3.12.2018 Ajoneuvot Koeajo: jokaista kulmaa hioen – Kia Sportage Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia Sportage koki kasvojenkohennuksen. Pikavilkaisun takaa paljastuu odotettua enemmän muutoksia. Hyvää: tilat, varustelu. Huonoa: voimalinjan viiveet, rengasmelu. Uudistettu Kia Sportage saapui Suomeen hiukan varkain, vaikka onhan korealaisvalmistajan katumaasturin neljäs mallipolvi jo sopivassa vaiheessa elinkaartaan. Muutoksia on ensisilmäyksellä vaikea havaita, sillä lähes jokaista osa-aluetta on terävöitetty vain hieman.Keulan ajo- ja sumuvaloissa on uusi ilme, puskurin muotoja on tarkisteltu ja Kian tuttu tiikerikeulamaski on saanut tavallista enemmän kurveja. Takana uudistukset jatkuvat samalla linjalla: takavalojen lisäksi puskuriin on vedelty uusia viivoja muotoilijoiden kynästä.Sisätiloissa tarina jatkuu samankaltaisena. Uusi ohjauspyörä, uusittu mittaristo, päivitetty 8-tuumainen tietoviihdejärjestelmä ja muutamat muut kosmeettiset yksityiskohdat parantelevat Sportagen hyvää ohjaamoergonomiaa entisestään. Kattavat sisätilat eivät sinänsä ole muuttuneet, joten tilaa löytyy helposti 4–5 aikuisenkin tarpeisiin.Varustevalikoimaa on sitäkin piristetty kasvojenpesun yhteydessä. Tietoviihdejärjestelmä osaa entistä enemmän temppuja, ja saatavilla on nyt 360 asteen ympäristökamera helpompaa pysäköintiä varten. Listalta löytyy myös kuljettajan vireystilan valvonta sekä ruuhkatoiminnoilla terästetty mukautuva vakionopeudensäädin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVoimalinjassa mietittävääAjamisen kannalta mielenkiintoisimmat uudistukset löytyvät moottorivalikoimasta. 2,0-litraisen kevythybrididieselin lisäksi päivitetty 1,6-litrainen CRDi-dieselmoottori tuo etenemiseen uutta puhtia. Kahtena tehoversiona saatava pienempi diesel on koeajamamme nelivedon yhteydessä aina 136-hevosvoimainen – 115 hevosvoiman painos löytyy vain etuvetoisen valikoimasta.Moottoritehon puolesta voimalinja jaksaakin kuljettaa varsin kookasta katumaasturia mukisematta. Ongelmaksi muodostuu jahkailu kaasupoljinta painettaessa – hieman samaan tapaan kuin 1,6-litraisessa T-GDI -bensiinimallissa.Käytännössä odottelu tuntuu kuljettajan kiristyvinä hermoina liikkeelle lähdettäessä. Muuten Sportage pysyy liikenteen tahdissa mukisematta.Kia ei ilmeisimmin ole faceliftin yhteydessä tehnyt merkittäviä muutoksia Sportagen alustaan. GT-Linen 19-tuumaiset vanteet ovat edelleen hiukan liioittelevat, ja tuovat mukanaan turhan pintakovia piirteitä. Samalla rengasmelu on selvästi kuuluvissa.Uusilla eväillä Sportage pitänee paikkansa markkinoilla lähivuodet, ja suoriutuu ainakin Euroopan katumaasturimarkkinoilla jopa Kian yleistä markkinaosuutta paremmin.Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Jari SaarentausLisätietoja: www.kia.com/sportage Kia Sportage 1.6 CRDi SCR ISG AWD GT-Line DCT A/T Ecodynamics 136 hv Hinta alkaen 46 638 € Koeajetun auton hinta varusteineen 46 638 € Moottori Dieselmoottori 1 595 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 100 kW (136 hv), 4000 r/min Vääntö 320 Nm (2000–2250 r/min) Vääntö 320 Nm (2000–2250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,0 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 171 g/km Mitat pituus 4495 mm, leveys 1855 mm, korkeus 1609 mm, akseliväli 2670 mm Muu tieto Perävaunumassa (jarrullinen/jarruton) 1 600/750 kg. Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen