3.2.2018 Ajoneuvot Koeajo: Jaguar E-Pace S – Nuorin, pienin ja kypsin Jaguar Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jaguarin toinen katumaasturi saapuu kenties markkinoiden kuumimpaan autoluokkaan – ja siinä on ainesta hitiksi. Hyvää ajettavuus, pirteys, tilat kokoluokka huomioiden. Huonoa paino verottaa suorituskykyä. Vierasperäiset autotermit taipuvat välillä kankeasti suomeen, mutta sana katumaasturi on osuva: maasturi kertoo tyylisuunnan ja etuliite paljastaa todellisen käyttöalueen. Sana on paljon parempi kuin englannin SUV, sillä monikaan katumaastureista ei sisällä hyvää farmaria enempää sporttia tai käytettävyyttäkään. Silti katumaasturit ovat nyt automaailman kuuminta tavaraa. Polttopisteessä ovat pienet arvokkaat trendimallit, kuten Jaguar E-Pace, joka saapuu markkinoille lähes samanaikaisesti Volvo XC40:n ja BMW X2:n kanssa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNykyaikainen ja näyttäväJaguar-malliston ainoana poikittaismoottorisena E-Pacen kuoret kätkevät Land Rover Discovery Sportissa ja Range Rover Evoquessa käytetyn D8-perusrakenteen, jonka pisimmät juuret ulottuvat Ford-omistajuuteen asti.Juurista viis, E-Pace tuntuu nykyaikaiselta Jaguarilta. Kuvissa hieman liiankin sympaattisen pentumainen ilme on luonnossa vakavampi ja uskottavampi – etenkin takaviistosta erottuvine lokasuojan pokkauksineen E-Pacessa on sopivasti viitteitä kauniiseen F-Type -urheiluautoon. Tyylisuunta jatkuu sisällä: mittaristosta matkustajan kahvaksi jatkuva linja luo kuljettajakeskeisen tunnelman ja pyöritettävät ilmastoinnin ja istuinlämmittimien säätimet ovat kätevä ja tunnistettava yksityiskohta. Kun materiaalit, sovitus ja ergonomiakin näyttävät olevan kunnossa, viihtyy Jaguar E-Pacen ratissa hienosti.Enemmän F-Typeä kuin F-Pacea.Vajaaseen 2,7 metrin akseliväliin mahtuvat myös ilahduttavan tilava tavaratila (577 litraa) sekä yllättävän väljät takatilat, joskin reisituki saisi olla tukevampi. Voimakkaasti muotoillut C-pilarit luovat takaviistoon merkittävän katveen, mutta se tuskin tässä luokassa liikaa vaivaa – katumaasturit kun ovat eräänlaisia aikakautemme coupéja, mutta nyt tunnesyiden piilottaminen järkiperusteisiin on tehty kauniita kaksiovisia helpommaksi. Sopivasti sähäkkäKoeajoauton 180-hevosvoimainen Ingenium-dieselmoottori on tuttu monista konsernin malleista, mutta voimanlähteen karkeus on E-Pacessa eristetty esimerkiksi F-Pacea paremmin. Kenties moottoria on kehitetty eteenpäin, tai sitten E-Pacen teräskorissa moottorin eristys onnistuu muissa Jaguareissa käytettyä alumiinikoria paremmin. Korimateriaalissa lienee syy erikoiseen seikkaan: E-Pace on isoveljeään F-Pacea painavampi.E-Pace on yllättävän hauska ajettava. Ensihuomion vie nopea ohjaus ja herkkä kaasu. Yhdistelmä on enemmän sähäkkä kuin hermostunut, mikä luo pikkukissaan keveyden ja urheilullisuuden tuntua.Alusta on jämäkkä, mutta 20-tuumaisista vanteista huolimatta nypytyksestä tai rengasmelusta ei kitkarenkailla tarvitse kärsiä. Monilta osin tulokas tuntuu kaikkein kypsimmältä ja hiotuimmalta Jaguar-mallilta.ZF:n valmistama 9-pykäläinen automaatti reagoi nopeasti, joten E-Pace tuntuu osakaasulla numeroarvoja tehokkaammalta. Vasta täyskaasu paljastaa varsin huiman 1 843 kilon omamassan – virallisten arvojen pohjalta yhtä tehokas Audi Q3 saavuttaa satasen 1,4 sekuntia nopeammin.Dieselvoimaa tarjoillaan kaksilitraisen 150-, 180- ja 240-hevosvoimaisina painoksina, josta miedoimman saa myös etuveto-manuaalina (37 895 eur). Bensiinimoottorit ovat 250- ja 300-hevosvoimaisia neliveto-automaatteja. Laaja mallisto tuo myös lavean hintahaitarin: E-Pace voi olla edullisin tie Jaguarin rattiin, mutta koeajoauton tapaan autoon saa palamaan enemmänkin rahaa.Teksti Lauri Ahtiainen Kuvat Roman Razinkov ja Lauri Ahtiainen Jaguar E-Pace S Business D180 AWD Aut Hinta alkaen 57 132 € Koeajetun auton hinta varusteineen 73 019 € Moottori Dieselmoottori 1 999 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 132 kW (180 hv), 4000 r/min Vääntö 430 Nm (1750 r/min) Vääntö 430 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,3 s Huippunopeus 205 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 147 g/km Mitat pituus 4395 mm, leveys 1984 mm, korkeus 1649 mm, akseliväli 2671 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous