30.10.2017 Ajoneuvot Koeajo: katu-uskottava tulokas – Volkswagen T-Roc Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen T-Roc on kiinnostava ja tyylikäs uutuus, jolla ei ole mallistossa edeltäjää. Hyvää: muotoilu, kuljettajan valtakunta, vaihteisto. Huonoa: äänieristys, näytön heijastelu, lievä puhdittomuus. Volkswagen T-Roc -monikäyttöauto on kiinnostava uutuus, onhan se automalli, jolla ei ole edeltäjää. Volkswagenin autokatraan täydentyminen T-Rockilla ei ole ihme vaan pieni pakko, sillä valmistajankin arvion mukaan T-Rocin kaltaisten kompaktin kokoisten monikäyttöautojen maailmanlaajuinen vuotuinen myynti on vahvassa kasvussa.T-Rocin konsernisisaruksia ovat Seat Arona ja Škoda Karoq. T-Roc crossoverin kilpailijoita ovat esimerkiksi Hyundai Kona, Renault Captur, Mazda CX-3, Opel Mokka, Citroën C4 Cactus, Honda HR-V ja Peugeot 2008.T-Roc perustuu MQB-alustarakenteeseen, jonka pohjalle rakentuu myös hieman kookkaampi Tiguan. Pituutta T-Roc-pikkuveljellä on 4,2 metriä, leveyttä 1,8 metriä ja akseliväliä 2,6 metriä. Mitat riittävät tarjoamaan neljälle aikuiselle riittävät matkustustilat. Tavaroille on tilaa 445 litraa. Takaistuimen selkänojat taittuvat kätevästi suhteessa 60:40. Penkit kaatamalla tavaroille on tilaa maksimissaan 1 290 litraa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRouheat muodotT-Roc on päitä kääntävän tyylikäs ilmestys. Kattolinjausten vuoksi profiilista voi löytää coupémaisuutta. Rouheaa ilmettä luovat mustat ja muoviset loka- ja alasuojat, jotka osaltaan suojaavat auton alustaa. Ulkonäköä voi räätälöidä mieleisekseen valitsemalla auton kaksivärisenä, jolloin muodot erottuvat voimakkaammin. Kattovärejä on neljä ja korivärejä 11. Eri väriyhdistelmiä on tarjolla kaikkiaan 24.Auton etuosa on takaosaa leveämpi, joka luo erottuvan ilmeen. Keulailmettä hallitsee leveä etusäleikkö ja kaksiosaiset ajovalot. Led-ajovalot, vilkut ja päiväajovalot on eroteltu omiin koteloihinsa. Kulmikkaan D-kirjaimen muotoiset päiväajovalot keulan alakulmissa ovat vakiona Suomessa myyntiin tulevissa malleissa.Puhtia kutittelemassaKoeajettu kaksilitraisella bensiinimoottorilla varustettu versio on aina nelivetoinen.Nelivetomalli tuo mukanaan Active Control -järjestelmän, joka tarkoittaa erilaisia ajotiloja: Comfort, Normal, Sport, Eco ja Individual. Ne muuttavat auton käytöstä, mutta vain hitusen.Kaupunkiajossa auto etenee vaivatta, eikä vaihteiston työskentelyssä ole moitittavaa. Alusta saisi olla jämäkämpikin.Voimanlähteen 190 hevosvoimaa antavat kuitenkin olettaa, että auto olisi pirteämpi kuin koeajon nyt jättämä vaikutelma. Tarkempi arviointi jää perusteellisemman kotimaan koeajon varaan. Moottoriäänet kuuluvat sisälle matkustamoon häiritsevästi etenkin kiihdytyksissä.Ajettavuus on kunnossa. Ohjaustuntuma on luonteva, eikä ajolinjoja tarvitse paimentaa.Kuljettaja istuu autossa korkealla, joten muun liikenteen havainnointi käy vaivattomasti. Ajoasennon saa vaivatta säädettyä mieleiseksi.Kuusi moottoriaSuomessa tarjolle tulee kuusi voimanlähdettä, kolme kumpaisellekin menovedelle. Voimanlähteiden tehohaitari ulottu välille 115–190 hevosvoimaa. Perusbensiinimoottori on yksilitrainen ja kolmesylinterinen.Pienimmissä TSI-bensiinimoottoreissa ja TDI-dieselmoottoreissa on aina kuusivaihteinen manuaalivaihteisto. Väkevämpien TSI-bensiinimoottorien jatkona on seitsenlovinen DSG-automaattivaihteisto.TDI-dieselmoottoreita tehoversiot ovat 115, 150 ja 190 hevosvoimaa. Pienin on 1,6-litrainen, muut kaksilitraisia. Kahteen versioon (1.5 TSI EVO ja 2.0 TDI 110 kW) on saatavilla 4Motion-neliveto ja DSG-automaattivaihteisto, dieselmoottorin yhteydessä myös manuaalivaihteisto.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKolme varustetasoaYleisilme sisällä on muovinen. Kytkinten ulkoasu ja sijoittelu ovat tuttuja kaikille kansanauton ystäville.Varustetasoja on kolme. Perustason yläpuolella ovat rinnakkaiset Style ja Sport. Style tuo mukanaan kromia ja kojelaudan paneelien värivalikoimiin neljä vaihtoehtoa, Sport urheilulliset istuimet ja nahkaisen monitoimiohjauspyörän sekä mustan sisäkaton. Sport-varustetaso tuo mukanaan led-ajovalot ympyränmuotoisilla päiväajovaloilla.Vakiona tulee 6,5-tuumainen kosketusnäyttö. Sen kokoa voi lisärahalla kasvattaa 11,7-tuumaiseksi. Sport-varustetasolla iso näyttö on vakiona. Näytön sijoittelu altistaa sen ikäville heijasteluille.Langaton lataus ja Car-Net App-Connect -palvelut ovat vakiona. Mirror Link, Apple CarPlay ja Android Auto -älypuhelinliitännät ovat vakiona Style ja Sport-varustetasoilla.Kattava avustinkatrasKuljettajaa avustavien järjestelmien katras on kattava. Vakiona jo perustasolta tulevat esimerkiksi valvontajärjestelmä Front Assist -hätäjarrutustoiminnolla ja jalankulkijatunnistuksella sekä kaistanpitoavustin.Lisärahalla autoon saa mukautuvan vakionopeudensäätimen, liikennemerkkien tunnistuksen sekä ruuhka- ja pysäköinti-avustimet. Turha toiminnallisuus ei ole myöskään kaistanvaihtoapu, joka varoittaa myös takaa tulevasta risteävästä liikenteestä peruutettaessa.Urheilullisesta ja tunnokkaasta ajosta nauttiva ruksaa lisävarustelistalta mukautuvan alustansäädön ja vaivattomuutta arvostava sähkötoimisen takaluukun sekä avaimettoman lukituksen ja käynnistyksen. Tarjolla on toki, lompakon kestäessä, myös lämmitettävä ohjauspyörä ja panoraamakattoluukku.Volkswagen T-Roc tulee Suomessa tarjolle vuodenvaihteessa. Hinnat selviävät marraskuun puolivälissä.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Vesa EskolaLisätietoja: www.volkswagen.fi/t-roc Volkswagen T-Roc 2.0 TSI Style 4Motion DSG Moottori Bensiinimoottori 1 985 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 140 kW (190 hv), 4180–6000 r/min Vääntö 320 Nm (1500–4180 r/min) Vääntö 320 Nm (1500–4180 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,2 s Huippunopeus 216 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 155 g/km Mitat pituus 4234 mm, leveys 1819 mm, korkeus 1573 mm, akseliväli 2590 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 2.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow Lahdessa: tarjolla kasarin kulttia ja klassikkoautoja 400 ajoneuvon edestä 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa