20.11.2023

Koeajo: Hyundai Kona Hybrid – evoluution tuloksena parempi auto, joka huutaa hirvittävästi

Kuva Aake Kinnunen
Hyundai Kona Hybrid

Uusi Hyundai Kona Hybrid paikkaa edeltäjänsä puutteita, mutta on myös pykälän verran kalliimpi. Hyvää: Parantuneet tilat, parantunut ergonomia, taloudellisuus. Huonoa: *Piip piip piip*

Hyundai Kona tuli uutena mallina markkinoille vuonna 2017, ja sitä on ehditty näkemään niin bensiini-, diesel-, hybridi- kuin täyssähköautonakin. Joitain versioita on saatu myös nelivetoisina. Osa näistä mahdollisuuksista karsiutui pois jo kasvojenkohotuksen aikaan muutama vuosi sitten, mutta täysin uuden mallin jälkeen jäljellä on täyssähkö- ja täyshybridiversiot.

Hyundai Kona Hybrid

Vaikka Hyundain mukaan malli on suunniteltu täyssähkö edellä, ensimmäisenä kotimaan koeajoon meille rantautui hybridimalli. Sähköversiosta on ensituntumat otettu jo ulkomailla ensiesittelyn muodossa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pidemmällekin kuskille

Keskeisin asia Konan uusissa vaatteissa on sen kasvu. Kokonaispituutta on tullut lisää 150 millimetriä, ja akselivälikin on kasvanut 60 millillä. Leveyttä auto on saanut lisää 25 mm verran. Hyundain mukaan tämä tarkoittaa takamatkustajille 77 mm enemmän jalkatilaa ja 11 mm lisää pääntilaa. Myös tavaratila on kasvanut neljänneksellä nykyiseen 466 litraan.

Hyundai Kona Hybrid

Siinä missä ennen Kona aiheutti etenkin turvaistuimia käyttäville ja lastenvaunuja mukanaan kuljettaville perheille hieman tetrismäistä haastetta, nyt tilat ovat todella aivan eri maailmasta. Isompikokoisenkaan turvaistuimen edessä 185-senttisen kuljettajan ei tarvitse tinkiä omista tiloistaan. Ja kuljettajan oltavista puheen ollen: nyt penkissä ja ratissa riittää pituussäädöt pidemmällekin kuskille, kun edeltäjässä penkin kiskot tuntuivat loppuvan hieman kesken.

Voisitko olla hiljaa!?

Ohjaamon ilme on muutenkin uudistettu vastaamaan Ioniq 5 ja 6 -sähkömallien mallia. Mittariston ja tietoviihdejärjestelmän näytöt ovat 12,3-tuumaisia, ja käyttöliittymä varsin selkeä. Edellä mainituista poiketen Konassa on kuitenkin pysytty perinteisemmällä linjalla, ja ohjaamossa on varsin reilusti fyysisiä painikkeita. Omat kytkimet löytyy muun muassa penkin- ja ratinlämmittimille, pysäköintikameralle ja -avustimelle, ilmastoinnille – ja jopa rulla äänenvoimakkuudelle!

Jotain tuttua Ioniq 6 -mallista on myös huonossa valossa. Uusissa automalleissa pakollinen nopeusrajoitinavustin piippaa mittarinopeuden ylittäessä suurimman sallitun (tai auton kuvitteleman suurimman sallitun) ikävästi. Kun tähän yhdistetään äänivaroitukset loskakelissä esimerkiksi kaista-avustimelta ja kuljettajan katsetta tarkkailevalta järjestelmältä meinaa pää räjähtää. Jokaisen näistä saa onneksi kytkettyä pois päältä, mutta se on tehtävä aina uudestaan auton käynnistämisen jälkeen.

Kestävää kasvua

Ilman suoraa vertailua on mahdotonta saada tarkkaa kuvaa kulutuksesta verrattuna muihin autoihin, mutta varsin moottoritiepainotteisessa ajossa viikon keskikulutus jäi alle kuuteen litraan sadalla kilometrillä, jota voi pitää ihan hyvänä suorituksena.

Hyundai Kona Hybrid

Ajo-ominaisuuksiltaan Kona tuntuu kulkevan edeltäjäänsä vakaammin moottoritiellä. Ohjaamoon kantautuu hieman rengasmelua auton takaosasta, mutta muuten vaikutelma on edeltäjää hiljaisempi.

Ohjaustuntuma on yhä puuroinen, ja muutenkin auto tuntuu hieman aiempaa etäisemmältä. Tuttuun tapaan hybridin suorituskyky ei ole erityisen räjähtävää, mutta kaasu pohjassa myös moottoritienopeuksiin ehtii kiihdyttämään ongelmitta. Alusta ottaa epätasaisuudet vastaan kohtuullisen hyvin, eikä tärskähtele erityisen kovasti poikittaissaumoissakaan.

Hyundai Kona Hybrid

Kaikkiaan Kona tuntuu kasvaneen fiksusti. Ikävä kyllä tämä yhdistettynä inflaatioon tarkoittaa, että myös hinta on noussut muutamilla tuhansilla euroilla. Edullisimmillaan Kona Hybridin saa Comfort-varustelulla 33 900 eurolla.

Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Aake Kinnunen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hyundai Kona Hybrid 1.6 GDi Hybrid 141 hv 6DCT Premium

KEVYTHYBRIDI/HYBRIDI, etuveto
4-syl. bensiinimoottori 1 580 cm3
6-v. automaattivaihteisto
104 kW (141 hv), 264 Nm
WLTP-kulutus 4,7 l/100km
CO2-päästöt 106 g/km
Suorituskyky 0–100 km/h 11,2 s
huippunopeus 165 km/h
Mitat
Pituus           4 350 mm
Leveys          1 825 mm
Korkeus       1 570 mm
Akseliväli     2 660 mm
Tavaratila    466–1 300 l
Omamassa  1 451 kg
perävaunu   1 300 / 600 kg
Euro NCAP  ei testattu
Takuu          5 v
hybridijärjestelmä            8 v / 160 000 km
Hinta alkaen                     38 990 €

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat