1.11.2017 Ajoneuvot Koeajo: jalostettu johtaja – Mercedes-Benz S 400 d 4Matic Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz S on edelleen luokkansa johtotähti, vaikka valmistajan edullisemmat edustajat painavatkin päälle. Hyvää: moottorin ominaisuudet ja äänimaailma, matkustusmukavuus, melutaso, ajettavuus, status. Huonoa: vastaantulijoita häikäisevät mukautuvat valot. Neljä vuotta on automaailmassa pitkä aika, ja tuolla välillä myös Mercedes-Benzin lippulaivan eli S-sarjan asema merkin omassa mallistossa on muuttunut. ”Syypää” on vajaat pari vuotta sitten esitelty E-sarja, joka uusimmassa muodossaan astui hienostuneisuudellaan lähemmäs isoveljeään. Nyt pesäeroa pikkuveljeen on haettu muun muassa kokonaan uusilla moottoreilla: hienostuneempaa dieselautoa kuin Mercedes-Benz S 400 d 4Matic onkin vaikea löytää. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Rivillä ripeäksi Uusitun maskin, ajovalojen ja puskureiden suojissa lepäilevän dieselmoottorin sylinterit on järjestetty aiemman V6-protokollan sijaan suoraan riviin. Mercedes-Benz kehaisee tämän S 400 d:n voimanlähteen olevan valmistajan kaikkien aikojen tehokkain diesel. Myös E-sarjassa nähdään aikanaan näitä samoja moottoreita, muttei vielä: lippulaiva saa jonkin aikaa yksinään nauttia suoran kuutosen äärimmäisen tasaisesta käynnistä. Moottorin ominaisuudet ovat lyhyesti sanottuna täydelliset. Käyntiääni ei pelkästään piilottele dieseliyttään, vaan kuulostaa täysin bensakoneelta – ja vieläpä hyvältä bensakoneelta. Uusi yhdeksänportainen automaattivaihteisto mahdollistaa eleettömän lipumisen, ja kaasun pohjaan painaminen tuottaa välittömän, urheiluautomaisen suorituskyvyn – täyteläisen vaimean jylinän saattelemana. Eemelin elkeitä Auton sisällä huomion kerää uusi ohjauspyörä, joka tulee myöhemmin käyttöön myös muissa Mercedeksen malleissa. Ratista löytyy alun perin E-sarjalaisessa debytoineet helppokäyttöiset kosketuslevyt sekä vakionopeudensäätimen nappularyhmittymä vasemmassa puolassa. Erillisestä, ohjauspylvääseen sijoitetusta cruisen tikusta on siis luovuttu. Myös näytöt muistuttavat entistä enemmän E-sarjan vastaavia. Digitaalinen mittaristo on samaan tapaan muunneltavissa kolmeen eri moodiin, mutta pikku lisä eleganttiutta ei olisi pahitteeksi – varsinkaan keltainen sporttimittaristo ei oikein istu edustusauton tyyliin. Istuimet eivät ainakaan koeajoautossa olleet enää ylivertaisen pehmeät, pumpulimaisia pääntukia lukuun ottamatta. Ajoasentoa tai tukea ylipäätään ei voi kuitenkaan piirun vertaa moittia edes pidemmällä taipaleella. Takapenkille mahtuu hyvin, mutta täydellinen mukavuus saavutetaan vasta pidemmällä akselivälillä varustetulla L-mallilla – tosin suolaiseen, melkein 13 tonnin lisähintaan. Pääntila riittää luiskasta kattolinjasta huolimatta, ja takaraivon voi täälläkin tukea pilvimäiseen pehmeyteen. Mitään ylitsevuotavaa luksusta ei takapenkki ainakaan näillä varustespekseillä kuitenkaan tarjoa. Vaimeuden voittaja S-sarjan ilmajousitus edusti nykyisen mallisukupolven esittelyhetkellä automaailman korkeinta tasoa – niin kilpailijoihin kuin edeltäjämalliinkin verrattuna. Nypyttämätön kulku ei ole hävinnyt mihinkään, joten matkustusmukavuus on yksiselitteisesti huippuluokkaa kaikenlaisilla tienpinnoilla. Sama pätee melutasoon: karkealla pinnalla auton alta toki kuuluu vaimeaa jyrinää, mutta vastalevitetyllä päällysteellä S on luotijunaakin hiljaisempi. Tunne on liki aavemainen, kun korviin ei kantaudu juuri mitään ääntä. Ajettavuus on tankkimaisen tukevaa, mutta samalla tunnokasta. Ensin mainittu tulee parhaiten ilmi, kun ajetaan rankassa syysmyrskyssä: auto ei hae lainkaan, ja matkustamoon kantautuu vain etäistä sateen ropinaa. Kuljettajan tehtäväksi jääkin huolehtia, että näkyvyys eteenpäin säilyy riittävänä, ja nopeus pysyttelee vesiliirtotason alla. Tunnokkuus puolestaan välittyy luonnollisesta ohjauksesta sekä siitä tosiseikasta, että S tuntuu kokoistaan näppärämmältä autolta. Moottoritiellä mennään viivasuoraan, mutkissa on yllättävänkin hauskaa, eikä kaupunkiajokaan tuota tuskaa. Viimeksi mainitussa ympäristössä kaasupolkimen välitön vaste ja huomaamaton automaatti ovat hienoja kumppaneita, ja jotenkin isot ulkomitat tuntuvat vain katoavan kadunkulmien syövereihin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Liikaakin lamppuja Jos auton kokoluokka ei muuten erotu, viimeistään keulalla komeilevat kolmet led-valonauhat paljastavat kyseessä olevan merkin huippumallin. Vakiona olevien älyajovalojen kehutaan mukautuvan nopeasti ja tarkasti vallitseviin liikenneolosuhteisiin. Valokeila säätyykin pimeällä tiellä hienosti maaston mukaan, mutta valitettavasti vastaantulijoiden kannalta hieman liian kirkkaana. Kun kaksi henkilöautoa ja pari raskaan liikenteen kulkijaa oli vilauttanut meille pimeällä maantiellä pitkiään, oli pakko siirtyä käyttämään ajovaloja perinteiseen tapaan, eli vaihtamaan käsin lyhyille valoille. Mukautuva valokuvio onneksi jatkaa tehtäviään heti, kun siirrytään takaisin kaukovaloille, mutta automatiikan toiminta jäi silti vähän kaivelemaan. S sijoituskohteena S-Mercedeksestä pyydettävä hinta, tällä moottorilla perusmuodossaan vajaat 140 000 euroa, ei tietystikään ole kaikkien suomalaisten ulottuvissa. Kaikki on kuitenkin suhteellista. Saman summan kun saa tuhlattua huomattavasti pienempiin ja epämukavampiin autoihin, varsinkin jos lisävarustelistan kanssa lähtee niin sanotusti mopo käsistä. Vieläkin enemmän vastinetta rahalleen saa, jos tyytyy vähempitehoiseen versioon samasta moottorista. Ilman vertailevaa koeajoakin uskallamme nimittäin väittää, että 134 719 euroa maksavan S 350 d:n 286 hevosvoimaa ja 600 newtonmetriä riittävät meikäläisellä tiestöllä enemmän kuin hyvin. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman Razinkov Lisätietoja: www.mercedes-benz.fi/s-class Mercedes-Benz S 400 d 4Matic Hinta alkaen 138 938 € Koeajetun auton hinta varusteineen 168 457 € Moottori Dieselmoottori 2 925 cm³, 6 sylinteriä, 2 ahdinta, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 250 kW (340 hv), 3600–4400 r/min Vääntö 700 Nm (1200–3200 r/min) Vääntö 700 Nm (1200–3200 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,2 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 150 g/km Mitat pituus 5125 mm, leveys 1899 mm, korkeus 1493 mm, akseliväli 3035 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta - virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe