13.6.2021 Ajoneuvot Koeajo: Honda CRF 300 Rally on hauska kevytseikkailija, jossa ei ole mitään huonoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tehonlisäys ja painonpudotus tuovat Honda CRF 300 -pikku-adventureen kaivattua lisäpotkua. Hyvää: ajotuntuma, keveys, kulutus, pitkä takuu. Huonoa: – Honda CRF 300 Rally tarjoaa kevyen vaihtoehdon motoristille, joka ajelee pääsääntöisesti sorateillä. Yksisylinterinen moottori kasvoi 250-kuutioisesta 300-kuutioiseksi, mutta silti lopputuloksena on neljä kiloa edeltäjäänsä kevyempi pyörä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRiittävästi nopeutta27-hevosvoimaisen moottorin suorituskyky riittää hyvin suomalaisiin nopeuksiin, eikä Honda ole moottoritielläkään liikenteen tukkona. Pehmeä jousitus ja peräti 260 millimetrin joustomatkat tekevät ajamisesta rennon letkeää, olipa alla asvaltti, sora tai maastopolku. Alhaisen 153 kilon painon ansiosta Honda ei vierasta pehmeämpääkään alustaa.Pienimpien vaihteiden välityksiä on tihennetty, jolloin soratiellä ja poluilla löytyy oikea vaihde joka tilanteeseen. Kuutosvaihteen välitystä on puolestaan pidennetty, jolloin maantieajossa kierrosluku, värinät, melu ja kulutus ovat laskeneet. Kuutosvaihteella satasen vauhdissa kierroksia on noin 6 200, ja yksisylinterisen moottorin ääni kuulostaa tällöin vielä rauhalliselta papatukselta.Aiempaa joustavammalla rungolla on saavutettu parempi ajotuntuma ja lisää pitoa nappularenkaisiin. Honda toimiikin parhaiten 60 ja 100 km/h -nopeuksien välimaastossa eli juuri yleisimmin käytetyissä vauhdeissa. Irtosorallakin tuntuma säilyy hyvänä ja pyörä elää suhteellisen vähän kuljettajan alla. Asvaltilla nappularenkaiden ja pehmeän jousituksen yhdistelmä vaikuttaa aluksi siltä kuin ajaisi katupyörää tyhjillä renkailla, mutta erilaiseen tuntumaan tottuu nopeasti.Paljon pieniä parannuksiaIlmoitettu 885 millimetrin istuinkorkeus painuu pehmeän jousituksen ansiosta huomattavasti matalammaksi, kun kuljettaja istahtaa satulaan. Sekä kytkin että etujarru ovat erittäin kevytkäyttöiset, ja jarrujen tuntuma on hyvä niiden sirosta rakenteesta huolimatta. Mittaristo on Hondan katumalleista tuttu lcd-näyttö. Ajotietokoneen näyttöjä ohjataan mittaristossa olevilla napeilla, eli käsi on irrotettava ohjaustangosta ajotietokonetta selattaessa.Pieni tuulilasi suojaa riittävästi ajoviimalta ja satula tarjoaa mukavuutta pidemmillekin siirtymille. Ergonomiaa on hierottu siirtämällä ohjaustankoa vähän taemmas ja jalkatappeja sekä alemmas että taemmas. Maastokelpoisuutta parantaa 30 millillä kasvanut maavara. Koeajossa Honda kulutti vain 2,9 litraa sadalla, jolloin tankillinen riitti lähes 450 kilometrin matkalle.Vajaan yhdeksän tonnin hintainen CRF 300 Rally tarjoaa hauskan ja kevyen vaihtoehdon leppoisaan soratiekurvailuun kuljettajille, joille suuri teho ja huippunopeus eivät ole tärkeimpiä vaan pääpaino on ajamisen helppoudessa ja edullisissa käyttökustannuksissa.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus Honda CRF 300 Rally Hinta alkaen 8 790 € Moottori Bensiinimoottori 286 cm³, yksisylinterinen nelitahtimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 20,1 kW (27 hv), 8500 r/min Vääntö 26,6 Nm (6500 r/min) Vääntö 26,6 Nm (6500 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 885 mm, paino tankattuna 153 kg, akseliväli 1 455 mm, tankin tilavuus 12,8 litraa. Rengaskoko: edessä 80/100-21, takana 120/80-18. Takuu 4 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 19.12.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV3 – perhesähköautojen uusi aalto alkaa tästä 18.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q6 e-tron Quattro – wau-efektiä etsimässä 16.12.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior – junnu kurkottelee Alfaksi 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Tavascan VZ – veistoksellista tehontunnetta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 21.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi lataushybridejä ei voi ladata pikalatauspisteillä? 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Historia Aikakone koneiden aikaan – Alfa Romeo Museo Storico 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”