3.2.2018 Ajoneuvot Koeajo: Jaguar E-Pace S – Nuorin, pienin ja kypsin Jaguar Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jaguarin toinen katumaasturi saapuu kenties markkinoiden kuumimpaan autoluokkaan – ja siinä on ainesta hitiksi. Hyvää ajettavuus, pirteys, tilat kokoluokka huomioiden. Huonoa paino verottaa suorituskykyä. Vierasperäiset autotermit taipuvat välillä kankeasti suomeen, mutta sana katumaasturi on osuva: maasturi kertoo tyylisuunnan ja etuliite paljastaa todellisen käyttöalueen. Sana on paljon parempi kuin englannin SUV, sillä monikaan katumaastureista ei sisällä hyvää farmaria enempää sporttia tai käytettävyyttäkään. Silti katumaasturit ovat nyt automaailman kuuminta tavaraa. Polttopisteessä ovat pienet arvokkaat trendimallit, kuten Jaguar E-Pace, joka saapuu markkinoille lähes samanaikaisesti Volvo XC40:n ja BMW X2:n kanssa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNykyaikainen ja näyttäväJaguar-malliston ainoana poikittaismoottorisena E-Pacen kuoret kätkevät Land Rover Discovery Sportissa ja Range Rover Evoquessa käytetyn D8-perusrakenteen, jonka pisimmät juuret ulottuvat Ford-omistajuuteen asti.Juurista viis, E-Pace tuntuu nykyaikaiselta Jaguarilta. Kuvissa hieman liiankin sympaattisen pentumainen ilme on luonnossa vakavampi ja uskottavampi – etenkin takaviistosta erottuvine lokasuojan pokkauksineen E-Pacessa on sopivasti viitteitä kauniiseen F-Type -urheiluautoon. Tyylisuunta jatkuu sisällä: mittaristosta matkustajan kahvaksi jatkuva linja luo kuljettajakeskeisen tunnelman ja pyöritettävät ilmastoinnin ja istuinlämmittimien säätimet ovat kätevä ja tunnistettava yksityiskohta. Kun materiaalit, sovitus ja ergonomiakin näyttävät olevan kunnossa, viihtyy Jaguar E-Pacen ratissa hienosti.Enemmän F-Typeä kuin F-Pacea.Vajaaseen 2,7 metrin akseliväliin mahtuvat myös ilahduttavan tilava tavaratila (577 litraa) sekä yllättävän väljät takatilat, joskin reisituki saisi olla tukevampi. Voimakkaasti muotoillut C-pilarit luovat takaviistoon merkittävän katveen, mutta se tuskin tässä luokassa liikaa vaivaa – katumaasturit kun ovat eräänlaisia aikakautemme coupéja, mutta nyt tunnesyiden piilottaminen järkiperusteisiin on tehty kauniita kaksiovisia helpommaksi. Sopivasti sähäkkäKoeajoauton 180-hevosvoimainen Ingenium-dieselmoottori on tuttu monista konsernin malleista, mutta voimanlähteen karkeus on E-Pacessa eristetty esimerkiksi F-Pacea paremmin. Kenties moottoria on kehitetty eteenpäin, tai sitten E-Pacen teräskorissa moottorin eristys onnistuu muissa Jaguareissa käytettyä alumiinikoria paremmin. Korimateriaalissa lienee syy erikoiseen seikkaan: E-Pace on isoveljeään F-Pacea painavampi.E-Pace on yllättävän hauska ajettava. Ensihuomion vie nopea ohjaus ja herkkä kaasu. Yhdistelmä on enemmän sähäkkä kuin hermostunut, mikä luo pikkukissaan keveyden ja urheilullisuuden tuntua.Alusta on jämäkkä, mutta 20-tuumaisista vanteista huolimatta nypytyksestä tai rengasmelusta ei kitkarenkailla tarvitse kärsiä. Monilta osin tulokas tuntuu kaikkein kypsimmältä ja hiotuimmalta Jaguar-mallilta.ZF:n valmistama 9-pykäläinen automaatti reagoi nopeasti, joten E-Pace tuntuu osakaasulla numeroarvoja tehokkaammalta. Vasta täyskaasu paljastaa varsin huiman 1 843 kilon omamassan – virallisten arvojen pohjalta yhtä tehokas Audi Q3 saavuttaa satasen 1,4 sekuntia nopeammin.Dieselvoimaa tarjoillaan kaksilitraisen 150-, 180- ja 240-hevosvoimaisina painoksina, josta miedoimman saa myös etuveto-manuaalina (37 895 eur). Bensiinimoottorit ovat 250- ja 300-hevosvoimaisia neliveto-automaatteja. Laaja mallisto tuo myös lavean hintahaitarin: E-Pace voi olla edullisin tie Jaguarin rattiin, mutta koeajoauton tapaan autoon saa palamaan enemmänkin rahaa.Teksti Lauri Ahtiainen Kuvat Roman Razinkov ja Lauri Ahtiainen Jaguar E-Pace S Business D180 AWD Aut Hinta alkaen 57 132 € Koeajetun auton hinta varusteineen 73 019 € Moottori Dieselmoottori 1 999 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 132 kW (180 hv), 4000 r/min Vääntö 430 Nm (1750 r/min) Vääntö 430 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,3 s Huippunopeus 205 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 147 g/km Mitat pituus 4395 mm, leveys 1984 mm, korkeus 1649 mm, akseliväli 2671 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 12.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Ariya Nismo – varsin vaisu Nismotus 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster