10.5.2023 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai Ioniq 6 – se sulavampi sähköauto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai Ioniq 6 ei edes yritä olla jokaiselle sopiva kompromissi, mutta taipuu silti yllättävän moneen. Hyvää: Kulutus, latausteho, muotoilu Huonoa: alusta, ohjaus, tilat. Pari vuotta sitten esitelty Hyundai Ioniq 5 oli valmistajan ensimmäinen vain sähköautoja varten suunnitellulle perusrakenteelle rakennettu auto. Virtaviivaisemmin muotoiltu Hyundai Ioniq 6 saa kunnian olla toinen kyseiselle perusrakenteelle väsätty Hyundai. Toisin kuin Ioniq 5, ”kuutonen” ei näytä livenä kookkaammalle kuin kuvissa. Tämä siitä huolimatta, että auto on parisen kymmentä senttimetriä pidempi kuin Ioniq 5. Sisälle istuttaessa ensimmäisenä huomio kiinnittyy korkeaan ajoasentoon. Akkupaketin vuoksi autossa istutaan tietysti korkeammalla kuin polttomoottorisessa autossa, ja vaikutelma korostuu matalassa ja virtaviivaisessa autossa. Pitkäselkäiset joutuvat hieman tinkimään ajoasennosta, muttei mitenkään järkyttävissä määrin. Takapenkillä tilaa on pituussuunnassa hyvin, mutta auton taaksepäin madaltuva kattolinja rokottaa pääntilaa niin, ettei pidemmät viihdy siellä kuin oikein lyhyitä matkoja. Lähes sama akseliväli kuin Ioniq 5:ssä tarkoittaa kuitenkin sen verran pitkää matkustamoa, että lastenistuimet mahtuvat kyytiin erinomaisesti. Tavaratilaa on riittävät nelisensataa litraa, mutta matala ja pitkä kontti on erittäin vaikea hyödyntää numeroiden mukaista määrää. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Napakka ja näppärä Taajamapyörittelyssä Ioniq 6 tuntuu jopa nelivetoisena selkeästi ketterämmälle kuin Ioniq 5. Parkkipaikalla sompailu on myös sikäli miellyttävämpää, ettei ohjauksen keskialue ole aivan niin tahmea kuin ”viitosessa”. Alustan vire on napakka, mutta ei häiritsevissä määrin. Tietyissä nopeuksissa ilmenee pientä nypytystä. Maantiellä auto kulkee vakaasti, mutta vaatii välillä hieman keskittymistä ajamiseen ohjauksen huonon tunnon vuoksi. Auton voimalinja on erinomainen, ja yhden polkimen ajotila on luonnollisen tuntuinen. Korealaisten ratin läpysköistä säädeltävä regenerointi tuntuu yhä fiksuimmalle ratkaisulle, mikäli välillä haluaa antaa auton rullata vapaasti voimakkaan moottorijarrutuksen sijaan. Mielenkiintoista voimalinjassa on se, että auton voi kytkeä halutessaan myös täysin takavetoiseksi. Kuljettajalla on valittavissaan jatkuva neliveto, automaattinen nelivedon kytkentä, tai täysin takavetoinen ajotila. Täydestä takavedosta voi olla apua esimerkiksi alempaa kulutusta tai leveää sivuluisua tavoiteltavissa. Piippauksia ja näyttöjä Maantieajossa ärsyttävimmäksi tekijäksi nousee ominaisuus, joka on pakollinen kaikissa uusissa tyyppihyväksyttävissä autoissa: nopeusrajoituksen ylittämisestä varoittava järjestelmä. Joka kerta kun mittarinopeus nousee edes yhden kilometrin tunnissa rajoituksen yli, kuuluu usea piippaus. Järjestelmän saa toki pois päältä, mutta sen joutuu tekemään joka kerta auton käynnistämisen jälkeen uudestaan. Voimakkaasti kaartuva katto tarkoittaa myös erittäin viistoja A-pilareita, jotka rajoittavat näkyvyyttä melkoisen reippaasti, risteyksissä tulee siis olla tarkkana. Ioniq 6:een kuuluu vakiona digitaaliset peilit, mutta halutessaan varustelistalta voi ruksia veloituksetta tavalliset lasiset peilit. Digipeilit tuovat lisäarvoa laajemman katselukulman ja peilien näyttöihin piirtyvien etäisyysviivojen ansiosta. Välillä kuitenkin kaipaisi ominaisuutta, jota kamerapeili ei tarjoa, nimittäin näkemistä eri kulmaan vain kääntämällä hieman päätä. Pitkää siivua Hyundait ja Kiat saivat joku aika takaperin päivityksenä pohjolassa kaivatun akun esilämmityksen nopeampaa pikalatausta varten. Ero lämmitetyn ja kylmän akun välillä on huima jopa nollakelin tienoilla. Kylmänä laturille ajettuna auto otti vastaan parhaillaankin vain vajaan 50 kilowatin lataustehoa. Lämmitettynä latausteho puolestaan pomppasi välittömästi maksimiin, eli 230 kW:iin. Latausteho pysyi 200 kW:n tuntumassa 60 prosentin varaukseen saakka, jonka jälkeen teho oli 150–180 kW aina 80 % varaukseen asti. Auto latautui 12 minuutissa 30 % varauksesta 80 %:iin, joka tarkoittaa maantieajossa paria sataa lisäkilometriä. Auton matalan ilmanvastuksen ansiosta kulutus olikin kohtuullista vielä nollakelissäkin. Viikon keskikulutus asettui 20 kWh/100 km -lukemaan, ja maantiellä kulutus pyöri 15–17 kWh -tuntumassa, joka on auton 2,5 tonnin omamassaan nähden hyvä suoritus. Täydellä akulla maantiellä pääsisi liikkumaan siis jopa 500 kilometrin matkan ilman sen kummempaa säästelyä. Positiivista nykyisessä automaailmassa on se, ettei Hyundai Ioniq 6 yritä olla joka ikisen arkeen sopiva auto. Isompia tiloja haluavalle on mallistossa tarjolla Ioniq 5, joten ”kuutonen” keskittyy tyyliin ja alhaiseen kulutukseen. Parhaiten Ioniq 6 soveltuu niille, jotka eivät tarvitse kovin kummoista tavaratilaa, eikä kuskaa aikuisia takapenkillä säännöllisesti. Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää aiheesta Automaattinen nopeusavustin pakolliseksi uusiin automalleihin heinäkuusta Ajatuksia autoista: Saammeko pitää ovenkahvat, jos siirrymme sähköön? Hyundai Ioniq 5 päivittyy – toimintamatkaa riittää jopa 700 kilometrin tuolle puolen Hyundai Ioniq 6 77 kWh 325 hv AWD Ultimate Hinta alkaen 65 390 € Koeajetun auton hinta varusteineen 67 204 € Moottori Sähköauto, neliveto. Etuakseli: 74 kW (101 hv) Taka-akseli 165 kW (224 hv). Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 77,4/74 kWh. Toimintamatka 519 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 239 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,1 s Huippunopeus 185 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 16,9 (yhd.) CO2-päästöt 16,9/100 km g/km Mitat pituus 4855 mm, leveys 1880 mm, korkeus 1495 mm, akseliväli 2950 mm Tavaratila: 401+15 l Omamassa: 2520 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 160 000km. Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan