7.11.2018 Ajoneuvot Koeajo: kevythybridin keveydellä – Hyundai Tucson 2.0 CRDi 48V Hybrid Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai Tucsonin kevythybridi on vaivaton lisä mallistoon. Hyvää: vaivaton kevythybriditekniikka, matkustusmukavuus. Huonoa: rengasmelu ja kulutus moottoritiellä, vaihteiston innokkuus maantiellä. Hyundai ylläpitää mallistonsa nuorekkuutta, sillä nyt faceliftin ikeeseen joutui vielä verrattain tuore Tucson. Ulkonäöllisesti kyse on lähinnä keulamaskin piirteiden terävöittämisestä sukunäköisemmäksi.Varsinaista uutta on tapahtunut varusteiden lisäksi konehuoneessa, sillä Tucson sai keulalleen Hyundain kevythybriditekniikkaa hyödyntävät dieselit. Alkuvaiheessa starttigeneraattoriin perustuva 48 voltin kevythybriditekniikka on liitetty vain isomman 2,0-litraisen dieselin pariksi, mutta keväällä nähdään samalla tekniikalla varustettu 1,6-litrainen dieselmoottori.Tavaratilan pohjan alla sijaitseva kevythybridijärjestelmän akku on kooltaan maltilliset 0,44 kilowattituntia, ja nipistää tavaratilasta 43 litraa tavalliseen 1,6-litraiseen diesel-Tucsoniin verrattuna.Järjestelmä avustaa dieselmoottoria raskaissa kiihdytyksissä tarjoamalla aputehoa jopa 12 kilowatin edestä. Kevyemmällä kuormalla ajettaessa hybridiakulla kevennetään sähköjärjestelmän kuormaa. Energia 48 voltin akkuun kerätään takaisin rullailemalla ja jarruttamalla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPois näkyvistä, pois mielestäKäytännössä kuljettajan ei tarvitse tehdä mitään, sillä kevythybridi toimii lähes näkymättömästi taustalla. Vain mittaristoon saatava energiavirtauksen näyttö kertoo hetkistä, jolloin 48 voltin akku latailee itseään ja auttaa lyhyinä sykäyksinä moottoria toiminnassaan. Puhdikas starttigeneraattori on havaittavissa myös moottorin sammutusautomatiikasta, sillä 2,0-litraiseksi dieseliksi kone herää unestaan reippaasti.185 hevosvoimaa, ripeästi toimiva kahdeksanvaihteinen automaatti ja neliveto takaavat, että Tucsonilta eivät lopu ideat ohitustilanteissa. Vaihteisto tosin haluaa käyttää turhankin suuria vaihteita liian aikaisin, joten reippaassa 80 km/h liikennevirrassa pysytellessä luvassa on turhaa jyrinää 1 300 r/min kiertävältä moottorilta. Uudelleen mietityt välitykset tai toinen ohjelmisto voisivatkin olla paikallaan.Ilmoitetut kulutuslukematkin ovat saavutettavissa, ainakin jos päivittäiset ajot eivät käsitä pitkiä moottoritievetoja.Muuten tuttu TucsonMuilta osin Tucson on säilynyt pääpiirteittäin ennallaan. Matkustamossa suurin muutos lienee uusi kojelauta, jossa tietoviihdejärjestelmän näyttö on siirretty pois kuilusta omaksi suuremmaksi pysty-yksiköksi.Tucsonin sisätilat ovat tilavat, melko pelkistetyt ja Premium-varustetasossa nahkaverhoillut, joten autolla taittuvat pidemmätkin matkat viihtyisästi. Etuosastaan avattava panoraamalasikatto on tuo lisää valoa ja tilan tuntua. Matkustajille suurin kauneusvirhe on melkoinen määrä rengasmelua moottoritievauhdissa, mutta maantiellä tilanne rauhoittuu. Alustaltaan Tucson on varsinkin katumaasturiksi miellyttävä. Maavaraa Hyundain keskisuuressa katumaasturissa on 172 mm. Ajettavuudessa ei ole varsinaisesti huomautettavaa, joskin ohjausvaste tuntuu paikoin hiukan yllättävältä. Tempoilevan kaistavahdin lisäksi ilmeisesti myös ohjaustehostus muuttuu selkeillä portailla.Hyundain tietoviihdejärjestelmä on edelleen hyvää keskitasoa, sillä yksinkertainen kokonaisuus on helppo oppia, eikä järjestelmä kikkaile liian vaikeiden ominaisuuksien kanssa.Oikeastaan samat sanat pätevät myös itse autoon ja sen kevythybridijärjestelmään.Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Jari SaarentausLisätietoja: www.hyundai.fi/tucson Hyundai Tucson 2.0 CRDi 185 hv 48V Hybrid 4WD 8AT Premium Hinta alkaen 51 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 55 864 € Moottori Dieselmoottori 1 995 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 136 kW (185 hv), 4000 r/min Vääntö 400 Nm (1750–2750 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–2750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,5 s Huippunopeus 201 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 183 g/km Mitat pituus 4480 mm, leveys 1850 mm, korkeus 1660 mm, akseliväli 2670 mm Muu tieto Perävaunumassa jarrullinen/jarruton 1 900/750 kg. Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Koeajo Koeajo: JAC E30X – kulissit kunnossa 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Pääseekö vanhalla Toyota Priuksella tankkaamatta 1 000 kilometriä? – Käyttötesti käytetyllä 25.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Hyundai teki ensimmäisen ja viimeisen neliovisen, seitsenpaikkaisen katumaasturin avomallisena... 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 22.6.2025 Laivat Ja taas romutetaan: entinen Silja Linen ruotsinlaivapioneeri Finlandia purettavana Turkissa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella