13.10.2023

Koeajo: Honda CR-V – Ladattava akku ja muita pieniä parannuksia

Honda CR-V PHEV lataushybridi

Honda CR-V elää jälleen aikojen mukana, joten täyshybrdin lisäksi mallistoon saapuu lataushybridi. Lukuisat parannukset on tehty hondamaisesti yksityiskohtien kautta. Hyvää: tila, mukavuus, ergonomia. Huonoa: maltillinen latausteho, ei ladattavaa nelivetoa.

Honda CR-V on lähemmäs 30 vuoden historiansa aikana muodostunut crossovereiden vakionimeksi. Maavara, neliveto-optio ja tuttu nimi ovat olleet suomalaisiakin eri vaiheissa houkutteleva yhdistelmä. Mallin nimi tulee sanoista Comfortable Runabout Vehicle, mukava arkiauto, mitä CR-V varmasti useimpien mielestä onkin.

Honda CR-V PHEV lataushybridi

Nyt vuorossa on kuudes Honda CR-V -mallipolvi. Edellisestä on peritty muun muassa panostus hybridivoimalinjoihin, mutta niitäkin on uudistettu. Erityisen mielenkiintoinen on tuore mahdollisuus lataushybridille, joka eroaa täyshybridistä lähinnä akun koon ja sen tuomien mahdollisuuksien myötä.

Honda CR-V PHEV lataushybridi

Honda on myös tuttuun tapaansa pohtinut auton parantamista pienten yksityiskohtien esittelyllä. Yksikään muu automerkki ei esimerkiksi kerro, että uusittujen A-pilarien ansiosta kuljettajan näkymä eteen on nyt 4,4° leveämpi. CR-V:stä näkeekin hienosti eteensä. 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tilaa ja tilantajua

Uusi Honda CR-V on hiukan linjakkaampi, sillä särmikkäämmän designin lisäksi auton mittasuhteissa on tapahtunut hienoinen muutos. Korkeus on laskenut 5 mm,  leveys on kasvanut maltilliset 11 mm.  Auton pituuteen on tullut lisää peräti 106 mm. Pituuskasvusta 38 mm tulee 2,7 metriin venytetystä akselivälistä.

Honda on kuitenkin halunnut pitää etupenkkiläisten ergonomian ennallaan helpon autoon kulkemisen kannalta. Pidempi akseliväli tarkoittaa enemmän tilaa takapenkkiläisille ja takaistuimilla on pituussäädön lisäksi lähes portaaton (16 pykälää) selkänojan kallistus. Tavaratilaa on tullut peräti 99 litraa lisää, lataushybridissä tätäkin enemmän.

Sisätilojen ergonomiassa puhaltavat tutut Honda-tuulet, sillä kojelaudan ja hallintalaitteiden ilme on lainattu suoraan sisarmalleista. Nuppipohjaiset paneelit ja eri mittaristonäkymät ovatkin miellyttävän suoraviivaisia käyttää. Tuulilasin heijastusnäyttö on saatavilla ensimmäistä kertaa CR-V:ssä. 

Päivitetty täyshybridi

Mutta sitten se voimalinja. Honda CR-V on aina Euroopassa jollain tavalla hybridi. Täyshybridijärjestelmän periaatteet ovat jo tuttuja, mutta CR-V:tä varten toteutusta on hiottu jälleen.

Honda CR-V PHEV lataushybridi

2,0-litrainen suorasuihkutusmoottori osallistuu harvoin pyörien liikkuttamiseen mekaanisesti ja toimii useammin generaattorina sähkömoottorille. Polttomoottorin omat suoritusarvot ovat 109 kW ja 189 Nm. 

Aiemmista hybridiversioista löytynyt “suoravetovaihde” on nyt välitykseltään lyhyempi. Lisäksi CR-V:n hybridiin on lisätty uusi, vieläkin lyhyempi toinen vaihde” jotta polttomoottorin suoravetoa voidaan hyödyntää tasanopeudella ajettaessa jo kaupunkiväylillä. Tarkoituksena on ollut vähentää energian muuntelua edestakaisin.

Honda CR-V PHEV lataushybridi

Sähkömoottorin teho on 135 kW ja vääntö on 335 Nm. Uusittu moottorirakenne kiertää aiempaa korkeammalle ja vääntää paremmin alakierroksilta asti. Sähkömoottori hoitaa auton liikuttmisen suurimman osan ajasta.

Täyshybridi on Hondaksi e:HEV ja sen akkukoko on 1,06 kWh, joten pelkällä sähköllä toimintamatka jää joihinkin kilometreihin. 57 litran polttoainetankin ansiosta auton toimintamatka on 966 kilometriä ja WLTP-kulutus on 5,9 litraa / 100 km. Etuvedon lisäksi täyshybridi on saatavissa nelivetona, jonka voimanjako on mukautuvampi paremman mutka-ajettavuuden vuoksi.

Ja sama isommalla akulla

Mielenkiintoinen uutuus on kuitenkin e:PHEV-lataushybridi. Voimalinjan osalta autoissa ei ole eroa, mutta 17,7 kWh akku antaa autolle noin 82 kilometriä täyssähköistä toimintamatkaa. Polttoainetankki on 46,5 litraa ja yhteensä toimintamatkaa on 828 kilometriä. Koska akku on sijoitettu takapenkin alle tavaratilan sijaan, on lataushybridissä kerrankin myös 39 litraa isompi tavaratila. 

Honda CR-V PHEV lataushybridi

Hondan laturin teho on 6,8 kW. Käytössä on myös akun esilämmitys, joka toisaalta tehostaa akun toimintaa pakkasilla, mutta akun lämmitys myös pidentää latausaikaa reilulla tunnilla suomalaisessa talvipakkasessa.

Lataushybridin iso akku mahdollistaa myös erillisen hinaustilan. Koska akussa on luotettavasti virtareserviä ja hybridijärjestelmässä on uusi alempi vaihde, pystyy PHEV-lataushybridi vetämään jopa 1 500 kg jarrullista massaa. Suoritus ei ole erityisen huima, mutta etuvetoinen lataushybridi on silti heittämällä jopa 750 kg vetomassan nelivetoa kovempi tapaus.

Honda CR-V PHEV lataushybridi

Lataushybridin WLTP-kulutus on 0,8 litraa per 100 km. Honda kertoo järjestelmälle rohkeasti myös kulutuslukeman akku tyhjänä. 6,2 litraa per 100 km on hiukan täyshybridin vastaavaa enemmän (+0,3 l/100 km), mutta suoritus on silti hyvä ja kertoo tavasta, jolla hybridit todella ovat samanlaiset akun kokoa lukuun ottamatta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mukavasti mukuloilla

Ajossa CR-V on jälleen tuttua nyky-Hondaa. Hybridivoimalinjan pehmeydessä vain se toinen japanilaistehdas pääsee samalle tasolle, vaikka yhtiöiden toteutukset poikkeavat toisistaan villisti. Kuljettajalle jatkuvasti olemustaan muuttava hybridi ei näy ylimääräisenä vaivana, mutta polttomoottori muistuttaa välillä itsestään kierrosten kohotessa.

Ajettavuudessa ei ole myöskään huomautettavaa, sillä auto on enimmäkseen harmiton, kuten arkipäivään sopii. Ohjaus palkitsee ehkä Civicissä tai ZR-V:ssä enemmän, mutta CR-V on miellyttävän täsmällinen ajettava pienestä tunnottomuudesta huolimatta.

Honda CR-V PHEV lataushybridi

Erityismaininta menee kuitenkin alustan toiminnalle. Täyshybridiversiossa CR-V on varustettu  kaksiventtiili-iskunvaimentimilla, joten alustan toimintaa on voitu hienosäätää erilaisten värähtelyiden mukaan. Hidastetöyssyissä CR-V käyttäytyy kevyen napakasti, mutta peruskarkeus ja rosokuopat suodattuvat pois – ainakin Portugalin tiestöllä. Lataushybridiversiossa iskunvaimentimet ovat nykytrendin mukaan säätyvät, vihjaten vieläkin laajemmasta luonneskaalasta.

Tutun turvallisesti

Uusi Honda CR-V on varmasti mielenkiintoisin uutuus heille, joilla on jo ollut CR-V aiemmin perheen ajoneuvona. Mökkitiekelpoinen maavara (PHEV 153 mm, HEV väh. 184 mm), selkeä ergonomia, sulavat hybridivoimalinjat ja lataushybridioption saapuminen tekevät CR-V:stä houkuttelevan tulokkaan suosittuun autoluokkaan. Eikä sovi unohtaa, että Honda on jälleen päivittänyt Sensing- ja Sensing 360 -turvavarustekokoelmansa aiempaa kattavammiksi.

Honda CR-V PHEV lataushybridi

Uuden Honda CR-V:n hinnat alkavat Suomessa 51 841 eurosta (e:HEV Elegance 2WD), nelivedon alkaessa 58 031 eurosta. Lataushybridioptio Advance Tech e:PHEV on hinnoiteltu 59 976 euroon.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Honda CR-V Advance Tech e:PHEV 2WD

Hinta alkaen

59 976 €

Moottori

Ladattava hybridi bensiinimoottori 1 993 cm³, 4 sylinteriä, 2-v. automaattivaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 135 kW.

Teho

109 kW (148 hv), 6100 r/min

Vääntö

189 Nm (4500 r/min)

Vääntö

189 Nm (4500 r/min)

Akku

Akuston energiasisältö teoreettinen 17,7 kWh. Lataus Type 2 6,8 kW (1 x 32 A).

Toimintamatka

82 km

Hybridijärjestelmän yhteisteho

135 kW

Kiihtyvyys 0–100 km/h

9,4 s

Huippunopeus

195 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 0,8 (yhd.)

CO2-päästöt

18 g/km

Mitat

pituus 4706 mm, leveys 1866 mm, korkeus 1673 mm, akseliväli 2701 mm
Tavaratila: 617–1 728 l
Omamassa: 1916 kg

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1500 / 600 kg

Euro NCAP

Ei testattu

Takuu

3 vuotta / 100 000 km, hybridijärjestelmä 5 vuotta/100 000 km

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat