16.10.2021 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Saammeko pitää ovenkahvat, jos siirrymme sähköön? Teksti Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Fyysisenä esineenä auton koskettaminen alkaa ovenkahvasta. Miksi ihmeessä kriittisestä ensivaikutelmasta on tehty nykyisin halpa, heiveröinen ja usein selitystä vaativa? – Se aukeaa sieltä toisesta reunasta, huudan ikkunan läpi kolmatta kertaa samana päivänä.Tesla Model 3:n keinupuikkomallinen ovenkahva yllättää varsinkin kuljettajan, sillä auton sisäpuolella erikoinen ulkokahva juolahtaa mieleen vasta matkustajien hölmistyneiden katseiden kohdalla.– Mitä varten autoissa ei ole enää kunnon ovenkahvoja? tiuskaisee tuskastunut perheenjäsen pari päivää myöhemmin.Uudet kelvottomat ovenkahvaratkaisut liittyvät usein sähköautoihin, sillä ilmeisesti asioiden eri tavalla tekeminen ihan vain eri tavalla tekemisen vuoksi tuo merkittävän annoksen tieteisfiktion tunnelmaa. Käytännössä tikkuja ja muita avausmekanismeja saa tempoa pikkupakkasissa kiroillen. Myös tavaroiden kantaminen samalla tuntuu olevan unohtunut kriteeri heiveröisten kahvojen ja pitkien ovien kanssa.Jo mainitun Model 3:n lisäksi avaruuskahvajengiin on lähtenyt “saman kahvan takaperin” asentanut Hyundai Ioniq 5. Avauskuvan Ford Mustang Mach-e puolestaan uskoo painikkeisiin, joilla sähkömoottorit potkaisevat oven auki. Kiskomista varten tarjolla etuovissa on pieni siiveke, takaovissa ei sitäkään.Hyundai Ioniq 5: suikale avataan painamalla etureunasta ja vetämällä.Toki ovenkahvoilla on rooli auton ilmanvastuksessa, joka puolestaan vaikuttaa sähköautoissa tuntuvasti toimintamatkaan. Säästöjä voidaan kuitenkin löytää miljoonasta muustakin kohteesta. Esimerkksi BMW kertoi iX3:n aerodynaamisten vanteiden tuovan 10 kilometriä lisää toimintamatkaa akullista kohti. Ehkä senkin ansiosta iX3:ssa on ihan vaan tavalliset ovenkahvat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyGrammajahdin keinotUseissa polttomoottoriautoissakin on jo tingitty ovien kahvoista tavalla tai toisella. Jaguar Land Rover on ollut eräs virtaviivaisten kahvojen lipunkantajista, sillä merkin omistaja Tata Motors ehdotti koria vasten painautuvia kahvoja jo 2012 osana brittimerkkien tyyliä. Jaguar F-Typen heiveröiset kahvat eivät vielä vakuuttaneet, mutta esimerkiksi Range Rover Evoquessa kahvat sopivat auton tyyliin. Myös Tesla Model S on ollut piilokahvojen asialla jo vuodesta 2012.Jaguar F-Typen kahva ei vastaa muun auton mielikuvaa.Ovet ja kahvat ovat osallistuneet myös päästögrammojen karsintaan alati tehostuvan aerodynaamisuuden edessä. Esimerkiksi Mercedes-Benz S-sarja ja Porsche 911, kaksi saksalaisautojen peruspilaria, ovat molemmat luopuneet tavallisista kahvoista. Lärppänä kahva romuttaa sekunneissa pitkään rakennetun brändikuvan laadusta ja jämäkkyydestä.Perinteisten jääkaappikahvojen lisäksi on toki nähty erilaisia piilokahvoja. Alfa Romeo oli ensimmäisten joukossa piilottamassa takaovien kahvoja. Autonäyttelyssä harmistunut pikkupoika joutui hypähtämään ylettääkseen puolestaan Toyota C-HR:n takaoven kahvaan. Oma lukunsa on TVR, joka piilotti koko ovipainikkeen sivupeilin pohjaan.Toyota Coupé-High Riderin takaoven kahva on piilotettu näkyville.Pakkasaamujen laatuvaikutelmaIlmanvastuksen ja sitä kautta kulutuksen lisäksi ovenkahvojen muutoksessa on kyse siirtymisestä sähköisiin lukkoihin, jolloin kahvan rooli on vain toimia nappina. Kosteuden, jään ja mukana olevien laukkujen ja tavaroiden maailmassa tuntuu silti järjettömältä karsia ergonomian ensimmäisestä askeleesta. Pitkät ja usein painavat ovet muodostuvat turhaksi haasteeksi, jos avausvälineenä on muovinen tikku.Sähköautoissa ei kuitenkaan enää tarvitse jahdata WLTP-grammoja jokaisesta mahdollisesta paikasta. Ehkä sähköistymisen edistyesssä voidaan luopua myös tarpeettomasta futurismista ja rakentaa ovia, jotka on tehty avattaviksi. Siinäpä vasta kannustin autokannan muutokselle.Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: valmistajatLisää aiheestaAjatuksia autoista: Hipaisukytkimet koituvat vielä turmioksemme Ajatuksia autoista: ID.3:sta piti tulla synninpäästöauto, Volkswagen pakotti sen ikoniksiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajatuksia autoista Merkkikerhot ovat jäsentensä ilmentymiä – Ajatuksia autoista 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen