1.11.2017 Ajoneuvot Koeajo: jalostettu johtaja – Mercedes-Benz S 400 d 4Matic Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz S on edelleen luokkansa johtotähti, vaikka valmistajan edullisemmat edustajat painavatkin päälle. Hyvää: moottorin ominaisuudet ja äänimaailma, matkustusmukavuus, melutaso, ajettavuus, status. Huonoa: vastaantulijoita häikäisevät mukautuvat valot. Neljä vuotta on automaailmassa pitkä aika, ja tuolla välillä myös Mercedes-Benzin lippulaivan eli S-sarjan asema merkin omassa mallistossa on muuttunut. ”Syypää” on vajaat pari vuotta sitten esitelty E-sarja, joka uusimmassa muodossaan astui hienostuneisuudellaan lähemmäs isoveljeään. Nyt pesäeroa pikkuveljeen on haettu muun muassa kokonaan uusilla moottoreilla: hienostuneempaa dieselautoa kuin Mercedes-Benz S 400 d 4Matic onkin vaikea löytää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRivillä ripeäksiUusitun maskin, ajovalojen ja puskureiden suojissa lepäilevän dieselmoottorin sylinterit on järjestetty aiemman V6-protokollan sijaan suoraan riviin. Mercedes-Benz kehaisee tämän S 400 d:n voimanlähteen olevan valmistajan kaikkien aikojen tehokkain diesel.Myös E-sarjassa nähdään aikanaan näitä samoja moottoreita, muttei vielä: lippulaiva saa jonkin aikaa yksinään nauttia suoran kuutosen äärimmäisen tasaisesta käynnistä.Moottorin ominaisuudet ovat lyhyesti sanottuna täydelliset. Käyntiääni ei pelkästään piilottele dieseliyttään, vaan kuulostaa täysin bensakoneelta – ja vieläpä hyvältä bensakoneelta.Uusi yhdeksänportainen automaattivaihteisto mahdollistaa eleettömän lipumisen, ja kaasun pohjaan painaminen tuottaa välittömän, urheiluautomaisen suorituskyvyn – täyteläisen vaimean jylinän saattelemana.Eemelin elkeitäAuton sisällä huomion kerää uusi ohjauspyörä, joka tulee myöhemmin käyttöön myös muissa Mercedeksen malleissa. Ratista löytyy alun perin E-sarjalaisessa debytoineet helppokäyttöiset kosketuslevyt sekä vakionopeudensäätimen nappularyhmittymä vasemmassa puolassa. Erillisestä, ohjauspylvääseen sijoitetusta cruisen tikusta on siis luovuttu.Myös näytöt muistuttavat entistä enemmän E-sarjan vastaavia. Digitaalinen mittaristo on samaan tapaan muunneltavissa kolmeen eri moodiin, mutta pikku lisä eleganttiutta ei olisi pahitteeksi – varsinkaan keltainen sporttimittaristo ei oikein istu edustusauton tyyliin.Istuimet eivät ainakaan koeajoautossa olleet enää ylivertaisen pehmeät, pumpulimaisia pääntukia lukuun ottamatta. Ajoasentoa tai tukea ylipäätään ei voi kuitenkaan piirun vertaa moittia edes pidemmällä taipaleella.Takapenkille mahtuu hyvin, mutta täydellinen mukavuus saavutetaan vasta pidemmällä akselivälillä varustetulla L-mallilla – tosin suolaiseen, melkein 13 tonnin lisähintaan. Pääntila riittää luiskasta kattolinjasta huolimatta, ja takaraivon voi täälläkin tukea pilvimäiseen pehmeyteen. Mitään ylitsevuotavaa luksusta ei takapenkki ainakaan näillä varustespekseillä kuitenkaan tarjoa.Vaimeuden voittajaS-sarjan ilmajousitus edusti nykyisen mallisukupolven esittelyhetkellä automaailman korkeinta tasoa – niin kilpailijoihin kuin edeltäjämalliinkin verrattuna. Nypyttämätön kulku ei ole hävinnyt mihinkään, joten matkustusmukavuus on yksiselitteisesti huippuluokkaa kaikenlaisilla tienpinnoilla.Sama pätee melutasoon: karkealla pinnalla auton alta toki kuuluu vaimeaa jyrinää, mutta vastalevitetyllä päällysteellä S on luotijunaakin hiljaisempi. Tunne on liki aavemainen, kun korviin ei kantaudu juuri mitään ääntä.Ajettavuus on tankkimaisen tukevaa, mutta samalla tunnokasta. Ensin mainittu tulee parhaiten ilmi, kun ajetaan rankassa syysmyrskyssä: auto ei hae lainkaan, ja matkustamoon kantautuu vain etäistä sateen ropinaa. Kuljettajan tehtäväksi jääkin huolehtia, että näkyvyys eteenpäin säilyy riittävänä, ja nopeus pysyttelee vesiliirtotason alla.Tunnokkuus puolestaan välittyy luonnollisesta ohjauksesta sekä siitä tosiseikasta, että S tuntuu kokoistaan näppärämmältä autolta. Moottoritiellä mennään viivasuoraan, mutkissa on yllättävänkin hauskaa, eikä kaupunkiajokaan tuota tuskaa.Viimeksi mainitussa ympäristössä kaasupolkimen välitön vaste ja huomaamaton automaatti ovat hienoja kumppaneita, ja jotenkin isot ulkomitat tuntuvat vain katoavan kadunkulmien syövereihin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLiikaakin lamppujaJos auton kokoluokka ei muuten erotu, viimeistään keulalla komeilevat kolmet led-valonauhat paljastavat kyseessä olevan merkin huippumallin. Vakiona olevien älyajovalojen kehutaan mukautuvan nopeasti ja tarkasti vallitseviin liikenneolosuhteisiin.Valokeila säätyykin pimeällä tiellä hienosti maaston mukaan, mutta valitettavasti vastaantulijoiden kannalta hieman liian kirkkaana. Kun kaksi henkilöautoa ja pari raskaan liikenteen kulkijaa oli vilauttanut meille pimeällä maantiellä pitkiään, oli pakko siirtyä käyttämään ajovaloja perinteiseen tapaan, eli vaihtamaan käsin lyhyille valoille.Mukautuva valokuvio onneksi jatkaa tehtäviään heti, kun siirrytään takaisin kaukovaloille, mutta automatiikan toiminta jäi silti vähän kaivelemaan.S sijoituskohteenaS-Mercedeksestä pyydettävä hinta, tällä moottorilla perusmuodossaan vajaat 140 000 euroa, ei tietystikään ole kaikkien suomalaisten ulottuvissa. Kaikki on kuitenkin suhteellista. Saman summan kun saa tuhlattua huomattavasti pienempiin ja epämukavampiin autoihin, varsinkin jos lisävarustelistan kanssa lähtee niin sanotusti mopo käsistä.Vieläkin enemmän vastinetta rahalleen saa, jos tyytyy vähempitehoiseen versioon samasta moottorista. Ilman vertailevaa koeajoakin uskallamme nimittäin väittää, että 134 719 euroa maksavan S 350 d:n 286 hevosvoimaa ja 600 newtonmetriä riittävät meikäläisellä tiestöllä enemmän kuin hyvin.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman RazinkovLisätietoja: www.mercedes-benz.fi/s-class Mercedes-Benz S 400 d 4Matic Hinta alkaen 138 938 € Koeajetun auton hinta varusteineen 168 457 € Moottori Dieselmoottori 2 925 cm³, 6 sylinteriä, 2 ahdinta, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 250 kW (340 hv), 3600–4400 r/min Vääntö 700 Nm (1200–3200 r/min) Vääntö 700 Nm (1200–3200 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,2 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 150 g/km Mitat pituus 5125 mm, leveys 1899 mm, korkeus 1493 mm, akseliväli 3035 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 9.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C4 X – uudistunut sähkösedan ei yllätä 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 7.2.2025 Koeajo Maistiainen: BYD Atto 2 – kilpailu kiristyy kompakteissa sähköcrossovereissa 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric - puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 6.2.2025 Matkailu Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 26.1.2025 Ajatuksia autoista Tesla nousi hetkessä teknologian keihäänkärjeksi ja näyttää menettävän asemansa yhtä nopeasti – Ajatuksia autoista 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle