7.11.2018 Ajoneuvot Koeajo: kevythybridin keveydellä – Hyundai Tucson 2.0 CRDi 48V Hybrid Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai Tucsonin kevythybridi on vaivaton lisä mallistoon. Hyvää: vaivaton kevythybriditekniikka, matkustusmukavuus. Huonoa: rengasmelu ja kulutus moottoritiellä, vaihteiston innokkuus maantiellä. Hyundai ylläpitää mallistonsa nuorekkuutta, sillä nyt faceliftin ikeeseen joutui vielä verrattain tuore Tucson. Ulkonäöllisesti kyse on lähinnä keulamaskin piirteiden terävöittämisestä sukunäköisemmäksi.Varsinaista uutta on tapahtunut varusteiden lisäksi konehuoneessa, sillä Tucson sai keulalleen Hyundain kevythybriditekniikkaa hyödyntävät dieselit. Alkuvaiheessa starttigeneraattoriin perustuva 48 voltin kevythybriditekniikka on liitetty vain isomman 2,0-litraisen dieselin pariksi, mutta keväällä nähdään samalla tekniikalla varustettu 1,6-litrainen dieselmoottori.Tavaratilan pohjan alla sijaitseva kevythybridijärjestelmän akku on kooltaan maltilliset 0,44 kilowattituntia, ja nipistää tavaratilasta 43 litraa tavalliseen 1,6-litraiseen diesel-Tucsoniin verrattuna.Järjestelmä avustaa dieselmoottoria raskaissa kiihdytyksissä tarjoamalla aputehoa jopa 12 kilowatin edestä. Kevyemmällä kuormalla ajettaessa hybridiakulla kevennetään sähköjärjestelmän kuormaa. Energia 48 voltin akkuun kerätään takaisin rullailemalla ja jarruttamalla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPois näkyvistä, pois mielestäKäytännössä kuljettajan ei tarvitse tehdä mitään, sillä kevythybridi toimii lähes näkymättömästi taustalla. Vain mittaristoon saatava energiavirtauksen näyttö kertoo hetkistä, jolloin 48 voltin akku latailee itseään ja auttaa lyhyinä sykäyksinä moottoria toiminnassaan. Puhdikas starttigeneraattori on havaittavissa myös moottorin sammutusautomatiikasta, sillä 2,0-litraiseksi dieseliksi kone herää unestaan reippaasti.185 hevosvoimaa, ripeästi toimiva kahdeksanvaihteinen automaatti ja neliveto takaavat, että Tucsonilta eivät lopu ideat ohitustilanteissa. Vaihteisto tosin haluaa käyttää turhankin suuria vaihteita liian aikaisin, joten reippaassa 80 km/h liikennevirrassa pysytellessä luvassa on turhaa jyrinää 1 300 r/min kiertävältä moottorilta. Uudelleen mietityt välitykset tai toinen ohjelmisto voisivatkin olla paikallaan.Ilmoitetut kulutuslukematkin ovat saavutettavissa, ainakin jos päivittäiset ajot eivät käsitä pitkiä moottoritievetoja.Muuten tuttu TucsonMuilta osin Tucson on säilynyt pääpiirteittäin ennallaan. Matkustamossa suurin muutos lienee uusi kojelauta, jossa tietoviihdejärjestelmän näyttö on siirretty pois kuilusta omaksi suuremmaksi pysty-yksiköksi.Tucsonin sisätilat ovat tilavat, melko pelkistetyt ja Premium-varustetasossa nahkaverhoillut, joten autolla taittuvat pidemmätkin matkat viihtyisästi. Etuosastaan avattava panoraamalasikatto on tuo lisää valoa ja tilan tuntua. Matkustajille suurin kauneusvirhe on melkoinen määrä rengasmelua moottoritievauhdissa, mutta maantiellä tilanne rauhoittuu. Alustaltaan Tucson on varsinkin katumaasturiksi miellyttävä. Maavaraa Hyundain keskisuuressa katumaasturissa on 172 mm. Ajettavuudessa ei ole varsinaisesti huomautettavaa, joskin ohjausvaste tuntuu paikoin hiukan yllättävältä. Tempoilevan kaistavahdin lisäksi ilmeisesti myös ohjaustehostus muuttuu selkeillä portailla.Hyundain tietoviihdejärjestelmä on edelleen hyvää keskitasoa, sillä yksinkertainen kokonaisuus on helppo oppia, eikä järjestelmä kikkaile liian vaikeiden ominaisuuksien kanssa.Oikeastaan samat sanat pätevät myös itse autoon ja sen kevythybridijärjestelmään.Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Jari SaarentausLisätietoja: www.hyundai.fi/tucson Hyundai Tucson 2.0 CRDi 185 hv 48V Hybrid 4WD 8AT Premium Hinta alkaen 51 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 55 864 € Moottori Dieselmoottori 1 995 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 136 kW (185 hv), 4000 r/min Vääntö 400 Nm (1750–2750 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–2750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,5 s Huippunopeus 201 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 183 g/km Mitat pituus 4480 mm, leveys 1850 mm, korkeus 1660 mm, akseliväli 2670 mm Muu tieto Perävaunumassa jarrullinen/jarruton 1 900/750 kg. Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen