19.7.2021

Koeajo: Kia Ceed ilmoittautui mukaan kevythybridikisaan

Kia Ceed 5D Mild-Hybrid

Kia Ceed -mallisto laajeni napakalla kevythybridillä. Hyvää: järkevä tuote. Huonoa: napakka alusta.

Vuonna 2018 esitelty kolmas Kia Ceed -sukupolvi sai vuodenvaihteen tienoilla piristystä bensiinimoottorivalikoimaansa. Näistä eräs oli nyt koeajoon otettu 160-hevosvoimaisen 1,5-litraisen bensiinimoottorin ympärille rakennettu kevythybridivoimalinja, joka tarjoillaan aina 7-pykäläisen kaksoiskytkinautomaattivaihteiston parina.

Kia Ceed 5D Mild-Hybrid

Ceedin tutut vahvuudet ovat yhä tallella. Loogisessa ohjaamossa odottaa hyvä ajoasento, ja myös näkyvyys ulos on mainio. Sama selkeys jatkuu helppokäyttöisen tietoviihdejärjestelmän ja ilmastoinnin perinteisen hallin­tapaneelin puolella.

Kia Ceed 5D Mild-Hybrid

Tavaratilaa on kevythybridisoinnista johtuen 357 litraa totutun 395 litran sijaan. Muuten erittäin käyttökelpoiset tilat tarjoavat yhdessä jopa 7 vuoden takuun kanssa houkuttelevan paketin.

Kia Ceed 5D Mild-Hybrid

Tallella ovat myös tutut heikkoudet. Alusta on tarpeeettoman napakka jopa koeajohetkellä alla pyörineistä kitkarenkaista huolimatta, ja melutaso on tässä autoluokassa korkeintaan keskinkertainen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kulmikasta kulutusta

Voimaa on riittävästi ja automaattivaihteistoon yhdistettynä eteneminen on äärimmäisen vaivatonta. Kulkupuoli on siis kunnossa, mutta muuten kevythybridivoimalinjalla eteneminen on kevyesti kulmikasta. Pintakaasulla ajo on haastavaa auton halutessa vaihdella voimakkaan energian talteenoton ja lievän kiihdyttämisen välillä. Jostain syystä vapaalla rullaaminen tuntuu olevan hieman vieras ajatus Koreassa.

Kia Ceed 5D Mild-Hybrid

Valitettavasti vielä vakionopeudensäädinkin tekee samaa kiihdyttämisen ja energian talteenoton vuorottelua. Nopeus venkslaa tasaisella tielläkin edestakaisin, mikä ärsyttää pidemmän päälle.

Kia Ceed 5D Mild-Hybrid

Uuden ja hienon voimalinjan soisi tarjoavan kulutusetua, mutta lukemat ovat vain hyvät poikkeuksellisen erinomaisuuden sijaan. Alhaisimmillaan kulutus saatiin lukemaan 5,2 l/100 km täysin tasaisessa maantieajossa. Sekalaisemmassa ajossa pyörittiin kuuden pinnassa, johon on ylletty tässä kokoluokassa muillakin eväillä. Ehkä hieman ahkerammasta rullaamisesta ei olisi sittenkään haittaa.

Teksti ja kuvat: Henri Posa

Kia Ceed 5D 1.5 T-GDI Mild-Hybrid 160 hv Business Premium DCT

Hinta alkaen

30 461 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

33 402 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 482 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto.

Teho

118 kW (160 hv), 5500 r/min

Vääntö

253 Nm (1500–3500 r/min)

Vääntö

253 Nm (1500–3500 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

8,6 s

Huippunopeus

210 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 6,0 (yhd.)

CO2-päästöt

130 g/km

Mitat

pituus 4310 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1447 mm, akseliväli 2650 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1410 / 600 kg

Euro NCAP

4 tähteä

Takuu

7 vuotta / 150 000 km

Luetuimmat