2.8.2020 Ajoneuvot Koeajo: Kawasaki Z H2 – alastonta ja ahdettua voimaa Teksti Janne Huhtala Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 200 hevosvoimaa kompressoriahdettuna ja 239 kiloa. Kawasaki Z H2:n tarjoama suorituskyky vaatii kuljettajaa pitämään tiukasti kahvoista kiinni. Hyvää: moottorin laaja käyttöalue, suorituskyky, maantieajon ominaisuudet. Huonoa: takajousen säätö vaatii haka-avaimen käyttöä, vaihdeavustimen jäykkä toiminta pienemmälle vaihdettaessa. Kawasakin ensimmäinen kompressoriahdettu moottoripyörä oli urheilullinen ja katettu H2 viisi vuotta sitten. Seuraavaksi esiteltiin sport touring -malli H2 SX ja tänä vuonna markkinoille tuotiin samaan tekniikkaan perustuva nakumalli Z H2. Nelisylinterisen, 1 000-kuutioisen moottorin tehoksi ilmoitetaan tasan 200 hevosvoimaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyErilaista voimaaEnnen kuin innokkaimmat ehtivät sanoa, että sama huipputeho tonnisista saadaan vapaasti hengittävinäkin, niin todetaan heti ahdetun moottorin olevan luonteeltaan täysin erilainen. Huipputeho saadaan alemmalla kierrosluvulla, ja vääntöä on selvästi enemmän. Ja mikä tärkeintä, moottori reagoi paljon terävämmin kaasukahvan liikkeisiin.Kuljettajan valittavissa on neljä ajoasetusta: sport, road, rain ja rider. Sportilla ja roadilla käytössä ovat maksimitehot, kun taas sadekelin asetuksella vain 50 prosenttia eli 100 hevosvoimaa. Luistoneston herkkyys säätyy samalla niin, että sportilla sallitaan eniten luistoa ja rain-asetuksella vähiten. Rider-asetuksessa kuljettaja voi valita kolmen tehovaihtoehdon väliltä; 100, 75 tai 50 prosenttia. Elektroniikka rajoittaa myös keulimista, jota esiintyykin kolmella pienellä vaihteella, jos kaasukahvaa kääntää vähänkin huolimattomasti. Kiihtyvyys on mielipuolista, mitä lyhyeksi välitetty vaihteisto korostaa. Kytkimettömän vaihtamisen molempiin suuntiin salliva quickshifter-vaihdeavustin on onneksi vakiovaruste. Sekä luistonesto että ABS-jarrut huomioivat myös pyörän sivuttaiskallistuksen. Kiihtyvyys tuntuu parhaimmalta vasta nelosvaihteella, kun keula alkaa paremmin pysyä tiessä.Katuajo-ominaisuudet pääosassaJousitus ja jarrut ovat laadukkaita, mutta edustavat kuitenkin perustekniikkaa. Pintaherkkä jousitus on samalla kantava ja progressiivinen. Tehokkaatkin jarrutukset onnistuvat siirtämällä kaksi sormea jarrukahvalle, mutta tuntuma ei silti ole yhtä terävä kuin tehokkaimmissa sporttipyörissä. Kawasaki sanoo painottaneensa katuajo-ominaisuuksia, jotta pyörä olisi mahdollisimman monipuolinen ja soveltuisi laajalle käyttäjäkunnalle. Juuri sellainen lopputulos onkin, mutta toki kuljettajalta tässä tapauksessa edellytetään normaalia parempaa itsehillintää ja malttia liikenteessä.Ulkonäön suhteen on tavoiteltu yhteneväisyyttä muun Z-malliston kanssa, mutta steroidikuuri näkyy pulleampana muotoiluna, eikä kuljettajan tarvitse huolestua etteikö pyörä erottuisi rahvaan malleista.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus Kawasaki Z H2 Hinta alkaen 24 490 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, nelisylinterinen rivimoottori kompressoriahtimella, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 147 kW (200 hv), 11000 r/min Vääntö 137 Nm (8500 r/min) Vääntö 137 Nm (8500 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 830 mm, paino tankattuna 239 kg, akseliväli 1 455 mm, tankin tilavuus 19 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70 ZR17, takana 190/55 ZR17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 24.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: "Mummo Ankan" Detroit Electric 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää