7.11.2018 Ajoneuvot Koeajo: kevythybridin keveydellä – Hyundai Tucson 2.0 CRDi 48V Hybrid Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai Tucsonin kevythybridi on vaivaton lisä mallistoon. Hyvää: vaivaton kevythybriditekniikka, matkustusmukavuus. Huonoa: rengasmelu ja kulutus moottoritiellä, vaihteiston innokkuus maantiellä. Hyundai ylläpitää mallistonsa nuorekkuutta, sillä nyt faceliftin ikeeseen joutui vielä verrattain tuore Tucson. Ulkonäöllisesti kyse on lähinnä keulamaskin piirteiden terävöittämisestä sukunäköisemmäksi.Varsinaista uutta on tapahtunut varusteiden lisäksi konehuoneessa, sillä Tucson sai keulalleen Hyundain kevythybriditekniikkaa hyödyntävät dieselit. Alkuvaiheessa starttigeneraattoriin perustuva 48 voltin kevythybriditekniikka on liitetty vain isomman 2,0-litraisen dieselin pariksi, mutta keväällä nähdään samalla tekniikalla varustettu 1,6-litrainen dieselmoottori.Tavaratilan pohjan alla sijaitseva kevythybridijärjestelmän akku on kooltaan maltilliset 0,44 kilowattituntia, ja nipistää tavaratilasta 43 litraa tavalliseen 1,6-litraiseen diesel-Tucsoniin verrattuna.Järjestelmä avustaa dieselmoottoria raskaissa kiihdytyksissä tarjoamalla aputehoa jopa 12 kilowatin edestä. Kevyemmällä kuormalla ajettaessa hybridiakulla kevennetään sähköjärjestelmän kuormaa. Energia 48 voltin akkuun kerätään takaisin rullailemalla ja jarruttamalla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPois näkyvistä, pois mielestäKäytännössä kuljettajan ei tarvitse tehdä mitään, sillä kevythybridi toimii lähes näkymättömästi taustalla. Vain mittaristoon saatava energiavirtauksen näyttö kertoo hetkistä, jolloin 48 voltin akku latailee itseään ja auttaa lyhyinä sykäyksinä moottoria toiminnassaan. Puhdikas starttigeneraattori on havaittavissa myös moottorin sammutusautomatiikasta, sillä 2,0-litraiseksi dieseliksi kone herää unestaan reippaasti.185 hevosvoimaa, ripeästi toimiva kahdeksanvaihteinen automaatti ja neliveto takaavat, että Tucsonilta eivät lopu ideat ohitustilanteissa. Vaihteisto tosin haluaa käyttää turhankin suuria vaihteita liian aikaisin, joten reippaassa 80 km/h liikennevirrassa pysytellessä luvassa on turhaa jyrinää 1 300 r/min kiertävältä moottorilta. Uudelleen mietityt välitykset tai toinen ohjelmisto voisivatkin olla paikallaan.Ilmoitetut kulutuslukematkin ovat saavutettavissa, ainakin jos päivittäiset ajot eivät käsitä pitkiä moottoritievetoja.Muuten tuttu TucsonMuilta osin Tucson on säilynyt pääpiirteittäin ennallaan. Matkustamossa suurin muutos lienee uusi kojelauta, jossa tietoviihdejärjestelmän näyttö on siirretty pois kuilusta omaksi suuremmaksi pysty-yksiköksi.Tucsonin sisätilat ovat tilavat, melko pelkistetyt ja Premium-varustetasossa nahkaverhoillut, joten autolla taittuvat pidemmätkin matkat viihtyisästi. Etuosastaan avattava panoraamalasikatto on tuo lisää valoa ja tilan tuntua. Matkustajille suurin kauneusvirhe on melkoinen määrä rengasmelua moottoritievauhdissa, mutta maantiellä tilanne rauhoittuu. Alustaltaan Tucson on varsinkin katumaasturiksi miellyttävä. Maavaraa Hyundain keskisuuressa katumaasturissa on 172 mm. Ajettavuudessa ei ole varsinaisesti huomautettavaa, joskin ohjausvaste tuntuu paikoin hiukan yllättävältä. Tempoilevan kaistavahdin lisäksi ilmeisesti myös ohjaustehostus muuttuu selkeillä portailla.Hyundain tietoviihdejärjestelmä on edelleen hyvää keskitasoa, sillä yksinkertainen kokonaisuus on helppo oppia, eikä järjestelmä kikkaile liian vaikeiden ominaisuuksien kanssa.Oikeastaan samat sanat pätevät myös itse autoon ja sen kevythybridijärjestelmään.Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Jari SaarentausLisätietoja: www.hyundai.fi/tucson Hyundai Tucson 2.0 CRDi 185 hv 48V Hybrid 4WD 8AT Premium Hinta alkaen 51 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 55 864 € Moottori Dieselmoottori 1 995 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 136 kW (185 hv), 4000 r/min Vääntö 400 Nm (1750–2750 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–2750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,5 s Huippunopeus 201 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 183 g/km Mitat pituus 4480 mm, leveys 1850 mm, korkeus 1660 mm, akseliväli 2670 mm Muu tieto Perävaunumassa jarrullinen/jarruton 1 900/750 kg. Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle 22.12.2024 Koeajo Koeajo: MG ZS Hybrid+ – jo varsin vakuuttavaa 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Klassikko Klassikko: Škoda Octavia RS vm. 2000 – Willkommen in der Familie! 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti