8.12.2017 Ajoneuvot Koeajo: Jaguar F-Type 2.0 i4 300 Convertible– nelosmoottori riittää iloon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nelisylinterinen Jaguar F-Type 2.0 i4 on ilahduttavan tasapainoineni kokonaisuus.Hyvää: ulkonäkö, riittävä suorituskyky, ajettavuus varauksin, coupé-mallin hinta. Huonoa: ohjauspyörä ja ohjaustunto, vaihteiston toiminta. Tummanvihreä Jaguar F-Type Convertible näyttää syntisen hyvälle Kalifornian kirkkaassa auringossa. Englantilainen urheiluauto on kotona kaukana kotoa. Tässä maisemassa Jaguarin pitkän konepellin odottaisi kätkevän V8:n, vaan koeajoautossa sylintereitä on puolet vähemmän: F-Typen saa nyt kaksilitraisella nelosmoottorilla.Voimanlähde edustaa Jaguar Land Roverin tuoretta Ingenium-moottoriperhettä. Täysalumiinisesta voimanlähteestä on turboahtimella saatu tasan 300 hevosvoiman huipputeho. Vaikka lukema kalpeneekin esimerkiksi tuoreimmalle Honda Civic Type R:lle, on kyseessä lopulta varsin kelpo määrä tehoa pieneen autoon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKeveämpi ja iloisempiNelosmoottorin läsnäolon huomaa heti. Aivan kuin turha painolasti olisi heitetty pois hidastamasta auton liikkeitä, 52 kilon painoeron V6-malliin todella huomaa (F-Type 2.0i painaa 1615 kg). Nyt F-Typen mainiosta balanssista on helpompi nauttia, auto tuntuu kuin tanssivan mutkasta toiseen yli- ja aliohjaamisen kapeassa, mutta helposti lähestyttävässä ikkunassa.Tilannetta edesauttaa ainakin koeajettavassa USA-mallissa käytettävä varsin konservatiivinen 18-tuumainen rengastus, jonka tarjoama pito on järkevässä tasapainossa auton kykyihin nähden.Jaguarin alusta on sopiva yhdistelmä mutkateille ja rantabulevardeille. Jousitus on nykymittapuulla hivenen pehmeä, joten kori saa elää luonnollisesti kaarteissa. Iskunvaimennus on tehtäviensä tasalla, joten suuremmissa heitoissakaan pehmeys ei kostaudu turhina liikkeinä. Maantiellä terävimmät töyssyt tulevat urheiluautomaisesti läpi, mutta se kuuluu asiaan.Paksu ohjauspyöräAjettavuuden ainoa moite koskee ohjausta. Ensinnäkin F-Typen ohjauspyörä on edelleen liian paksu: kämmeniä on mahdoton kiertää valtavien puolien ympärille perinteisessä varttia-vaille-kolme -asennossa.Välitykseltään ohjaus on sopivan nopea pieneen urheiluautoon. Keula reagoi ohjausliikkeisiin sopivan terävästi, muttei kuitenkaan samanlaisella äkäisyydellä kuin suurempimoottorisissa malleissa. Ehkä syynä on koeajoauton liikkeitä hieman pehmentävä korkeaprofiilinen rengastus, tai sitten keveämmän moottorin vuoksi keulan massaa ei tarvitse peitellä yliherkällä ohjauksen keskialueella. Valitettavasti tuntuma tiehen jää yhä hyvin etäiseksi. Koska pidon rajat ovat varsin matalat, oppii Jaguarin keulaan luottamaan sokeasti, mutta sormenpäihin tihkuva tieto tienpinnasta viimeistelisi urheiluauton ajokokemuksen.Nelosmoottori riittääArvokkaampien F-Type -mallien kokemus luottaa vahvasti soinnikkaisiin V6- ja räkäisiin V8-moottoreihin. Nelisylinterisen äänimaailmaan kohdistuvat epäilykset kuitenkin kaikkoavat nopeasti. Etenkin täyskaasulla äänimaailmasta löytyy ilahduttava määrä voimantuntoa. Osakaasulla soinnissa on pahimmasta kilpailijasta Porsche 718:sta tuttua keinotekoista papatusta, mutta kokonaisuutena nelisylinterinen riittää mainiosti F-Typeen.Ajettavuudeltaan turbomoottorin ja 8-portaisen automaattivaihteiston yhdistelmä on vaivaton. Voiman annostelu on helppoa ja vaihteisto pelaa kruisaillessa hienosti. Täyskaasulla meno on reipasta, mutta ei aivan niin ripeää kuin 300-hevosvoimaiselta pienikokoiselta autolta olettaisi – esimerkiksi viisiovinen Seat Leon Cupra 300 suoriutuu 0–100 km/h –kiihdytyksestä samaan 5,7 sekuntiin kuin Jaguar.Kiihtyvyyden tuntua F-Type i4 300:ssa laimentaa 8-portaisen automaattivaihteiston toiminta, joka ei tässä malliversiossa ole urheiluasetuksilla yhtä napakkaa kuin V6- ja V8-malleissa. Myös alasvaihdot täyskiihdytyksissä tapahtuvat verkkaisesti. Hyvä manuaalivaihteisto sopisikin roadster-henkeen erinomaisesti, mutta valitettavasti se tuskin saavuttaisi kaupallista suosiota.Kokonaisuutena nelisylinterinen Jaguar F-Type on silti mainio paketti. Teatraalisten V-koneisten mallien rinnalla se tuntuu tavallisemmalta, mutta silti aidolta ja eheältä kokonaisuudelta. Monella tapaa se tuo mieleen Mazda MX-5:n, mutta ripeämpään ja arvokkaampaan kuoreen paketoituna.163 grammaan kilometrillä jäävien päästöjen ansiosta verolliseksi hinnaksi jää Coupéna 79 995 euroa ja Convertiblenä 91 617 euroa. Se on toki paljon rahaa, mutta harvoin sillä summalla on saanut yhtä näyttävää pakkausta.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Koeajo: Jaguar F-Type 2.0 i4 300 Convertible Hinta alkaen 91 617 € Moottori Bensiinimoottori 1997 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, takaveto Teho 221 kW (300 hv), 5500 r/min Vääntö 400 Nm (1500–4500 r/min) Vääntö 400 Nm (1500–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,7 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 163 g/km Mitat pituus 4482 mm, leveys 1923 mm, korkeus 1308 mm, akseliväli 2622 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen