3.12.2018

Koeajo: jokaista kulmaa hioen – Kia Sportage

Kia Sportage

Kia Sportage koki kasvojenkohennuksen. Pikavilkaisun takaa paljastuu odotettua enemmän muutoksia. Hyvää: tilat, varustelu. Huonoa: voimalinjan viiveet, rengasmelu.

Uudistettu Kia Sportage saapui Suomeen hiukan varkain, vaikka onhan korealaisvalmistajan katumaasturin neljäs mallipolvi jo sopivassa vaiheessa elinkaartaan. Muutoksia on ensisilmäyksellä vaikea havaita, sillä lähes jokaista osa-aluetta on terävöitetty vain hieman.

Keulan ajo- ja sumuvaloissa on uusi ilme, puskurin muotoja on tarkisteltu ja Kian tuttu tiikerikeulamaski on saanut tavallista enemmän kurveja. Takana uudistukset jatkuvat samalla linjalla: takavalojen lisäksi puskuriin on vedelty uusia viivoja muotoilijoiden kynästä.

Kia Sportage

Sisätiloissa tarina jatkuu samankaltaisena. Uusi ohjauspyörä, uusittu mittaristo, päivitetty 8-tuumainen tietoviihdejärjestelmä ja muutamat muut kosmeettiset yksityiskohdat parantelevat Sportagen hyvää ohjaamoergonomiaa entisestään. Kattavat sisätilat eivät sinänsä ole muuttuneet, joten tilaa löytyy helposti 4–5 aikuisenkin tarpeisiin.

Varustevalikoimaa on sitäkin piristetty kasvojenpesun yhteydessä. Tietoviihdejärjestelmä osaa entistä enemmän temppuja, ja saatavilla on nyt 360 asteen ympäristökamera helpompaa pysäköintiä varten. Listalta löytyy myös kuljettajan vireystilan valvonta sekä ruuhkatoiminnoilla terästetty mukautuva vakionopeudensäädin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Voimalinjassa mietittävää

Ajamisen kannalta mielenkiintoisimmat uudistukset löytyvät moottorivalikoimasta. 2,0-litraisen kevythybrididieselin lisäksi päivitetty 1,6-litrainen CRDi-dieselmoottori tuo etenemiseen uutta puhtia. Kahtena tehoversiona saatava pienempi diesel on koeajamamme nelivedon yhteydessä aina 136-hevosvoimainen – 115 hevosvoiman painos löytyy vain etuvetoisen valikoimasta.

Moottoritehon puolesta voimalinja jaksaakin kuljettaa varsin kookasta katumaasturia mukisematta. Ongelmaksi muodostuu jahkailu kaasupoljinta painettaessa – hieman samaan tapaan kuin 1,6-litraisessa T-GDI -bensiinimallissa.

Kia Sportage

Käytännössä odottelu tuntuu kuljettajan kiristyvinä hermoina liikkeelle lähdettäessä. Muuten Sportage pysyy liikenteen tahdissa mukisematta.

Kia ei ilmeisimmin ole faceliftin yhteydessä tehnyt merkittäviä muutoksia Sportagen alustaan. GT-Linen 19-tuumaiset vanteet ovat edelleen hiukan liioittelevat, ja tuovat mukanaan turhan pintakovia piirteitä. Samalla rengasmelu on selvästi kuuluvissa.

Uusilla eväillä Sportage pitänee paikkansa markkinoilla lähivuodet, ja suoriutuu ainakin Euroopan katumaasturimarkkinoilla jopa Kian yleistä markkinaosuutta paremmin.

Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Jari Saarentaus

Lisätietoja: www.kia.com/sportage

Kia Sportage 1.6 CRDi SCR ISG AWD GT-Line DCT A/T Ecodynamics 136 hv

Hinta alkaen

46 638 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

46 638 €

Moottori

Dieselmoottori 1 595 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto.

Teho

100 kW (136 hv), 4000 r/min

Vääntö

320 Nm (2000–2250 r/min)

Vääntö

320 Nm (2000–2250 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

12,0 s

Huippunopeus

180 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 6,5 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

171 g/km

Mitat

pituus 4495 mm, leveys 1855 mm, korkeus 1609 mm, akseliväli 2670 mm

Muu tieto

Perävaunumassa (jarrullinen/jarruton) 1 600/750 kg.

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

7 vuotta / 150 000 km

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat