14.7.2017 Ajoneuvot Koeajo: kakkosen kasvojenkohennus – Mazda 2 Teksti Petri Munukka Kuva Roman Razinkov Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazda 2 uudistui isosisariensa vanavedessä. Hyvää: ajettavuus, varustelu, viimeistely. Huonoa: takatilat, kulutus. Aika harva on huomannut, että Mazdan koko mallisto on uudistunut lyhyen ajan sisällä. Hiroshimassa ollaankin ilmiselvästi tyytyväisiä valittuun muotoilulinjaan, sillä muutokset perusteellisesti uudistuneissakin malleissa ovat maltillisia ja pienemmät päivitykset lähes huomaamattomia. Malliston pienin, Mazda 2, kuuluu jälkimmäiseen ryhmään.Koeajo kalleimmalla versiolla muuttaa silti aiempaa mielikuvaa pienestä perheautosta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKevyt ehostusKakkosen ulkoisen ilmeen uudistukset rajoittuvat valoihin, maskiin ja puskureihin – peltiosiin ei ole kajottu. Kilpailijoiden tavoin maskin yhtenäistämisellä saadaan aikaan sukunäkö merkin eri mallien välille.Sisälläkään ei ole mullistavia muutoksia. Kuskin paikalla ratti on kokonaan uusi, mittaristossa kierroslukumittari on jätetty ainoaksi viisarimittariksi ja nopeus näkyy vain numerona. Matkustajienkin iloksi kosketusnäyttöä, viihdejärjestelmää ja verhoilumateriaaleja on päivitetty. Symmetriaa arvostava jää ihmettelemään yhtä neliskanttista ilmasuutinta kolmen pyöreän kaverina.Ahtamaton moottoriMazda ei vieläkään ole lähtenyt nykytrendin mukaisesti pienentämään ja ahtamaan bensiinimoottoreitaan. Siinä missä kilpailijoiden yleisimmät moottorit tässä luokassa ovat turboahdettuja 0,9–1,2-litraisia, Mazda jatkaa vapaasti hengittävällä 1,5-litraisella.Useimmat mallinsa Japanissa valmistava Mazda nauttii huippusijoituksestaan yhtenä vähävikaisimmista autoista, eikä halua sotkeutua vikaherkkiin turboihin. Korkealla puristussuhteella tehoa ja vääntöä on kuitenkin puristettu kiitettävät lukemat. Tehoversioita on kolme, 75, 90 tai 115 hevosvoimaa.Vaivaton automaattiKoeajoautossa oli keskimmäinen moottoriversio, jossa sinänsä riittävän tehon löytäminen vaatii reipasta kierrosten käyttöä.Onneksi kepityshommiin oli valjastettu kuusivaihteinen automaattivaihteisto. Nätisti vaihtava laatikko osaa sekä kutitella kierroksia että pihtailla polttoainetta vaihtamalla nopeasti isommalle pykälälle.Silti automaatti vie kiihtyvyydestä parhaimman terän: manuaalivaihteiseen verrattuna aika välillä 0–100 km/h on lähes kolme sekuntia huonompi. Harmillisesti bensiiniäkin kuluu samalla yli kuusi litraa satasella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPientä luksustaMazda 2 ei loista takatiloillaan. Takaistuin on aikuiselle ahdas niin pituus- kuin korkeussuunnassakin.Auton valtteina on pikemminkin näppäryys ja urheilullisuuteen vivahtava ajettavuus. Nämä hyveet kuuluvat tietysti perusmalliinkin, mutta tämänkertaisen testiauton ylin varustetaso tuo pikkuautolle uuden ulottuvuuden.Moitteeton viimeistely yhdistettynä kojelautaan asti ulottuvaan vaaleaan nahkaverhoiluun antaa ylellisen vaikutelman, jonka täydentävät monipuolinen viihdejärjestelmä ja elektroniset turvajärjestelmät.Pikku-Mazda voisi tällaisena olla vaihtoehto vaikkapa Minille tai Audi A1:lle. Luksusversion hinta on tietysti puolitoistakertainen perusmalliin verrattuna, ja tällöin kisaan ilmoittautuu myös muita tilavampia ja tehokkaampia kilpailijoita.Teksti: Petri Munukka Kuvat: Roman RazinkovLisätietoja: www.mazda.fi/mazda2 Mazda 2 1.5 Skyactiv-G Luxury Plus 6AT Hinta alkaen 14 972 € Koeajetun auton hinta varusteineen 22 583 € Moottori Bensiinimoottori 1 496 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 66 kW (90 hv), 6000 r/min Vääntö 148 Nm (4000 r/min) Vääntö 148 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,0 s Huippunopeus 177 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 112 g/km Mitat pituus 4060 mm, leveys 1700 mm, korkeus 1495 mm, akseliväli 2570 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 23.3.2025 Autoilu Hybridiautot eivät pelota ostajia, vaikka uutiset huutavat ongelmista 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle