen koeajo sekä mittaukset suoritettiin Sport-varusteisella Civicillä, joka kuitenkin on teknisesti käytännössä identtinen Elegancen kanssa.Voimalinja toimii sivistyneesti ja saumattomasti. Polttomoottorin käynnistymisen ja sammumisen toki kuulee, mutta esimerkiksi pidemmän välityssuhteen kytkeytymistä ja polttomoottoriajoon siirtymistä ei oikeastaan erota hybridiajotilasta. Polttomoottoriajoon siirrytään silloin, kun Civic on sitä mieltä, että se on taloudellisempaa kuin sähkömoottorilla eteneminen – esimerkiksi moottoritiellä.Sähkömoottorin teho on 135 kW (184 hv) ja maksimivääntömomentti 315 Nm. Polttomoottorin vastaavat arvot ovat 105 kW (143 hv) ja 186 Nm. Näiden turvin Civicin käytännön suorituskyky on hyvä ja kaasuun reagointi ripeää. Mittaamamme suorituskyky on niin ikään oikein asiallista. Kiihdytyskokeessa Civic suoriutui 0–100 km/h valmistajan ilmoittamassa 7,9 sekunnissa (Advance-mallille ilmoitetaan kaksi kymmenystä korkeampi arvo). Ohituskiihtyvyys 80–120 km/h nopeusvälillä taittuu 5,7 sekunnissa, mikä sekin on hyvä tulos.Ei haamulukemiaTeimme myös kulutusmittaukset, jotka suoritettiin samoilla vakioiduilla lenkeillä, joita käytämme autotesteissä ja -vertailuissa.Maantielenkillä (keskinopeus 79 km/h) Civic saavutti 5,8 l/100 km -kulutuksen, ja kaupungissa (keskinopeus 30 km/h) bensan menekki asettui tasoon 6,0 l/100 km. Lukemat eivät ole täysin vertailukelpoisia optimioloissa tehtyihin mittauksiin, koska kesken mittausten maahan satoi ensilumi, mikä nosti ajovastuksia.Aivan äärimmäisen taloudelliseksi Civicin hybridijärjestelmää ei silti voi kehua ainakaan suomalaisten suosikkiautoon Toyota Corollaan verrattuna. Vuonna 2021 tehdyissä kulutusmittauksissa Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid -malli vei nimittäin bensaa samaisilla lenkeillä 4,7 ja 4,6 litraa sataa kilometriä kohden. Lukemista voi joka tapauksessa päätellä, että Civicin eHEV tekee saman minkä muutkin hybridiautot, eli tasaa kaupunki- ja maantiekulutusten välistä eroa. Pehmeämpi SportHondan maahantuojan tekninen osasto vahvisti kysyttäessä, että Sport-version jousitus on hieman yllättäen jonkin verran Advancea pehmeämpi. Vakiomaavaraksi yhden henkilön kuormalla ilmoitetaan molempien kohdalla 128 mm, mutta täyteen kuormattuna Sport painuu lähemmäs tietä kuin Advance (108,6 vastaan 112,1 mm).Yhtä kaikki, ajettavuus on alustan puolesta kunnossa, mutta ohjaus tuotti lievän pettymyksen: maantiellä se on aavistuksen tahmeansorttinen eli auto saattaa jäädä hieman kaartamaan. Pienemmällä tiellä auto puolestaan taittuu kaarteisiin mukisematta, mutta ohjaus ei täälläkään ole ihan alustan tasolla. Vaste on turhan tasapaksu.Pikkupuutteistaan huolimatta Civic tarjoaa kuitenkin persoonalisen hybridivaihtoehdon, ja myös väljät sekä käyttökelpoiset tilat ovat ennallaan.Teksti: Juuso Kallioinen Kuvat: Aake Kinnunen Honda Civic e:HEV Sport Hinta alkaen 38 340 € Moottori Hybridi bensiinimoottori 1 993 cm³, 4 sylinteriä, etuveto. Teho 105 kW (143 hv), 6000 r/min Vääntö 186 Nm (4500 r/min) Vääntö 186 Nm (4500 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 135 kW (184 hv), 315 Nm kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,9 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,0 (yhd.) CO2-päästöt 113 g/km Mitat pituus 4551 mm, leveys 1802 mm, korkeus 1408 mm, akseliväli 2734 mm Tavaratila: 410–1220 l Omamassa: 1533 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 600 kg Takuu 3 vuotta / 100 000 km, hybridijärjestelmä 5 vuotta / 100 000 km. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer VZ eHybrid – kuuma espanjalainen talvikelissä 2.1.2025 Ajoneuvot Frauscher x Porsche 850 Fantom on paras keino nauttia Porsche Macan Turbosta vetten päällä 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 30.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi SQ8 e-tron – nyt olisi aika uudistua 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 29.12.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz G 580 EQ – kolmen tonnin sähkömoukari vailla tekemistä 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? – Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 28.12.2024 Koeajo Koeajo: Mini Countryman SE All4 – mini vain nimeltään Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 2.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer VZ eHybrid – kuuma espanjalainen talvikelissä 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 31.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: V126 vs S124 – vielä kerran vertaillen 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta