7.11.2018 Ajoneuvot Koeajo: kevythybridin keveydellä – Hyundai Tucson 2.0 CRDi 48V Hybrid Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai Tucsonin kevythybridi on vaivaton lisä mallistoon. Hyvää: vaivaton kevythybriditekniikka, matkustusmukavuus. Huonoa: rengasmelu ja kulutus moottoritiellä, vaihteiston innokkuus maantiellä. Hyundai ylläpitää mallistonsa nuorekkuutta, sillä nyt faceliftin ikeeseen joutui vielä verrattain tuore Tucson. Ulkonäöllisesti kyse on lähinnä keulamaskin piirteiden terävöittämisestä sukunäköisemmäksi.Varsinaista uutta on tapahtunut varusteiden lisäksi konehuoneessa, sillä Tucson sai keulalleen Hyundain kevythybriditekniikkaa hyödyntävät dieselit. Alkuvaiheessa starttigeneraattoriin perustuva 48 voltin kevythybriditekniikka on liitetty vain isomman 2,0-litraisen dieselin pariksi, mutta keväällä nähdään samalla tekniikalla varustettu 1,6-litrainen dieselmoottori.Tavaratilan pohjan alla sijaitseva kevythybridijärjestelmän akku on kooltaan maltilliset 0,44 kilowattituntia, ja nipistää tavaratilasta 43 litraa tavalliseen 1,6-litraiseen diesel-Tucsoniin verrattuna.Järjestelmä avustaa dieselmoottoria raskaissa kiihdytyksissä tarjoamalla aputehoa jopa 12 kilowatin edestä. Kevyemmällä kuormalla ajettaessa hybridiakulla kevennetään sähköjärjestelmän kuormaa. Energia 48 voltin akkuun kerätään takaisin rullailemalla ja jarruttamalla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPois näkyvistä, pois mielestäKäytännössä kuljettajan ei tarvitse tehdä mitään, sillä kevythybridi toimii lähes näkymättömästi taustalla. Vain mittaristoon saatava energiavirtauksen näyttö kertoo hetkistä, jolloin 48 voltin akku latailee itseään ja auttaa lyhyinä sykäyksinä moottoria toiminnassaan. Puhdikas starttigeneraattori on havaittavissa myös moottorin sammutusautomatiikasta, sillä 2,0-litraiseksi dieseliksi kone herää unestaan reippaasti.185 hevosvoimaa, ripeästi toimiva kahdeksanvaihteinen automaatti ja neliveto takaavat, että Tucsonilta eivät lopu ideat ohitustilanteissa. Vaihteisto tosin haluaa käyttää turhankin suuria vaihteita liian aikaisin, joten reippaassa 80 km/h liikennevirrassa pysytellessä luvassa on turhaa jyrinää 1 300 r/min kiertävältä moottorilta. Uudelleen mietityt välitykset tai toinen ohjelmisto voisivatkin olla paikallaan.Ilmoitetut kulutuslukematkin ovat saavutettavissa, ainakin jos päivittäiset ajot eivät käsitä pitkiä moottoritievetoja.Muuten tuttu TucsonMuilta osin Tucson on säilynyt pääpiirteittäin ennallaan. Matkustamossa suurin muutos lienee uusi kojelauta, jossa tietoviihdejärjestelmän näyttö on siirretty pois kuilusta omaksi suuremmaksi pysty-yksiköksi.Tucsonin sisätilat ovat tilavat, melko pelkistetyt ja Premium-varustetasossa nahkaverhoillut, joten autolla taittuvat pidemmätkin matkat viihtyisästi. Etuosastaan avattava panoraamalasikatto on tuo lisää valoa ja tilan tuntua. Matkustajille suurin kauneusvirhe on melkoinen määrä rengasmelua moottoritievauhdissa, mutta maantiellä tilanne rauhoittuu. Alustaltaan Tucson on varsinkin katumaasturiksi miellyttävä. Maavaraa Hyundain keskisuuressa katumaasturissa on 172 mm. Ajettavuudessa ei ole varsinaisesti huomautettavaa, joskin ohjausvaste tuntuu paikoin hiukan yllättävältä. Tempoilevan kaistavahdin lisäksi ilmeisesti myös ohjaustehostus muuttuu selkeillä portailla.Hyundain tietoviihdejärjestelmä on edelleen hyvää keskitasoa, sillä yksinkertainen kokonaisuus on helppo oppia, eikä järjestelmä kikkaile liian vaikeiden ominaisuuksien kanssa.Oikeastaan samat sanat pätevät myös itse autoon ja sen kevythybridijärjestelmään.Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Jari SaarentausLisätietoja: www.hyundai.fi/tucson Hyundai Tucson 2.0 CRDi 185 hv 48V Hybrid 4WD 8AT Premium Hinta alkaen 51 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 55 864 € Moottori Dieselmoottori 1 995 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 136 kW (185 hv), 4000 r/min Vääntö 400 Nm (1750–2750 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–2750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,5 s Huippunopeus 201 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 183 g/km Mitat pituus 4480 mm, leveys 1850 mm, korkeus 1660 mm, akseliväli 2670 mm Muu tieto Perävaunumassa jarrullinen/jarruton 1 900/750 kg. Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 8.12.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Passat eHybrid – piuhasta pitkälle 8.12.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce Cameo on Rollssiksi halpa, mutta sisustusesineeksi melko kallis 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 4.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Mustang Mach-E Rally – kuuletko rallipolkujen kutsun? 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta 8.12.2024 Ajatuksia autoista Aerodynamiikan vastaisku saa crossoverit näyttämään hölmöiltä – Ajatuksia autoista 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 8.12.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Passat eHybrid – piuhasta pitkälle 8.12.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce Cameo on Rollssiksi halpa, mutta sisustusesineeksi melko kallis 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”