19.7.2021 Ajoneuvot Koeajo: Kia Ceed ilmoittautui mukaan kevythybridikisaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia Ceed -mallisto laajeni napakalla kevythybridillä. Hyvää: järkevä tuote. Huonoa: napakka alusta. Vuonna 2018 esitelty kolmas Kia Ceed -sukupolvi sai vuodenvaihteen tienoilla piristystä bensiinimoottorivalikoimaansa. Näistä eräs oli nyt koeajoon otettu 160-hevosvoimaisen 1,5-litraisen bensiinimoottorin ympärille rakennettu kevythybridivoimalinja, joka tarjoillaan aina 7-pykäläisen kaksoiskytkinautomaattivaihteiston parina. Ceedin tutut vahvuudet ovat yhä tallella. Loogisessa ohjaamossa odottaa hyvä ajoasento, ja myös näkyvyys ulos on mainio. Sama selkeys jatkuu helppokäyttöisen tietoviihdejärjestelmän ja ilmastoinnin perinteisen hallintapaneelin puolella. Tavaratilaa on kevythybridisoinnista johtuen 357 litraa totutun 395 litran sijaan. Muuten erittäin käyttökelpoiset tilat tarjoavat yhdessä jopa 7 vuoden takuun kanssa houkuttelevan paketin. Tallella ovat myös tutut heikkoudet. Alusta on tarpeeettoman napakka jopa koeajohetkellä alla pyörineistä kitkarenkaista huolimatta, ja melutaso on tässä autoluokassa korkeintaan keskinkertainen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kulmikasta kulutusta Voimaa on riittävästi ja automaattivaihteistoon yhdistettynä eteneminen on äärimmäisen vaivatonta. Kulkupuoli on siis kunnossa, mutta muuten kevythybridivoimalinjalla eteneminen on kevyesti kulmikasta. Pintakaasulla ajo on haastavaa auton halutessa vaihdella voimakkaan energian talteenoton ja lievän kiihdyttämisen välillä. Jostain syystä vapaalla rullaaminen tuntuu olevan hieman vieras ajatus Koreassa. Valitettavasti vielä vakionopeudensäädinkin tekee samaa kiihdyttämisen ja energian talteenoton vuorottelua. Nopeus venkslaa tasaisella tielläkin edestakaisin, mikä ärsyttää pidemmän päälle. Uuden ja hienon voimalinjan soisi tarjoavan kulutusetua, mutta lukemat ovat vain hyvät poikkeuksellisen erinomaisuuden sijaan. Alhaisimmillaan kulutus saatiin lukemaan 5,2 l/100 km täysin tasaisessa maantieajossa. Sekalaisemmassa ajossa pyörittiin kuuden pinnassa, johon on ylletty tässä kokoluokassa muillakin eväillä. Ehkä hieman ahkerammasta rullaamisesta ei olisi sittenkään haittaa. Teksti ja kuvat: Henri Posa Kia Ceed 5D 1.5 T-GDI Mild-Hybrid 160 hv Business Premium DCT Hinta alkaen 30 461 € Koeajetun auton hinta varusteineen 33 402 € Moottori Bensiinimoottori 1 482 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 118 kW (160 hv), 5500 r/min Vääntö 253 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 253 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,6 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,0 (yhd.) CO2-päästöt 130 g/km Mitat pituus 4310 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1447 mm, akseliväli 2650 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1410 / 600 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 7 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan