8.1.2023 Ajoneuvot Koeajo: Honda Civic e:HEV on pihin persoonallinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Honda Civic korvaa edellisestä korimallista tutut moottorivaihtoehdot yhdellä hybridivoimalinjalla. Se toimii sulavasti, muttei aivan yllä pahimman kilpailijan kulutuslukemiin. Hyvää: sulava voimalinja, tilat. Huonoa: ei kaikista pihein, tunnoton ohjaus. Viime kesänä ensikoeajamamme 11. sukupolven Honda Civic saapui Suomeen ja tarkempiin mittauksiimme. Samalla on hyvä tarkastella auton tekniikkaa hieman syvällisemmin. Uusi hybridimalli on niin kutsutusti itselataava, ja voimalinja koostuu polttomoottorista, sähkömoottorista, tehoelektroniikasta sekä akkuyksiköstä. Bensiinimoottori on suorasuihkutuksella varustettu, vapaasti hengittävä kaksilitrainen neloskone, joka hyödyntää Atkinson-työkiertoa. Sähkömoottoriyksikkö pitää sisällään generaattorin, moottorin, vetopyörästön ja ylivaihdeasetelman. Konehuoneessa bensiinimoottorin jatkeena on sähkömoottoriyksikkö ja vetopyörästö sen takana. Tehoelektroniikkayksikkö sijaitsee sähkömoottorin päällä. Varsinaista vaihteistoa ei ole, mutta hammaspyörien avulla on toteutettu kaksi eri välityssuhdetta. Käytännössä sähkömoottori pyörittää pienemmän hammaspyörän kautta tasauspyörästöä. Polttomoottorin ja sähkömoottorin välissä on vauhtipyörä ja monilevykytkimellä toteutettu ylivaihdeasetelma. Kun polttomoottori on käynnissä, se pyörittää joko generaattoria ja lataa akkua – tai mikäli ylivaihdeasetelma on kytkettynä, myös suurempaa hammaspyörää. Tämä tarkoittaa, että myös polttomoottorilta voi muodostua mekaaninen yhteys vetopyörästöön. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Stressitöntä säästöä Kuljettajan ei välttämättä tarvitse tietää järjestelmän toiminnasta tuon taivaallista, sillä auto päättää itse, milloin mitäkin voimanmuodostusta kannattaa hyödyntää. Hybridi- ja polttomoottoriajotilan lisäksi Civic kykenee liikkumaan myös pelkän sähkön turvin, mutta kovin pitkiä etäisyyksiä 1,05 kWh:n akkukapasiteetti ei mahdollista. Akun varausta ylläpidetään kuitenkin tiheästi, joten käytännössä siellä on aina virtaa esimerkiksi liikkeellelähtöihin ja alhaisten nopeuksien nurkka-ajoon. Oheisissa kuvissa esiintyy Elegance-varusteltu auto, mutta varsinainen koeajo sekä mittaukset suoritettiin Sport-varusteisella Civicillä, joka kuitenkin on teknisesti käytännössä identtinen Elegancen kanssa. Voimalinja toimii sivistyneesti ja saumattomasti. Polttomoottorin käynnistymisen ja sammumisen toki kuulee, mutta esimerkiksi pidemmän välityssuhteen kytkeytymistä ja polttomoottoriajoon siirtymistä ei oikeastaan erota hybridiajotilasta. Polttomoottoriajoon siirrytään silloin, kun Civic on sitä mieltä, että se on taloudellisempaa kuin sähkömoottorilla eteneminen – esimerkiksi moottoritiellä. Sähkömoottorin teho on 135 kW (184 hv) ja maksimivääntömomentti 315 Nm. Polttomoottorin vastaavat arvot ovat 105 kW (143 hv) ja 186 Nm. Näiden turvin Civicin käytännön suorituskyky on hyvä ja kaasuun reagointi ripeää. Mittaamamme suorituskyky on niin ikään oikein asiallista. Kiihdytyskokeessa Civic suoriutui 0–100 km/h valmistajan ilmoittamassa 7,9 sekunnissa (Advance-mallille ilmoitetaan kaksi kymmenystä korkeampi arvo). Ohituskiihtyvyys 80–120 km/h nopeusvälillä taittuu 5,7 sekunnissa, mikä sekin on hyvä tulos. Ei haamulukemia Teimme myös kulutusmittaukset, jotka suoritettiin samoilla vakioiduilla lenkeillä, joita käytämme autotesteissä ja -vertailuissa. Maantielenkillä (keskinopeus 79 km/h) Civic saavutti 5,8 l/100 km -kulutuksen, ja kaupungissa (keskinopeus 30 km/h) bensan menekki asettui tasoon 6,0 l/100 km. Lukemat eivät ole täysin vertailukelpoisia optimioloissa tehtyihin mittauksiin, koska kesken mittausten maahan satoi ensilumi, mikä nosti ajovastuksia. Aivan äärimmäisen taloudelliseksi Civicin hybridijärjestelmää ei silti voi kehua ainakaan suomalaisten suosikkiautoon Toyota Corollaan verrattuna. Vuonna 2021 tehdyissä kulutusmittauksissa Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid -malli vei nimittäin bensaa samaisilla lenkeillä 4,7 ja 4,6 litraa sataa kilometriä kohden. Lukemista voi joka tapauksessa päätellä, että Civicin eHEV tekee saman minkä muutkin hybridiautot, eli tasaa kaupunki- ja maantiekulutusten välistä eroa. Pehmeämpi Sport Hondan maahantuojan tekninen osasto vahvisti kysyttäessä, että Sport-version jousitus on hieman yllättäen jonkin verran Advancea pehmeämpi. Vakiomaavaraksi yhden henkilön kuormalla ilmoitetaan molempien kohdalla 128 mm, mutta täyteen kuormattuna Sport painuu lähemmäs tietä kuin Advance (108,6 vastaan 112,1 mm). Yhtä kaikki, ajettavuus on alustan puolesta kunnossa, mutta ohjaus tuotti lievän pettymyksen: maantiellä se on aavistuksen tahmeansorttinen eli auto saattaa jäädä hieman kaartamaan. Pienemmällä tiellä auto puolestaan taittuu kaarteisiin mukisematta, mutta ohjaus ei täälläkään ole ihan alustan tasolla. Vaste on turhan tasapaksu. Pikkupuutteistaan huolimatta Civic tarjoaa kuitenkin persoonalisen hybridivaihtoehdon, ja myös väljät sekä käyttökelpoiset tilat ovat ennallaan. Teksti: Juuso Kallioinen Kuvat: Aake Kinnunen Honda Civic e:HEV Sport Hinta alkaen 38 340 € Moottori Hybridi bensiinimoottori 1 993 cm³, 4 sylinteriä, etuveto. Teho 105 kW (143 hv), 6000 r/min Vääntö 186 Nm (4500 r/min) Vääntö 186 Nm (4500 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 135 kW (184 hv), 315 Nm kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,9 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,0 (yhd.) CO2-päästöt 113 g/km Mitat pituus 4551 mm, leveys 1802 mm, korkeus 1408 mm, akseliväli 2734 mm Tavaratila: 410–1220 l Omamassa: 1533 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 600 kg Takuu 3 vuotta / 100 000 km, hybridijärjestelmä 5 vuotta / 100 000 km. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 6.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: VW Karmann Ghia - kun saksalainen luotettavuus ja italialainen tyyli kohtaavat 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe