3.12.2018 Ajoneuvot Koeajo: jokaista kulmaa hioen – Kia Sportage Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia Sportage koki kasvojenkohennuksen. Pikavilkaisun takaa paljastuu odotettua enemmän muutoksia. Hyvää: tilat, varustelu. Huonoa: voimalinjan viiveet, rengasmelu. Uudistettu Kia Sportage saapui Suomeen hiukan varkain, vaikka onhan korealaisvalmistajan katumaasturin neljäs mallipolvi jo sopivassa vaiheessa elinkaartaan. Muutoksia on ensisilmäyksellä vaikea havaita, sillä lähes jokaista osa-aluetta on terävöitetty vain hieman.Keulan ajo- ja sumuvaloissa on uusi ilme, puskurin muotoja on tarkisteltu ja Kian tuttu tiikerikeulamaski on saanut tavallista enemmän kurveja. Takana uudistukset jatkuvat samalla linjalla: takavalojen lisäksi puskuriin on vedelty uusia viivoja muotoilijoiden kynästä.Sisätiloissa tarina jatkuu samankaltaisena. Uusi ohjauspyörä, uusittu mittaristo, päivitetty 8-tuumainen tietoviihdejärjestelmä ja muutamat muut kosmeettiset yksityiskohdat parantelevat Sportagen hyvää ohjaamoergonomiaa entisestään. Kattavat sisätilat eivät sinänsä ole muuttuneet, joten tilaa löytyy helposti 4–5 aikuisenkin tarpeisiin.Varustevalikoimaa on sitäkin piristetty kasvojenpesun yhteydessä. Tietoviihdejärjestelmä osaa entistä enemmän temppuja, ja saatavilla on nyt 360 asteen ympäristökamera helpompaa pysäköintiä varten. Listalta löytyy myös kuljettajan vireystilan valvonta sekä ruuhkatoiminnoilla terästetty mukautuva vakionopeudensäädin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVoimalinjassa mietittävääAjamisen kannalta mielenkiintoisimmat uudistukset löytyvät moottorivalikoimasta. 2,0-litraisen kevythybrididieselin lisäksi päivitetty 1,6-litrainen CRDi-dieselmoottori tuo etenemiseen uutta puhtia. Kahtena tehoversiona saatava pienempi diesel on koeajamamme nelivedon yhteydessä aina 136-hevosvoimainen – 115 hevosvoiman painos löytyy vain etuvetoisen valikoimasta.Moottoritehon puolesta voimalinja jaksaakin kuljettaa varsin kookasta katumaasturia mukisematta. Ongelmaksi muodostuu jahkailu kaasupoljinta painettaessa – hieman samaan tapaan kuin 1,6-litraisessa T-GDI -bensiinimallissa.Käytännössä odottelu tuntuu kuljettajan kiristyvinä hermoina liikkeelle lähdettäessä. Muuten Sportage pysyy liikenteen tahdissa mukisematta.Kia ei ilmeisimmin ole faceliftin yhteydessä tehnyt merkittäviä muutoksia Sportagen alustaan. GT-Linen 19-tuumaiset vanteet ovat edelleen hiukan liioittelevat, ja tuovat mukanaan turhan pintakovia piirteitä. Samalla rengasmelu on selvästi kuuluvissa.Uusilla eväillä Sportage pitänee paikkansa markkinoilla lähivuodet, ja suoriutuu ainakin Euroopan katumaasturimarkkinoilla jopa Kian yleistä markkinaosuutta paremmin.Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Jari SaarentausLisätietoja: www.kia.com/sportage Kia Sportage 1.6 CRDi SCR ISG AWD GT-Line DCT A/T Ecodynamics 136 hv Hinta alkaen 46 638 € Koeajetun auton hinta varusteineen 46 638 € Moottori Dieselmoottori 1 595 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 100 kW (136 hv), 4000 r/min Vääntö 320 Nm (2000–2250 r/min) Vääntö 320 Nm (2000–2250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,0 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 171 g/km Mitat pituus 4495 mm, leveys 1855 mm, korkeus 1609 mm, akseliväli 2670 mm Muu tieto Perävaunumassa (jarrullinen/jarruton) 1 600/750 kg. Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 16.3.2025 Koeajo Koeajo: Rivian RT1 – Amerikan sähkö-herkkua 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 15.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Transit Connect – vaivaton työkaveri 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Koeajo Koeajo: Opel Grandland GS – saksalais-ranskalainen yhteistyö voi onnistua 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija