7.6.2020 Ajoneuvot Koeajo: Kawasaki Ninja 1000 SX yhdistää urheilullisuuden aiempaa parempiin matkailuominaisuuksiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Enemmän urheilullisuutta ja lisää matkailuun sopivia ominaisuuksia ja varusteita. Onko näiden kahden ominaisuuden yhdistäminen mahdollista? Kawasaki Ninja 1000 SX osoittaa, että on. Hyvää: moottorin joustava luonne, parantunut mukavuus, ominaisuuksiltaan upeat Bridgestonen ensiasennusrenkaat. Huonoa: puutteellinen suoja ajoviimaa vastaan, vaihdeavustimen vaatima suuri poljinvoima. Mallivuodelle 2020 uudistui pyörän lisäksi myös mallinimi: Z 1000 SX jäi historiaan ja uusi nimi on Kawasaki Ninja 1000 SX. Uudistuksia ovat muun muassa Euro 5 -moottori, mittaristo, vakionopeudensäädin, quickshifter-vaihdeavustin, kuljettajan valittavat ajotilat – ja myös muotoilua on päivitetty. Onko uutuus Ninja-mallinimensä veroisesti urheilullisempi, selviää koeajolla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyParannuksia kabiinissaUuden muhkeamman satulan ansiosta kuljettaja istuu enemmän pyörän päällä kuin sisällä. Myös matkustajan satula on nyt entistä mukavammaksi pehmustettu. Neljään eri asentoon korkeussäädettävä tuulilasi toimii muuten hyvin, mutta lasin kapeuden ja pystyhkön istuma-asennon takia ylävartalon suoja on enemmän sporttipyörämäinen kuin matkailuun riittävä.Uusi väri-TFT-mittaristo on sekä kontrastiltaan että luettavuudeltaan hyvä. Mittariston hallinta vasemman kahvan painikkeilla on loogista, ja käyttöliittymää voi luonnehtia selkeäksi. Vain vakionopeudensäätimen nappeihin joutuu kurkottelemaan peukalolla.Moottori on tiukentuneista päästönormeista huolimatta yhtä tehokas kuin aikaisemmin. Se on myös ominaisuuksiltaan vahva ja kuminauhamainen. Kone vetää kuutosvaihteella puhtaasti tyhjäkäyntikierroksilta 30 km/h nopeudesta alkaen. Vaihteisto on välitetty matka-ajon kannalta turhan lyhyeksi: kuutosvaihteella 4 000 kierrosta vastaa vain 92 km/h nopeutta. Laatikko on sujuvatoiminen, mutta vaihdeavustinta käytettäessä vaaditaan reilusti poljinvoimaa pienemmälle vaihdettaessa. Kulutus nousee siistissäkin ajossa helposti yli 5,5 litran sadalla, jolloin tankkausväliksi muodostuu noin 300 kilometriä.Jousitukselle kiitostaJousitus on säädetty mukavuuspainotteiseksi, ja routavaurioiden runtelemalla tielläkin pyörä ”ui” pehmeästi epätasaisuuksien yli. Jousituksen monipuoliset säätömahdollisuudet ovat hyödyksi, kun kuorma kasvaa matkatavaroilla tai kyytiläisellä. Jarrut ovat urheilupyörätasoa: ne ovat tehokkaat, mutta voimantarve on kuitenkin pieni.Vuonna 2011 markkinoille tullessaan Z 1000 SX oli käytännössä nakumalli Z 1000, johon oli asennettu katteet. Nyt malli on kehittynyt selvästi sivistyneemmäksi ja monikäyttöisemmäksi. Varustetasokin on noussut matkailun edellyttämälle tasolle. Kaiken kaikkiaan Kawasaki on onnistunut keskenään ristiriitaisten matkailuominaisuuksien ja urheilullisuuden yhdistämisessä hyvin, joskin painotus on enemmän sporttisuuden puolella.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus Kawasaki Ninja 1000 SX Hinta alkaen 19 985 € Moottori Bensiinimoottori 1 043 cm³, nelisylinterinen rivimoottori poikittain, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 105 kW (142 hv), 10000 r/min Vääntö 111 Nm (8000 r/min) Vääntö 111 Nm (8000 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 835 mm, paino tankattuna 235 kg, akseliväli 1 440 mm, tankin tilavuus 19 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70 ZR17, takana 190/50 ZR17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous