1.7.2017 Ajoneuvot Koeajo: isomman elkein – Seat Ibiza Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Seat Ibiza hätyyttelee isompiaan. Hyvää: ajettavuus, näkyvyys, tavaratila. Huonoa: vain yksi korimalli, oviaukkojen kahvat jätetty pois. Seat Ibizasta ei tule enää farmaria, mutta viisiovisen viistoperän tilat ovat nyt selvästi aiempaa isommat.Pikkuauton voi oikeastaan laittaa lainausmerkkeihin. Toki auton 4,06 metrin pituus heittää Seat Ibizan edelleen ylemmän pikkuautoluokan sekaan, mutta juuri mitään muuta ei uutuudessa ole ennallaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIsomman uskottavuuttaJo päälle näkee, miten yhdeksän sentin kasvu leveyssuuntaan tuo autoon isomman mallin uskottavuutta. Nyt takana voi matkustaa jopa kolme aikuista, kunhan kropan kaliiberi ei ole kaikkein järeintä luokkaa. Akseliväliä on venytetty 9,5 senttiä, joten takana istuvien jalkatila on kasvanut, samoin pääntila sekä edessä että takana.Suomalaisten lemmikki on viime vuosina ollut Ibiza ST -farmari, mutta sitä ei enää tehdä, kuten ei myöskään kolmiovista SC-versiota. Viisiovisen viistoperämallin perä on onneksi pullistunut peräti 63 litraa 355 litran lukemiin, millä Ibiza hätyyttelee jo luokkaa isompien eli pienten perheautojen lukemia. Kontin pohjaa voi liikuttaa ylöspäin, mikä tuottaa sangen tasaisen alustan, mikäli takaistuimia tarvitsee kaataa.ST-farkku nielaisi ruumaansa näkösuojan alle 430 litraa, joten paljon tilaa tarvitsevat saattavat ruveta kurkkimaan vaikkapa Seat Leonin hinnastoa.Hyvä näkyvyysIbizan muotoja ei ole tehty käytännöllisyyden kustannuksella. Sen huomaa siitä, että autosta näkee joka suuntaan varsin hyvin. Etupilarit ovat maltillisen levyiset, ja sivupeilit on sijoitettu niistä riittävän etäälle. Lisäksi tuulilasin alareuna on moniin muihin autoihin verrattuna varsin alhaalla ja takalasi riittävän laakea.Pieni mutta mutkateillä häiritsevä seikka on se, että autossa ei ole ovien yläpuolella kauhukahvoja. Ne voisivat olla tärkeät kapistukset myös niille, joille autosta nouseminen on vaikeaa. Sama puute on nykyään valitettavan yleinen.Seat kehuu, että Ibizan eurooppalaiset ostajat ovat keskimäärin kymmenen vuotta nuorempia kuin kilpailevien B-segmentin merkkien ostajat, mutta sillä verukkeella kahvoista ei olisi pitänyt luopua.Pihejä moottoreitaYksilitrainen, kolmisylinterinen moottori voi kuulostaa onnettoman pieneltä, mutta turboahtimen avulla 95- ja 115-hevosvoimaiset voimanlähteet tekevät miltei ihmeitä – ja pienellä polttoaineenkulutuksella.Maahantuoja odottaa, että 95-heppainen, 175 newtonmetrin vääntömomenttiin yltävä moottori yhdistettynä toiseksi halvimpaan Style-varusteluun on Suomen myydyin vaihtoehto.Pääsimme koeajamaan molempia yhden litran TSI-moottoreita käsivaihteisina. Kesymmässä vaihtoehdossa pykäliä on viisi ja tehokkaammassa kuusi. 115-hevosovoimainen tulee tarjolle myös kaksoiskytkinautomaatilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaihdeopastin neuvooVaihteiden kanssa ei ole käsipelilläkään ongelmia, mutta matalissa käyntinopeuksissa moottorin pienuus tulee vastaan, ja silloin on otettava jopa ykkönen käyttöön. Kuutosvaihteen hyödyt taas tulevat ilmi moottoritiellä, jossa kierrokset pysyvät kurissa suurimmalla vaihteella.Vaihdeopastin, joka neuvoo vatkaamaan isommalle tai pienemmälle, on tuttu jo monista autoista viime vuosilta. Ibiza osaa nyt heristää kuljettajaa myös siitä, jos tämä polkee kytkintä turhan aikaisin.Teksti tulee näkyviin mittariston keskelle selvällä suomen kielellä. Neuvosta kannattaa ottaa vaari, jos menoveden kulutus kiinnostaa.Vakaata etenemistäIbizan ohjaimissa on vaikea uskoa, että alla on pikkuauto. Ohjaus toimii erinomaisella tarkkuudella, ja auto etenee vakaasti.Myös äänieristystä kerrotaan parannetun, ja ainakin Espanjan sileillä asvalteilla tämä sai vahvistusta.Edes istuimista pitkänkään matkan taivallus ei jää kiinni. Ne tukevat hyvin, ja monen mittaiset kuljettajat löytävät hyvän ajoasennon. Ibiza vaikuttaa niin onnistuneelta paketilta, että joku Leonia himoitseva saattaa lopulta päätyä Ibizan ohjaimiin.Teksti: Teppo Komulainen Kuvat: valmistaja Seat Ibiza 1.0 EcoTSI 95 Xcellence Hinta alkaen 18 988 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, turboahdin, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 70 kW (95 hv), 5000–5500 r/min Vääntö 175 Nm (2000–3500 r/min) Vääntö 175 Nm (2000–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,9 s Huippunopeus 182 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 106 g/km Mitat pituus 4059 mm, leveys 1780 mm, korkeus 1444 mm, akseliväli 2564 mm Takuu 2 vuotta / ei km rajoitusta Lue lisää Kaikki artikkelit 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 10.3.2025 Koeajo Koeajo: Mini Cooper E – ei enää niin menneisyytensä vanki 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 9.3.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max – paraneeko pakettiauto logoa vaihtamalla? 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe 8.3.2025 Ajoneuvot Moottori 100 vuotta: Matka Euroopan halki – päämääränä viedä kenttäambulansseja Ukrainaan 8.3.2025 Koeajo Koeajo: Renault Rafale Atelier Alpine – lentokoneiden sukua 7.3.2025 Koeajo Koeajo: Kia EV6 – päivitetty EV6 laittaa jarrut töihin 6.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.3 GTX – havuja per…formancelle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 10.3.2025 Kuluttajat Sportti-Audi paljastui parin vuoden jälkeen pahasti kolaroiduksi – myyjä tarjosi 500 euron hyvitystä, toinen autoliike ei huolinut autoa edes vaihdossa 10.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: VR:n erikoinen härpäke - Valmet VB-10 -laituritraktori 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle