7.11.2018

Koeajo: kevythybridin keveydellä – Hyundai Tucson 2.0 CRDi 48V Hybrid

Hyundai Tucson

Hyundai Tucsonin kevythybridi on vaivaton lisä mallistoon. Hyvää: vaivaton kevythybriditekniikka, matkustusmukavuus. Huonoa: rengasmelu ja kulutus moottoritiellä, vaihteiston innokkuus maantiellä.

Hyundai ylläpitää mallistonsa nuorekkuutta, sillä nyt faceliftin ikeeseen joutui vielä verrattain tuore Tucson. Ulkonäöllisesti kyse on lähinnä keulamaskin piirteiden terävöittämisestä sukunäköisemmäksi.

Varsinaista uutta on tapahtunut varusteiden lisäksi konehuoneessa, sillä Tucson sai keulalleen Hyundain kevythybriditekniikkaa hyödyntävät dieselit. Alkuvaiheessa starttigeneraattoriin perustuva 48 voltin kevythybriditekniikka on liitetty vain isomman 2,0-litraisen dieselin pariksi, mutta keväällä nähdään samalla tekniikalla varustettu 1,6-litrainen dieselmoottori.

Hyundai Tucson

Tavaratilan pohjan alla sijaitseva kevythybridijärjestelmän akku on kooltaan maltilliset 0,44 kilowattituntia, ja nipistää tavaratilasta 43 litraa tavalliseen 1,6-litraiseen diesel-Tucsoniin verrattuna.

Järjestelmä avustaa dieselmoottoria raskaissa kiihdytyksissä tarjoamalla aputehoa jopa 12 kilowatin edestä. Kevyemmällä kuormalla ajettaessa hybridiakulla kevennetään sähköjärjestelmän kuormaa. Energia 48 voltin akkuun kerätään takaisin rullailemalla ja jarruttamalla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pois näkyvistä, pois mielestä

Käytännössä kuljettajan ei tarvitse tehdä mitään, sillä kevythybridi toimii lähes näkymättömästi taustalla. Vain mittaristoon saatava energiavirtauksen näyttö kertoo hetkistä, jolloin 48 voltin akku latailee itseään ja auttaa lyhyinä sykäyksinä moottoria toiminnassaan. Puhdikas starttigeneraattori on havaittavissa myös moottorin sammutusautomatiikasta, sillä 2,0-litraiseksi dieseliksi kone herää unestaan reippaasti.

Hyundai Tucson

185 hevosvoimaa, ripeästi toimiva kahdeksanvaihteinen automaatti ja neliveto takaavat, että Tucsonilta eivät lopu ideat ohitustilanteissa. Vaihteisto tosin haluaa käyttää turhankin suuria vaihteita liian aikaisin, joten reippaassa 80 km/h liikennevirrassa pysytellessä luvassa on turhaa jyrinää 1 300 r/min kiertävältä moottorilta. Uudelleen mietityt välitykset tai toinen ohjelmisto voisivatkin olla paikallaan.

Ilmoitetut kulutuslukematkin ovat saavutettavissa, ainakin jos päivittäiset ajot eivät käsitä pitkiä moottoritievetoja.

Muuten tuttu Tucson

Muilta osin Tucson on säilynyt pääpiirteittäin ennallaan. Matkustamossa suurin muutos lienee uusi kojelauta, jossa tietoviihdejärjestelmän näyttö on siirretty pois kuilusta omaksi suuremmaksi pysty-yksiköksi.

Tucsonin sisätilat ovat tilavat, melko pelkistetyt ja Premium-varustetasossa nahkaverhoillut, joten autolla taittuvat pidemmätkin matkat viihtyisästi. Etuosastaan avattava panoraamalasikatto on tuo lisää valoa ja tilan tuntua. Matkustajille suurin kauneusvirhe on melkoinen määrä rengasmelua moottoritievauhdissa, mutta maantiellä tilanne rauhoittuu.

Alustaltaan Tucson on varsinkin katumaasturiksi miellyttävä. Maavaraa Hyundain keskisuuressa katumaasturissa on 172 mm. Ajettavuudessa ei ole varsinaisesti huomautettavaa, joskin ohjausvaste tuntuu paikoin hiukan yllättävältä. Tempoilevan kaistavahdin lisäksi ilmeisesti myös ohjaustehostus muuttuu selkeillä portailla.

Hyundain tietoviihdejärjestelmä on edelleen hyvää keskitasoa, sillä yksinkertainen kokonaisuus on helppo oppia, eikä järjestelmä kikkaile liian vaikeiden ominaisuuksien kanssa.

Oikeastaan samat sanat pätevät myös itse autoon ja sen kevythybridijärjestelmään.

Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Jari Saarentaus

Lisätietoja: www.hyundai.fi/tucson

Hyundai Tucson 2.0 CRDi 185 hv 48V Hybrid 4WD 8AT Premium

Hinta alkaen

51 990 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

55 864 €

Moottori

Dieselmoottori 1 995 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto.

Teho

136 kW (185 hv), 4000 r/min

Vääntö

400 Nm (1750–2750 r/min)

Vääntö

400 Nm (1750–2750 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

9,5 s

Huippunopeus

201 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 7,0 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

183 g/km

Mitat

pituus 4480 mm, leveys 1850 mm, korkeus 1660 mm, akseliväli 2670 mm

Muu tieto

Perävaunumassa jarrullinen/jarruton 1 900/750 kg.

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

7 vuotta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat