13.10.2023 Ajoneuvot Koeajo: Honda CR-V – Ladattava akku ja muita pieniä parannuksia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Honda CR-V elää jälleen aikojen mukana, joten täyshybrdin lisäksi mallistoon saapuu lataushybridi. Lukuisat parannukset on tehty hondamaisesti yksityiskohtien kautta. Hyvää: tila, mukavuus, ergonomia. Huonoa: maltillinen latausteho, ei ladattavaa nelivetoa. Honda CR-V on lähemmäs 30 vuoden historiansa aikana muodostunut crossovereiden vakionimeksi. Maavara, neliveto-optio ja tuttu nimi ovat olleet suomalaisiakin eri vaiheissa houkutteleva yhdistelmä. Mallin nimi tulee sanoista Comfortable Runabout Vehicle, mukava arkiauto, mitä CR-V varmasti useimpien mielestä onkin.Nyt vuorossa on kuudes Honda CR-V -mallipolvi. Edellisestä on peritty muun muassa panostus hybridivoimalinjoihin, mutta niitäkin on uudistettu. Erityisen mielenkiintoinen on tuore mahdollisuus lataushybridille, joka eroaa täyshybridistä lähinnä akun koon ja sen tuomien mahdollisuuksien myötä.Honda on myös tuttuun tapaansa pohtinut auton parantamista pienten yksityiskohtien esittelyllä. Yksikään muu automerkki ei esimerkiksi kerro, että uusittujen A-pilarien ansiosta kuljettajan näkymä eteen on nyt 4,4° leveämpi. CR-V:stä näkeekin hienosti eteensä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTilaa ja tilantajuaUusi Honda CR-V on hiukan linjakkaampi, sillä särmikkäämmän designin lisäksi auton mittasuhteissa on tapahtunut hienoinen muutos. Korkeus on laskenut 5 mm, leveys on kasvanut maltilliset 11 mm. Auton pituuteen on tullut lisää peräti 106 mm. Pituuskasvusta 38 mm tulee 2,7 metriin venytetystä akselivälistä. Honda on kuitenkin halunnut pitää etupenkkiläisten ergonomian ennallaan helpon autoon kulkemisen kannalta. Pidempi akseliväli tarkoittaa enemmän tilaa takapenkkiläisille ja takaistuimilla on pituussäädön lisäksi lähes portaaton (16 pykälää) selkänojan kallistus. Tavaratilaa on tullut peräti 99 litraa lisää, lataushybridissä tätäkin enemmän. Sisätilojen ergonomiassa puhaltavat tutut Honda-tuulet, sillä kojelaudan ja hallintalaitteiden ilme on lainattu suoraan sisarmalleista. Nuppipohjaiset paneelit ja eri mittaristonäkymät ovatkin miellyttävän suoraviivaisia käyttää. Tuulilasin heijastusnäyttö on saatavilla ensimmäistä kertaa CR-V:ssä. Päivitetty täyshybridiMutta sitten se voimalinja. Honda CR-V on aina Euroopassa jollain tavalla hybridi. Täyshybridijärjestelmän periaatteet ovat jo tuttuja, mutta CR-V:tä varten toteutusta on hiottu jälleen.2,0-litrainen suorasuihkutusmoottori osallistuu harvoin pyörien liikkuttamiseen mekaanisesti ja toimii useammin generaattorina sähkömoottorille. Polttomoottorin omat suoritusarvot ovat 109 kW ja 189 Nm. Aiemmista hybridiversioista löytynyt “suoravetovaihde” on nyt välitykseltään lyhyempi. Lisäksi CR-V:n hybridiin on lisätty uusi, vieläkin lyhyempi toinen vaihde” jotta polttomoottorin suoravetoa voidaan hyödyntää tasanopeudella ajettaessa jo kaupunkiväylillä. Tarkoituksena on ollut vähentää energian muuntelua edestakaisin.Sähkömoottorin teho on 135 kW ja vääntö on 335 Nm. Uusittu moottorirakenne kiertää aiempaa korkeammalle ja vääntää paremmin alakierroksilta asti. Sähkömoottori hoitaa auton liikuttmisen suurimman osan ajasta.Täyshybridi on Hondaksi e:HEV ja sen akkukoko on 1,06 kWh, joten pelkällä sähköllä toimintamatka jää joihinkin kilometreihin. 57 litran polttoainetankin ansiosta auton toimintamatka on 966 kilometriä ja WLTP-kulutus on 5,9 litraa / 100 km. Etuvedon lisäksi täyshybridi on saatavissa nelivetona, jonka voimanjako on mukautuvampi paremman mutka-ajettavuuden vuoksi.Ja sama isommalla akullaMielenkiintoinen uutuus on kuitenkin e:PHEV-lataushybridi. Voimalinjan osalta autoissa ei ole eroa, mutta 17,7 kWh akku antaa autolle noin 82 kilometriä täyssähköistä toimintamatkaa. Polttoainetankki on 46,5 litraa ja yhteensä toimintamatkaa on 828 kilometriä. Koska akku on sijoitettu takapenkin alle tavaratilan sijaan, on lataushybridissä kerrankin myös 39 litraa isompi tavaratila. Hondan laturin teho on 6,8 kW. Käytössä on myös akun esilämmitys, joka toisaalta tehostaa akun toimintaa pakkasilla, mutta akun lämmitys myös pidentää latausaikaa reilulla tunnilla suomalaisessa talvipakkasessa.Lataushybridin iso akku mahdollistaa myös erillisen hinaustilan. Koska akussa on luotettavasti virtareserviä ja hybridijärjestelmässä on uusi alempi vaihde, pystyy PHEV-lataushybridi vetämään jopa 1 500 kg jarrullista massaa. Suoritus ei ole erityisen huima, mutta etuvetoinen lataushybridi on silti heittämällä jopa 750 kg vetomassan nelivetoa kovempi tapaus.Lataushybridin WLTP-kulutus on 0,8 litraa per 100 km. Honda kertoo järjestelmälle rohkeasti myös kulutuslukeman akku tyhjänä. 6,2 litraa per 100 km on hiukan täyshybridin vastaavaa enemmän (+0,3 l/100 km), mutta suoritus on silti hyvä ja kertoo tavasta, jolla hybridit todella ovat samanlaiset akun kokoa lukuun ottamatta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMukavasti mukuloillaAjossa CR-V on jälleen tuttua nyky-Hondaa. Hybridivoimalinjan pehmeydessä vain se toinen japanilaistehdas pääsee samalle tasolle, vaikka yhtiöiden toteutukset poikkeavat toisistaan villisti. Kuljettajalle jatkuvasti olemustaan muuttava hybridi ei näy ylimääräisenä vaivana, mutta polttomoottori muistuttaa välillä itsestään kierrosten kohotessa.Ajettavuudessa ei ole myöskään huomautettavaa, sillä auto on enimmäkseen harmiton, kuten arkipäivään sopii. Ohjaus palkitsee ehkä Civicissä tai ZR-V:ssä enemmän, mutta CR-V on miellyttävän täsmällinen ajettava pienestä tunnottomuudesta huolimatta.Erityismaininta menee kuitenkin alustan toiminnalle. Täyshybridiversiossa CR-V on varustettu kaksiventtiili-iskunvaimentimilla, joten alustan toimintaa on voitu hienosäätää erilaisten värähtelyiden mukaan. Hidastetöyssyissä CR-V käyttäytyy kevyen napakasti, mutta peruskarkeus ja rosokuopat suodattuvat pois – ainakin Portugalin tiestöllä. Lataushybridiversiossa iskunvaimentimet ovat nykytrendin mukaan säätyvät, vihjaten vieläkin laajemmasta luonneskaalasta.Tutun turvallisestiUusi Honda CR-V on varmasti mielenkiintoisin uutuus heille, joilla on jo ollut CR-V aiemmin perheen ajoneuvona. Mökkitiekelpoinen maavara (PHEV 153 mm, HEV väh. 184 mm), selkeä ergonomia, sulavat hybridivoimalinjat ja lataushybridioption saapuminen tekevät CR-V:stä houkuttelevan tulokkaan suosittuun autoluokkaan. Eikä sovi unohtaa, että Honda on jälleen päivittänyt Sensing- ja Sensing 360 -turvavarustekokoelmansa aiempaa kattavammiksi.Uuden Honda CR-V:n hinnat alkavat Suomessa 51 841 eurosta (e:HEV Elegance 2WD), nelivedon alkaessa 58 031 eurosta. Lataushybridioptio Advance Tech e:PHEV on hinnoiteltu 59 976 euroon. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Honda CR-V Advance Tech e:PHEV 2WD Hinta alkaen 59 976 € Moottori Ladattava hybridi bensiinimoottori 1 993 cm³, 4 sylinteriä, 2-v. automaattivaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 135 kW. Teho 109 kW (148 hv), 6100 r/min Vääntö 189 Nm (4500 r/min) Vääntö 189 Nm (4500 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen 17,7 kWh. Lataus Type 2 6,8 kW (1 x 32 A). Toimintamatka 82 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 135 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,4 s Huippunopeus 195 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 0,8 (yhd.) CO2-päästöt 18 g/km Mitat pituus 4706 mm, leveys 1866 mm, korkeus 1673 mm, akseliväli 2701 mm Tavaratila: 617–1 728 l Omamassa: 1916 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 600 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km, hybridijärjestelmä 5 vuotta/100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 31.3.2025 Koeajo Koeajo: MAN TGE 3.180 – uudistunut, muttei päällepäin 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Koeajo Koeajo: Isuzu D-Max – ylpeästi maalaistollo 27.3.2025 Ajoneuvot Nissan luovii hankalien aikojen läpi – jo tänä vuonna Leafista tehdään crossover ja Micra muuttuu täyssähköiseksi Renault R5:n DNA:lla 26.3.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 – pikku-Sitikka tuo sähköautot lähemmäs tavallista kuluttajaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 1.4.2025 Yleinen Päivän kuva: Ankkurien hautausmaalla 31.3.2025 Autoilu Kyllä se tulee – kesä ja kesänopeudet! 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle