19.7.2021 Ajoneuvot Koeajo: Kia Ceed ilmoittautui mukaan kevythybridikisaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia Ceed -mallisto laajeni napakalla kevythybridillä. Hyvää: järkevä tuote. Huonoa: napakka alusta. Vuonna 2018 esitelty kolmas Kia Ceed -sukupolvi sai vuodenvaihteen tienoilla piristystä bensiinimoottorivalikoimaansa. Näistä eräs oli nyt koeajoon otettu 160-hevosvoimaisen 1,5-litraisen bensiinimoottorin ympärille rakennettu kevythybridivoimalinja, joka tarjoillaan aina 7-pykäläisen kaksoiskytkinautomaattivaihteiston parina.Ceedin tutut vahvuudet ovat yhä tallella. Loogisessa ohjaamossa odottaa hyvä ajoasento, ja myös näkyvyys ulos on mainio. Sama selkeys jatkuu helppokäyttöisen tietoviihdejärjestelmän ja ilmastoinnin perinteisen hallintapaneelin puolella.Tavaratilaa on kevythybridisoinnista johtuen 357 litraa totutun 395 litran sijaan. Muuten erittäin käyttökelpoiset tilat tarjoavat yhdessä jopa 7 vuoden takuun kanssa houkuttelevan paketin.Tallella ovat myös tutut heikkoudet. Alusta on tarpeeettoman napakka jopa koeajohetkellä alla pyörineistä kitkarenkaista huolimatta, ja melutaso on tässä autoluokassa korkeintaan keskinkertainen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKulmikasta kulutustaVoimaa on riittävästi ja automaattivaihteistoon yhdistettynä eteneminen on äärimmäisen vaivatonta. Kulkupuoli on siis kunnossa, mutta muuten kevythybridivoimalinjalla eteneminen on kevyesti kulmikasta. Pintakaasulla ajo on haastavaa auton halutessa vaihdella voimakkaan energian talteenoton ja lievän kiihdyttämisen välillä. Jostain syystä vapaalla rullaaminen tuntuu olevan hieman vieras ajatus Koreassa.Valitettavasti vielä vakionopeudensäädinkin tekee samaa kiihdyttämisen ja energian talteenoton vuorottelua. Nopeus venkslaa tasaisella tielläkin edestakaisin, mikä ärsyttää pidemmän päälle.Uuden ja hienon voimalinjan soisi tarjoavan kulutusetua, mutta lukemat ovat vain hyvät poikkeuksellisen erinomaisuuden sijaan. Alhaisimmillaan kulutus saatiin lukemaan 5,2 l/100 km täysin tasaisessa maantieajossa. Sekalaisemmassa ajossa pyörittiin kuuden pinnassa, johon on ylletty tässä kokoluokassa muillakin eväillä. Ehkä hieman ahkerammasta rullaamisesta ei olisi sittenkään haittaa.Teksti ja kuvat: Henri Posa Kia Ceed 5D 1.5 T-GDI Mild-Hybrid 160 hv Business Premium DCT Hinta alkaen 30 461 € Koeajetun auton hinta varusteineen 33 402 € Moottori Bensiinimoottori 1 482 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 118 kW (160 hv), 5500 r/min Vääntö 253 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 253 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,6 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,0 (yhd.) CO2-päästöt 130 g/km Mitat pituus 4310 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1447 mm, akseliväli 2650 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1410 / 600 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 7 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Largo 7.10 – vauhdikas tšekkiläinen 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot - toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa