Koeajo: Jaguar F-Type 400 Sport AWD – nautiskelijan urheiluauto
Enemmän nautiskelijalle kuin urheilijalle. Hyvää: ulkonäkö,
äänet, tunnelma Huonoa: ylipaino, erikoismalliksi tavallinen.
Otetaan valmiiksi maukas Jaguar F-Type 380, lisätään ilmettä madaltava helma- ja etuhuulisarja, vaihdetaan alle 20-tuumaiset grafiitin harmaat vanteet ja viimeistellään urheiluistuimin varustettu sisusta keltaisin tikkauksin. Siinä yksinkertainen resepti Jaguar F-Type 400 Sport AWD:hen.
Ulkonäkömuutokset ovat ehdottoman onnistuneita: F-Typen olemus saa jämäkkyyttä, eikä ajattoman kauniisiin peruslinjoihin tule säröä. Onneksi kokonaisuus on jätetty vapaaksi huippumalli SVR:ää kuorruttavista siivistä.
Vauhtiraita puuttuu
Jos ulkonäkö lupaa Porsche 911 GT3 -henkistä tinkimätöntä katuraaseria, on totuus hieman maltillisempi.
F-Type 400 Sport on lähinnä rajoitettuna eränä valmistettava varustepakettispesiaali, joka esiteltiin juhlistamaan mallivuodelle 2017 esiteltyjä uutuuksia. Auto perustuu hieman viritettyyn 380-hevosvoimaiseen F-Typeen. 20-hevosvoiman lisätehon ohella suorituskykyä parantaa itsevarmasti Super Performanceksi nimetty jarrupäivitys, joka koostuu 380 millimetrisistä etulevyistä ja 376 millisistä takalevyistä, mutta jarrusatulat ovat yksinkertaista kelluvaa mallia.
F-Type Sport 400:n saa taka- ja nelivetoisena, mutta vaihteisto on aina ZF:n valmistama 8-portainen automaatti. Vetotavasta riippumatta taka-akselilta löytyy mekaaninen luistonrajoitin.
Menevä tunnelma viimeistellään 20-tuumaisilla vanteilla sekä keltamustilla 400 Sport -logoilla. Sisätiloissa erikoismalli käy selväksi samaa väriteemaa noudattavista kojelaudan sekä urheiluistuinten tikkauksista.
Aika vahvistaa
Koeajoon valikoitui nelivetoinen painos, mikä sopi hyvin marraskuun viimeisten päivien vesisateisiin. Keli oli kaikkea muuta kuin ideaali Jaguarin suorituskyvylle, mutta toisaalta nelivetoisen F-Typen monikäyttöisyys huonommissakin olosuhteissa kävi selväksi. Renkaat vaihtamalla ajokautta olisi epäilemättä voinut jatkaa ympärivuotiseksi.
Jaguarin urheiluauton ikääntyessä mallin vahvuudet ja heikkoudet alkavat käydä entistä selvemmiksi. Kuusisylinteriseen mekaanisesti ahdettuun V6-moottoriin loihdittu väkevä äänimaailma saa entistä enemmän painoarvoa esimerkiksi Porschen esiteltyä nelisylinterinen 718-mallisto.
Toisaalta aivan yhtä selvää on auton varsin kohtuuton paino: nelivetoisena coupe-korisena peräti 1 674 kilogrammaa on paljon kaksipaikkaiselle alumiinikoriselle urheiluautolle. Massa tainnuttaa 400 hevosvoiman raivon yllättävän laimeaksi 5,1 sekunnin kiihtyvyydeksi nollasta sataan. Vertailun vuoksi mittasimme 350-hevosvoimaiselle 718 Boxster S:lle ajaksi huimat 3,8 sekuntia!
Massan tuntee myös auton liikkeissä, vaikka nopeaksi välitetyllä ohjauksella Jaguar rakentaakin hyvän illuusion sähäkästä ketteryydestä.
Fiiliksellä on paikkansa
Veitsenterävää urheiluautoa ratapäiväkäyttöön etsiessä katseet kannattaakin kääntää Stuttgartin suutaan, mutta hyvän mielen sporttia etsivälle Coventryn ehdokas on yhä vahva valinta.
Upean ulkonäön ja makean äänimaailman ansiosta F-Type on edelleen niitä harvoja autoja, jotka saavat kuljettajansa tuntemaan itsensä tähdeksi.
Lue myös Jaguar F-Type 2.0 i4 300 Convertiblen koeajo tästä.