10.5.2023 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai Ioniq 6 – se sulavampi sähköauto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai Ioniq 6 ei edes yritä olla jokaiselle sopiva kompromissi, mutta taipuu silti yllättävän moneen. Hyvää: Kulutus, latausteho, muotoilu Huonoa: alusta, ohjaus, tilat. Pari vuotta sitten esitelty Hyundai Ioniq 5 oli valmistajan ensimmäinen vain sähköautoja varten suunnitellulle perusrakenteelle rakennettu auto. Virtaviivaisemmin muotoiltu Hyundai Ioniq 6 saa kunnian olla toinen kyseiselle perusrakenteelle väsätty Hyundai.Toisin kuin Ioniq 5, ”kuutonen” ei näytä livenä kookkaammalle kuin kuvissa. Tämä siitä huolimatta, että auto on parisen kymmentä senttimetriä pidempi kuin Ioniq 5. Sisälle istuttaessa ensimmäisenä huomio kiinnittyy korkeaan ajoasentoon. Akkupaketin vuoksi autossa istutaan tietysti korkeammalla kuin polttomoottorisessa autossa, ja vaikutelma korostuu matalassa ja virtaviivaisessa autossa. Pitkäselkäiset joutuvat hieman tinkimään ajoasennosta, muttei mitenkään järkyttävissä määrin.Takapenkillä tilaa on pituussuunnassa hyvin, mutta auton taaksepäin madaltuva kattolinja rokottaa pääntilaa niin, ettei pidemmät viihdy siellä kuin oikein lyhyitä matkoja. Lähes sama akseliväli kuin Ioniq 5:ssä tarkoittaa kuitenkin sen verran pitkää matkustamoa, että lastenistuimet mahtuvat kyytiin erinomaisesti.Tavaratilaa on riittävät nelisensataa litraa, mutta matala ja pitkä kontti on erittäin vaikea hyödyntää numeroiden mukaista määrää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNapakka ja näppäräTaajamapyörittelyssä Ioniq 6 tuntuu jopa nelivetoisena selkeästi ketterämmälle kuin Ioniq 5. Parkkipaikalla sompailu on myös sikäli miellyttävämpää, ettei ohjauksen keskialue ole aivan niin tahmea kuin ”viitosessa”.Alustan vire on napakka, mutta ei häiritsevissä määrin. Tietyissä nopeuksissa ilmenee pientä nypytystä. Maantiellä auto kulkee vakaasti, mutta vaatii välillä hieman keskittymistä ajamiseen ohjauksen huonon tunnon vuoksi.Auton voimalinja on erinomainen, ja yhden polkimen ajotila on luonnollisen tuntuinen. Korealaisten ratin läpysköistä säädeltävä regenerointi tuntuu yhä fiksuimmalle ratkaisulle, mikäli välillä haluaa antaa auton rullata vapaasti voimakkaan moottorijarrutuksen sijaan.Mielenkiintoista voimalinjassa on se, että auton voi kytkeä halutessaan myös täysin takavetoiseksi. Kuljettajalla on valittavissaan jatkuva neliveto, automaattinen nelivedon kytkentä, tai täysin takavetoinen ajotila. Täydestä takavedosta voi olla apua esimerkiksi alempaa kulutusta tai leveää sivuluisua tavoiteltavissa.Piippauksia ja näyttöjäMaantieajossa ärsyttävimmäksi tekijäksi nousee ominaisuus, joka on pakollinen kaikissa uusissa tyyppihyväksyttävissä autoissa: nopeusrajoituksen ylittämisestä varoittava järjestelmä. Joka kerta kun mittarinopeus nousee edes yhden kilometrin tunnissa rajoituksen yli, kuuluu usea piippaus. Järjestelmän saa toki pois päältä, mutta sen joutuu tekemään joka kerta auton käynnistämisen jälkeen uudestaan. Voimakkaasti kaartuva katto tarkoittaa myös erittäin viistoja A-pilareita, jotka rajoittavat näkyvyyttä melkoisen reippaasti, risteyksissä tulee siis olla tarkkana.Ioniq 6:een kuuluu vakiona digitaaliset peilit, mutta halutessaan varustelistalta voi ruksia veloituksetta tavalliset lasiset peilit. Digipeilit tuovat lisäarvoa laajemman katselukulman ja peilien näyttöihin piirtyvien etäisyysviivojen ansiosta. Välillä kuitenkin kaipaisi ominaisuutta, jota kamerapeili ei tarjoa, nimittäin näkemistä eri kulmaan vain kääntämällä hieman päätä.Pitkää siivuaHyundait ja Kiat saivat joku aika takaperin päivityksenä pohjolassa kaivatun akun esilämmityksen nopeampaa pikalatausta varten. Ero lämmitetyn ja kylmän akun välillä on huima jopa nollakelin tienoilla. Kylmänä laturille ajettuna auto otti vastaan parhaillaankin vain vajaan 50 kilowatin lataustehoa. Lämmitettynä latausteho puolestaan pomppasi välittömästi maksimiin, eli 230 kW:iin. Latausteho pysyi 200 kW:n tuntumassa 60 prosentin varaukseen saakka, jonka jälkeen teho oli 150–180 kW aina 80 % varaukseen asti. Auto latautui 12 minuutissa 30 % varauksesta 80 %:iin, joka tarkoittaa maantieajossa paria sataa lisäkilometriä.Auton matalan ilmanvastuksen ansiosta kulutus olikin kohtuullista vielä nollakelissäkin. Viikon keskikulutus asettui 20 kWh/100 km -lukemaan, ja maantiellä kulutus pyöri 15–17 kWh -tuntumassa, joka on auton 2,5 tonnin omamassaan nähden hyvä suoritus. Täydellä akulla maantiellä pääsisi liikkumaan siis jopa 500 kilometrin matkan ilman sen kummempaa säästelyä.Positiivista nykyisessä automaailmassa on se, ettei Hyundai Ioniq 6 yritä olla joka ikisen arkeen sopiva auto. Isompia tiloja haluavalle on mallistossa tarjolla Ioniq 5, joten ”kuutonen” keskittyy tyyliin ja alhaiseen kulutukseen. Parhaiten Ioniq 6 soveltuu niille, jotka eivät tarvitse kovin kummoista tavaratilaa, eikä kuskaa aikuisia takapenkillä säännöllisesti.Teksti ja kuvat: Eetu KokkonenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaAutomaattinen nopeusavustin pakolliseksi uusiin automalleihin heinäkuusta Ajatuksia autoista: Saammeko pitää ovenkahvat, jos siirrymme sähköön? Hyundai Ioniq 5 päivittyy – toimintamatkaa riittää jopa 700 kilometrin tuolle puolen Hyundai Ioniq 6 77 kWh 325 hv AWD Ultimate Hinta alkaen 65 390 € Koeajetun auton hinta varusteineen 67 204 € Moottori Sähköauto, neliveto. Etuakseli: 74 kW (101 hv) Taka-akseli 165 kW (224 hv). Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 77,4/74 kWh. Toimintamatka 519 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 239 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,1 s Huippunopeus 185 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 16,9 (yhd.) CO2-päästöt 16,9/100 km g/km Mitat pituus 4855 mm, leveys 1880 mm, korkeus 1495 mm, akseliväli 2950 mm Tavaratila: 401+15 l Omamassa: 2520 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 160 000km. Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 19.12.2024 Sähköautot Edullisen lataussähkön metsästys kiinnostaa sähköautoilijoita 19.12.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV3 – perhesähköautojen uusi aalto alkaa tästä 18.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q6 e-tron Quattro – wau-efektiä etsimässä 16.12.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior – junnu kurkottelee Alfaksi 16.12.2024 Sähköautot Hyundai Inster rymistelee sähköautojen hintakisaan – 25 000 euroa ja pitkä toimintamatka Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”