20.11.2023 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai Kona Hybrid – evoluution tuloksena parempi auto, joka huutaa hirvittävästi Teksti Eetu Kokkonen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Hyundai Kona Hybrid paikkaa edeltäjänsä puutteita, mutta on myös pykälän verran kalliimpi. Hyvää: Parantuneet tilat, parantunut ergonomia, taloudellisuus. Huonoa: *Piip piip piip* Hyundai Kona tuli uutena mallina markkinoille vuonna 2017, ja sitä on ehditty näkemään niin bensiini-, diesel-, hybridi- kuin täyssähköautonakin. Joitain versioita on saatu myös nelivetoisina. Osa näistä mahdollisuuksista karsiutui pois jo kasvojenkohotuksen aikaan muutama vuosi sitten, mutta täysin uuden mallin jälkeen jäljellä on täyssähkö- ja täyshybridiversiot.Vaikka Hyundain mukaan malli on suunniteltu täyssähkö edellä, ensimmäisenä kotimaan koeajoon meille rantautui hybridimalli. Sähköversiosta on ensituntumat otettu jo ulkomailla ensiesittelyn muodossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPidemmällekin kuskilleKeskeisin asia Konan uusissa vaatteissa on sen kasvu. Kokonaispituutta on tullut lisää 150 millimetriä, ja akselivälikin on kasvanut 60 millillä. Leveyttä auto on saanut lisää 25 mm verran. Hyundain mukaan tämä tarkoittaa takamatkustajille 77 mm enemmän jalkatilaa ja 11 mm lisää pääntilaa. Myös tavaratila on kasvanut neljänneksellä nykyiseen 466 litraan.Siinä missä ennen Kona aiheutti etenkin turvaistuimia käyttäville ja lastenvaunuja mukanaan kuljettaville perheille hieman tetrismäistä haastetta, nyt tilat ovat todella aivan eri maailmasta. Isompikokoisenkaan turvaistuimen edessä 185-senttisen kuljettajan ei tarvitse tinkiä omista tiloistaan. Ja kuljettajan oltavista puheen ollen: nyt penkissä ja ratissa riittää pituussäädöt pidemmällekin kuskille, kun edeltäjässä penkin kiskot tuntuivat loppuvan hieman kesken.Voisitko olla hiljaa!?Ohjaamon ilme on muutenkin uudistettu vastaamaan Ioniq 5 ja 6 -sähkömallien mallia. Mittariston ja tietoviihdejärjestelmän näytöt ovat 12,3-tuumaisia, ja käyttöliittymä varsin selkeä. Edellä mainituista poiketen Konassa on kuitenkin pysytty perinteisemmällä linjalla, ja ohjaamossa on varsin reilusti fyysisiä painikkeita. Omat kytkimet löytyy muun muassa penkin- ja ratinlämmittimille, pysäköintikameralle ja -avustimelle, ilmastoinnille – ja jopa rulla äänenvoimakkuudelle! Jotain tuttua Ioniq 6 -mallista on myös huonossa valossa. Uusissa automalleissa pakollinen nopeusrajoitinavustin piippaa mittarinopeuden ylittäessä suurimman sallitun (tai auton kuvitteleman suurimman sallitun) ikävästi. Kun tähän yhdistetään äänivaroitukset loskakelissä esimerkiksi kaista-avustimelta ja kuljettajan katsetta tarkkailevalta järjestelmältä meinaa pää räjähtää. Jokaisen näistä saa onneksi kytkettyä pois päältä, mutta se on tehtävä aina uudestaan auton käynnistämisen jälkeen.Kestävää kasvuaIlman suoraa vertailua on mahdotonta saada tarkkaa kuvaa kulutuksesta verrattuna muihin autoihin, mutta varsin moottoritiepainotteisessa ajossa viikon keskikulutus jäi alle kuuteen litraan sadalla kilometrillä, jota voi pitää ihan hyvänä suorituksena.Ajo-ominaisuuksiltaan Kona tuntuu kulkevan edeltäjäänsä vakaammin moottoritiellä. Ohjaamoon kantautuu hieman rengasmelua auton takaosasta, mutta muuten vaikutelma on edeltäjää hiljaisempi.Ohjaustuntuma on yhä puuroinen, ja muutenkin auto tuntuu hieman aiempaa etäisemmältä. Tuttuun tapaan hybridin suorituskyky ei ole erityisen räjähtävää, mutta kaasu pohjassa myös moottoritienopeuksiin ehtii kiihdyttämään ongelmitta. Alusta ottaa epätasaisuudet vastaan kohtuullisen hyvin, eikä tärskähtele erityisen kovasti poikittaissaumoissakaan.Kaikkiaan Kona tuntuu kasvaneen fiksusti. Ikävä kyllä tämä yhdistettynä inflaatioon tarkoittaa, että myös hinta on noussut muutamilla tuhansilla euroilla. Edullisimmillaan Kona Hybridin saa Comfort-varustelulla 33 900 eurolla.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Aake KinnunenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHyundai Kona Hybrid 1.6 GDi Hybrid 141 hv 6DCT PremiumKEVYTHYBRIDI/HYBRIDI, etuveto 4-syl. bensiinimoottori 1 580 cm3 6-v. automaattivaihteisto 104 kW (141 hv), 264 Nm WLTP-kulutus 4,7 l/100km CO2-päästöt 106 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 11,2 s huippunopeus 165 km/h Mitat Pituus 4 350 mm Leveys 1 825 mm Korkeus 1 570 mm Akseliväli 2 660 mm Tavaratila 466–1 300 l Omamassa 1 451 kg perävaunu 1 300 / 600 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 5 v hybridijärjestelmä 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 38 990 € Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä