13.6.2021 Ajoneuvot Koeajo: Honda CRF 300 Rally on hauska kevytseikkailija, jossa ei ole mitään huonoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tehonlisäys ja painonpudotus tuovat Honda CRF 300 -pikku-adventureen kaivattua lisäpotkua. Hyvää: ajotuntuma, keveys, kulutus, pitkä takuu. Huonoa: – Honda CRF 300 Rally tarjoaa kevyen vaihtoehdon motoristille, joka ajelee pääsääntöisesti sorateillä. Yksisylinterinen moottori kasvoi 250-kuutioisesta 300-kuutioiseksi, mutta silti lopputuloksena on neljä kiloa edeltäjäänsä kevyempi pyörä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRiittävästi nopeutta27-hevosvoimaisen moottorin suorituskyky riittää hyvin suomalaisiin nopeuksiin, eikä Honda ole moottoritielläkään liikenteen tukkona. Pehmeä jousitus ja peräti 260 millimetrin joustomatkat tekevät ajamisesta rennon letkeää, olipa alla asvaltti, sora tai maastopolku. Alhaisen 153 kilon painon ansiosta Honda ei vierasta pehmeämpääkään alustaa.Pienimpien vaihteiden välityksiä on tihennetty, jolloin soratiellä ja poluilla löytyy oikea vaihde joka tilanteeseen. Kuutosvaihteen välitystä on puolestaan pidennetty, jolloin maantieajossa kierrosluku, värinät, melu ja kulutus ovat laskeneet. Kuutosvaihteella satasen vauhdissa kierroksia on noin 6 200, ja yksisylinterisen moottorin ääni kuulostaa tällöin vielä rauhalliselta papatukselta.Aiempaa joustavammalla rungolla on saavutettu parempi ajotuntuma ja lisää pitoa nappularenkaisiin. Honda toimiikin parhaiten 60 ja 100 km/h -nopeuksien välimaastossa eli juuri yleisimmin käytetyissä vauhdeissa. Irtosorallakin tuntuma säilyy hyvänä ja pyörä elää suhteellisen vähän kuljettajan alla. Asvaltilla nappularenkaiden ja pehmeän jousituksen yhdistelmä vaikuttaa aluksi siltä kuin ajaisi katupyörää tyhjillä renkailla, mutta erilaiseen tuntumaan tottuu nopeasti.Paljon pieniä parannuksiaIlmoitettu 885 millimetrin istuinkorkeus painuu pehmeän jousituksen ansiosta huomattavasti matalammaksi, kun kuljettaja istahtaa satulaan. Sekä kytkin että etujarru ovat erittäin kevytkäyttöiset, ja jarrujen tuntuma on hyvä niiden sirosta rakenteesta huolimatta. Mittaristo on Hondan katumalleista tuttu lcd-näyttö. Ajotietokoneen näyttöjä ohjataan mittaristossa olevilla napeilla, eli käsi on irrotettava ohjaustangosta ajotietokonetta selattaessa.Pieni tuulilasi suojaa riittävästi ajoviimalta ja satula tarjoaa mukavuutta pidemmillekin siirtymille. Ergonomiaa on hierottu siirtämällä ohjaustankoa vähän taemmas ja jalkatappeja sekä alemmas että taemmas. Maastokelpoisuutta parantaa 30 millillä kasvanut maavara. Koeajossa Honda kulutti vain 2,9 litraa sadalla, jolloin tankillinen riitti lähes 450 kilometrin matkalle.Vajaan yhdeksän tonnin hintainen CRF 300 Rally tarjoaa hauskan ja kevyen vaihtoehdon leppoisaan soratiekurvailuun kuljettajille, joille suuri teho ja huippunopeus eivät ole tärkeimpiä vaan pääpaino on ajamisen helppoudessa ja edullisissa käyttökustannuksissa.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus Honda CRF 300 Rally Hinta alkaen 8 790 € Moottori Bensiinimoottori 286 cm³, yksisylinterinen nelitahtimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 20,1 kW (27 hv), 8500 r/min Vääntö 26,6 Nm (6500 r/min) Vääntö 26,6 Nm (6500 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 885 mm, paino tankattuna 153 kg, akseliväli 1 455 mm, tankin tilavuus 12,8 litraa. Rengaskoko: edessä 80/100-21, takana 120/80-18. Takuu 4 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 24.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 1300 R – pappanaku treenasi itsensä kuntoon 23.6.2025 Koeajo Koeajo: JAC E30X – kulissit kunnossa 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X – ruusuja ja risuja testin puoliväliin 20.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Grand Canyon:On – laadukasta ajokokemusta kohtuuhintaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 24.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Pääseekö vanhalla Toyota Priuksella tankkaamatta 1 000 kilometriä? – Käyttötesti käytetyllä 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella