8.10.2017 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai i30 N – Ohituskaistalta kärkijoukkoon Hyundai i30 N Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Keskittymällä oikeisiin asioihin odotettu Hyundai i30 N loikkaa suoraan arkisporttien kuumaan ryhmään. Hyvää: alusta, moottori, tasapainoisuus Huonoa: vaisu ulkonäkö Gee, tee, ärrä ja ässä ovat tunnetusti sporttisia kirjaimia, koristaen lukuisten automallien tehoversioita. Hyundai etsii kuitenkin omaa urheiluidentiteettiä kirjaimesta N, jota on harvemmin nähty ralliluokitusten ulkopuolella. Samalla kyse on eräänlaisesta piikistä: sporttiosaston luotsina toimii entinen BMW:n M-osastolainen Albert Biermann, ja M:n jälkeen aakkosissa tulee aina N.Virallisesti Hyundai N ottaa nimensä Namyangin testiradasta ja Nürburgringistä, kirjaimen symboloidessa samalla “shikaanin muotoa”. Pitkään odotettu urheiluosasto on vihdoin ensimmäisen mallinsa kynnyksellä, joten vuosikausien odotukset kulminoituvat kysymykseen “onko se hyvä?”.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHeti syvään päähänMallin pohjana on toimii hiukan harmaa Hyundai i30, mikä asettaa N:n tiukasti Golf GTi:n, Civic Type R:n ja Megane RS:n joukkoon. Lähellä kilpailutilannetta ovat myös Octavia RS ja Leon Cupra. Valinta on rohkea, sillä kuumien pystyperien kilpailtu segmentti ei ole helpoin mahdollinen aloitusaskel.Hyundai on kuitenkin tarttunut härkää rohkeasti sarvista. N on muokannut i30:ntä kattavasti, joten päivityslistalle ovat joutuneet lähes koko etuakselisto, jarrut, voimalinjan tuenta, ohjaus, kytkin, vaihteisto, pakoputkisto, renkaat… Kustannustehokkaasti Hyundailla on katsottu konsernin osavalikoimaan, joten jämerämmät pyöränlaakerit ja 2,0-litrainen Theta-bensiiniturbo juontavat juurensa isompien automallien puolelta.Tarjolla on kaksi malliversiota: 250-hevosvoimainen perusmalli ja 25 lisähevosella piristetty Performance Pack. Molempien moottoriversioiden huippuvääntö on 353 Nm, hetkellisen yliahtotoiminnon nostaessa lukeman 378 newtonmetriin. Tehomallin yhteydessä luvassa on myös muita varusteherkkuja, kuten aktiivisemmin mekkalaa pitävä pakoputkisto, paremmat jarrut sekä sähköisesti ohjatulla lukolla varustettu N Corner Carving -tasauspyörästö.Teho- ja varustetarjonta antaa Hyundai i30 N:lle mainiot aseet sen kilpailijoita vastaan. Vaikka Performance Pack -versio on hiukan tehokkaampi, äänekkäämpi ja kyvykkäämpi, toimii jo perusmalli tasapainoisesti. Erityisesti N Power Sense -etuakselisto toimii hienosti ilman tasauspyörästön lukkoakin, joten kuivilla mutta kuoppaisilla roomalaisteillä erot jäävät vähäisiksi.Moottorin parasta antia on sen nöyryys, sillä vääntöprofiiliin vaikuttavista ajotiloista huolimatta protesteja ei synny koskaan. 250-hevosvoimaisen koneversion ideat loppuvat yläkierroksilla hiukan ennen 275:sta, mutta molemmat vetävät hienosti läpi kierrosalueen. Soinniltaan voimanlähde on sopivan ärhäkkä kiitos äänigeneraattorin ja lisävarusteisen aktiiviputkiston. Innokas ajaminen palkitaan parhaimmillaan putkiston laskelmoiduilla paukkeilla. Lapsellista, mutta niin hauskaa!Ei vain voimaaKaikki osaavat ruuvata turbomoottorista enemmän puhtia, mutta yleensä laiskuus iskee ajettavuuden suhteen. Hyundailla on jääty töihin vielä virka-ajan jälkeenkin, sillä i30 N:n ehdottomasti paras puoli on sen alusta. Perusvireeltään napakka jousitus suosii urheilullista kontrollia, mutta iskunvaimennus ei koskaan jätä töitä tekemättä kuoppien tasoittamiseksi. Osaltaan kiitos kuuluu vakiovarusteiselle säädettävälle iskunvaimennusjärjestelmälle, jota Hyundai kertoi ylpeänä testanneensa Nürburgring 24h -kestävyyskilpailussa.Vallelungan moottoriradalla ajetuilla testikierroksilla i30 N jaksoi jarrujen ja renkaiden puolesta useamman nopean kierroksen putkeen jopa helteisenä syyspäivänä. Performance Pack erottautuu ratakäytössä jäähdytettyjen jarrulevyjen lisäksi myös rengastuksessa, sillä perusmallin 18-tuumaiset Michelin Pilot Super Sportit vaihtuvat 19-tuumaisiin Pirelli P Zeroihin. Renkaiden kyljessä oleva HN-leima kertoo mustien pyöreiden Pirellien olevan i30 N:n vaatimuksiin viritetyt. Kun loistavasti kadulla ja radalla toimivaan alustaan lisätään perusmallia pirteämpi ja jämäkämpi ohjaus, uudistettu kytkin ja täsmällisempi manuaalivaihteisto, on Hyundailla käsissään erinomaisen katusportin ainekset. Kuljettajan kiitos heltiää myös siitä, että ajonvakautuksen voi sporttitilan lisäksi kytkeä kokonaan pois päältä tilanteen sen salliessa.Viiden ajotilan ja pahimmillaan seitsämän säädettävän asian välillä loikkiminen on onneksi helppoa kiitos ohjauspyörän siniharmaiden näppäinten. N-napin vierestä löytyy myös oma painike alaspäin vaihdettaessa moottorin kierrokset tasaavalle rev matching -toiminnolle. Päivitettyyn mittaristoon on lisätty vaihtovalot, jotta kuljettaja voi keskittyä paremmin olennaiseen. Hyundai i30 N ei ole unohtanut kuitenkaan juuriaan arkiautona. Lisävarusteena saatavan tavaratilan poikittaistuen saa nopeasti irti tavarankuljetusta varten. Tarjolla on kattava valikoima turva- ja mukavuusvarusteita, joskin etutörmäysvaroittimen jalankulkijatoiminto ei ole käytössä N-malliversiossa. Auto ei ole turhan kova tai äänekäs myöskään matka-ajoon. Myös sportti-istuimet ovat loistava kompromissi tiistain ja lauantain välillä.Arkisinta Hyundai i30 N:ssä on sen ulkonäkö, sillä punaiset helmaspoilerit ja muut yksityiskohdat vihjaavat, mutteivät lupaa liikoja. Poikkeuksena on koeajoautojen siniharmaa Performance Blue -väritys, joka saa sähäkät piirteet esiin. Pienet muutokset pitkin autoa ovat pitkälti pitoa lisäävän downforcen sanelemia, joskin muutokset vaikuttavat lähinnä 200 km/h nopeuksissa.MyrskyvaroitusSuomessa Hyundai i30 N -mallisto alkaa 34 990 eurosta 250-hevosvoimaiselle versiolle, 275 hevosvoiman Performance Packin kustantaessa 39 990 euroa. C-segmentin arkisporteissa käydään kovaa kilpailua ostajista, jotka haluavat yhden auton palvelevan sekä elämää että hauskuutta.Hyundai N on kuitenkin osoitus, että oikeat ihmiset palkkaamalla ja oikeisiin asioihin keskittymällä voi rakentaa kärkitasoisen sporttimallin. Tätä korealaisvalmistajan imago on kaivannut, mutta Hyundai i30 N on erittäin tervetullut ilmestys myös segmentissään. Odotamme vesi kielellä myös N-osaston seuraavaa iskua.Tervetuloa. Peli oN auki.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Hyundai i30 N Performance Pack Hinta alkaen 39 990 € Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto, sähköisesti ohjattu tasauspyörästön lukko Teho 202 kW (275 hv), 6000 r/min Vääntö 378 Nm (1750–4200 r/min) Vääntö 378 Nm (1750–4200 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,1 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km 9,7 (kaup.) / 5,7 (maant.) / NEDC-kulutus 7,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 163 g/km Mitat pituus 4335 mm, leveys 1795 mm, korkeus 1447 mm, akseliväli 2650 mm Tavaratila: 381 l Omamassa: 1429–1509 kg Muu tieto Tavaratila ilmoitettu lisävarusteisen irroitettavan poikittaistuen kanssa, ilman tukea 395 litraa. Takuu 5 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen