2.8.2020 Ajoneuvot Koeajo: Kawasaki Z H2 – alastonta ja ahdettua voimaa Teksti Janne Huhtala Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 200 hevosvoimaa kompressoriahdettuna ja 239 kiloa. Kawasaki Z H2:n tarjoama suorituskyky vaatii kuljettajaa pitämään tiukasti kahvoista kiinni. Hyvää: moottorin laaja käyttöalue, suorituskyky, maantieajon ominaisuudet. Huonoa: takajousen säätö vaatii haka-avaimen käyttöä, vaihdeavustimen jäykkä toiminta pienemmälle vaihdettaessa. Kawasakin ensimmäinen kompressoriahdettu moottoripyörä oli urheilullinen ja katettu H2 viisi vuotta sitten. Seuraavaksi esiteltiin sport touring -malli H2 SX ja tänä vuonna markkinoille tuotiin samaan tekniikkaan perustuva nakumalli Z H2. Nelisylinterisen, 1 000-kuutioisen moottorin tehoksi ilmoitetaan tasan 200 hevosvoimaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyErilaista voimaaEnnen kuin innokkaimmat ehtivät sanoa, että sama huipputeho tonnisista saadaan vapaasti hengittävinäkin, niin todetaan heti ahdetun moottorin olevan luonteeltaan täysin erilainen. Huipputeho saadaan alemmalla kierrosluvulla, ja vääntöä on selvästi enemmän. Ja mikä tärkeintä, moottori reagoi paljon terävämmin kaasukahvan liikkeisiin.Kuljettajan valittavissa on neljä ajoasetusta: sport, road, rain ja rider. Sportilla ja roadilla käytössä ovat maksimitehot, kun taas sadekelin asetuksella vain 50 prosenttia eli 100 hevosvoimaa. Luistoneston herkkyys säätyy samalla niin, että sportilla sallitaan eniten luistoa ja rain-asetuksella vähiten. Rider-asetuksessa kuljettaja voi valita kolmen tehovaihtoehdon väliltä; 100, 75 tai 50 prosenttia. Elektroniikka rajoittaa myös keulimista, jota esiintyykin kolmella pienellä vaihteella, jos kaasukahvaa kääntää vähänkin huolimattomasti. Kiihtyvyys on mielipuolista, mitä lyhyeksi välitetty vaihteisto korostaa. Kytkimettömän vaihtamisen molempiin suuntiin salliva quickshifter-vaihdeavustin on onneksi vakiovaruste. Sekä luistonesto että ABS-jarrut huomioivat myös pyörän sivuttaiskallistuksen. Kiihtyvyys tuntuu parhaimmalta vasta nelosvaihteella, kun keula alkaa paremmin pysyä tiessä.Katuajo-ominaisuudet pääosassaJousitus ja jarrut ovat laadukkaita, mutta edustavat kuitenkin perustekniikkaa. Pintaherkkä jousitus on samalla kantava ja progressiivinen. Tehokkaatkin jarrutukset onnistuvat siirtämällä kaksi sormea jarrukahvalle, mutta tuntuma ei silti ole yhtä terävä kuin tehokkaimmissa sporttipyörissä. Kawasaki sanoo painottaneensa katuajo-ominaisuuksia, jotta pyörä olisi mahdollisimman monipuolinen ja soveltuisi laajalle käyttäjäkunnalle. Juuri sellainen lopputulos onkin, mutta toki kuljettajalta tässä tapauksessa edellytetään normaalia parempaa itsehillintää ja malttia liikenteessä.Ulkonäön suhteen on tavoiteltu yhteneväisyyttä muun Z-malliston kanssa, mutta steroidikuuri näkyy pulleampana muotoiluna, eikä kuljettajan tarvitse huolestua etteikö pyörä erottuisi rahvaan malleista.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus Kawasaki Z H2 Hinta alkaen 24 490 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, nelisylinterinen rivimoottori kompressoriahtimella, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 147 kW (200 hv), 11000 r/min Vääntö 137 Nm (8500 r/min) Vääntö 137 Nm (8500 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 830 mm, paino tankattuna 239 kg, akseliväli 1 455 mm, tankin tilavuus 19 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70 ZR17, takana 190/55 ZR17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 20.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV CT 2.1 LS – peruspyörä perusajoon 20.9.2024 Koeajo Maistiainen: Peugeot 5008 Hybrid 136 e-DCS on 7-paikkainen tilamaasturi kaupunkiauton viboilla 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 19.9.2024 Volvo EX30 Käyttötesti: Volvo EX30 kesää muistellen ja syksyä odottaen 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla