28.8.2023 Ajoneuvot Koeajo: Kia Ceedin hinnat alkaen -malli tarjoaa paljon pieneen rahaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia Ceed SW:n perusmalli on auto ihmiselle, joka ei kaipaa luksusta. Hyvää: hinta ja laatu kohtaavat, ajomukavuus, sisätilat, hiljainen ajettava Huonoa: suorituskyky Autotoimittajan koeajolle osuu yllättävän harvoin mahdollisuus testata autoa, jollaisen suuri osa autojen ostajakunnasta lopulta itselleen valitsee: hinnat alkaen -malli ilman herkkuja. Yleensä testiautot tuppaavat olemaan hieman reippaammin varusteltujaTällä kertaa sain käsittelyyn malliston halvimman farmarimallisen Kia Ceedin. Kurjuuden maksimoiseksi koeajo sattui hetkeen, jolloin maamme päällä roikkui sitkeä matalapainealue ja taivas itki useamman päivän läpeensä.Kian lisävarustelista on varsin lyhyt. Siitä löytyy optiona vain LX Pack, joka tuo mukanaan peruutuskameran ja keskikonsolin näytön. Auton alla pyörivät vanteetkin ovat kevytmetallisten sijaan teräksiset. Vanteiden päälle on sentään laitettu nätit pölykapselit, jotta auton linjat eivät täysin kompastuisi rumiin metallisiin rinkuloihin.Väriksi maahantuoja on valikoinut metsänvihreän metallivärin, jota valmistaja nimittää hienosti Experience Greeniksi. Nimi antaa odottaa enemmän kuin väri lopulta lunastaa, mutta makuasioitahan nämä toki ovat.Kia Ceed SW:n muotoja on tullut harvemmin ihailtua koeajomielessä täysin vakiokuosissa, sillä usein autot tulevat esimerkiksi GT-line -versioina, jolloin alla pyörivät 15” teräsvanteiden ja korkeaprofiilisten renkaiden sijaan 18” alumiinivalssit. Tuolloin myös etupuskuri on dynaamisemmin veistelty ja kokonaisuus koko lailla urheilullisempi. Suurin ero syntyy toki vanteilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy100 hepoa riittääKoeajetun perusversio speksit eivät paperilla itsestään huutele. Voimanlähteenä toimii 998-kuutioinen ja 3-sylinterinen bensiiniturbo, jonka miedoin versio tuottaa mukavan tasalukeman 100 hevosvoimaa. Vääntöä piskuinen moottori tuottaa 172 Nm. Vaihteisto on kuusilovinen manuaali.Ceed SW:hen saa tätä nykyä hyvän valikoiman erilaisia voimalinjavaihtoehtoja, sillä litran kuutiotilavuuden omaavasta moottorista on tarjolla myös 120-heppainen versio ja kevythybridi. 1,5.-litraisesta ja 160-hevosvoimaisesta bensiinimoottorista on tarjolla manuaali- ja automaattiversiot, sekä kevythybridi. Lisäksi listan jatkona on 1,6-litrainen kevythybrididiesel.Hinnat alkaen moottorilla varustetun Ceedin suoritusarvot eivät herätä herranpelkoa. Sataseen kiirehditään 12 sekunnissa ja huiput ovat 183 km/h. Etenkin sähköautojen suorituskykyyn verrattuna kiihtyvyys on vaisua, mutta toisaalta arkeen riittävää. Manuaalivaihteisto toimii kevyesti ja kytkimen tuntuma on looginen.Merkittävimmin edullinen malliversio poikkeaa kalliimmista varustelutasoltaan. 1,0 T-GDI 100 hv LX-versiolta ei ole lupa odottaa tyyliteltyjä penkkejä, digimittaristoa tai kookasta keskikonsolin kosketusnäyttöä.Kian mittaristo on perinteinen viisarimalli, jonka keskellä on piskuinen LCD-näyttö. Se kertoo kulutustiedot ja muut olennaiset asiat. Keskikonsolissa on sentään kosketusnäyttö, jolla on yllättävän suuri merkitys kokonaisfiilikseen ohjaamossa.Riittämiin varusteitaKovin monesta asiasta heikommin varustellun mallin kohdalla ei tarvitse luopua. Ceedistä löytyy vakionopeudensäädin, Isofix-kiinnikkeet, aktiivinen kaistavahti, mäkilähtöavustin, ajovaloautomatiikka, lämmitettävä ohjauspyörä ja pysäköintitutkat ja ajovaloautomatiikka.Kaikkein tärkein ominaisuuskin on tallella, Kia on mukava ajettava ja tilaa riittää pienen perheen tarpeisiin hyvin. Tavaratila on luokka huomioiden hulppea ja tilavuudeltaan 625 litraa. Se on muotoiltu järkevästi, joten mukaan mahtuu hieman suurempiakin tavaroita.Pienen alkujärkytyksen jälkeen. Kia alkaa voittaa testikuljettajaa puolelleen. Manuaalivaihteistoon tottuu äkkiä ja maantieajossa kapin hämmentäminen ei harmita. Myös alhaisempaan varusteluun tottuu pian, eikä digimittaristoa, mukautuvaa vakkaria ja muita herkkuja ei oikeastaan edes kaipaa. Avaimettoman käyninstyksen kuitenkin itse raksisin listalta mukaan.Rengasmelun puolesta 15” peltivanteet ja korkeampiprofiiliset renkaat ovat itse asiassa kookkaampia parempi vaihtoehto. Ceed on tällä kokoonpanolla mukavan hiljainen, eikä pellin alla pyristelevän moottorin äänetkään häiritse.Kia Ceed SW:n perusversio tarjoaa isosti autoa kohtuulliseen rahaan. Siitä löytyvät kaikki varusteet, joita nykyaitoiluun oikeasti tarvitsee. Jos perusmalin kärryn varustaa hieman kookkaammilla vanteilla, saa ilmeestä hieman tyylikkäämmän.Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala Kia Ceed SW 1.0 T-GDI 100hv LX Hinta alkaen 23 185 € Koeajetun auton hinta varusteineen 24 393 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm3, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 73 kW (100 hv), 4500-6000 r/min Vääntö 172 Nm (1500-4000 r/min) Vääntö 172 Nm (1500-4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12 s Huippunopeus 183 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,2 (yhd.) CO2-päästöt 125 g/km Mitat pituus 4600 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1465 mm, akseliväli 2650 mm Tavaratila: 625 l Omamassa: 1386 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1000 / 500 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 vuotta / 150 000 km (3 ensimmäistä vuotta ilman KM-rajaa) Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Largo 7.10 – vauhdikas tšekkiläinen 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot - toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 9.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: muistatko ajan, kun ohjaustehostinta ja katalysaattoria haluttiin mainostaa autojen ulkopinnoilla? 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa