20.6.2017 Ajoneuvot Koeajo: Kia Picanto 1.2 ISG EX – Pikantti pikkuinen piristyi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä A-segmentissä mainiosti pärjäävä Kia Picanto siirtyy kolmanteen sukupolveensa lähinnä sisäisellä kasvulla. Hyvää: asenne, hinnoittelu Huonoa: sivutuuliherkkyys, puhditon moottori Kolmannen sukupolven Kia Picanto malttaa pitää automalleja usein vaivaavan pakkokasvun kurissa, sillä parempia sisätiloja ja aikuisempaa ajokäytöstä on haettu vain venyttämällä akseliväliä 15 millimetrillä. Samalla balanssi on muuttunut niin, että lyhentyneen etuylityksen vastapainoksi takaylitys on kasvanut, jättäen matkustamon lisäksi tavaratilalle 55 litraa aiempaa isomman kolon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTerävämmällä tyylilläPicanton hiukan pyöreät ulkomuodot ovat vaihtuneet päättäväisempään terävyyteen, jota hallitsee Kian tiikerikeula. Valittavana on myös kuusi uutta ulkoväriä, kasvattaen määrän 11:een. Malliston pirteimpänä koreilee syksyllä saapuva GT Line -varustelu, joka tuo kaupunkiautolle näyttävää sporttisuutta. Sisällä matkustamossa Picanto jatkaa terävästi, sillä pirteä muotoilu sekä värien ja kuvioiden käyttö jättävät jälkeensä muun muassa turhan vakavan isoveli-Rion. Suurimmalle osalle ostajista riittänee jo vakiovarusteinen viihdejärjestelmä, joka retrolookista huolimatta taitaa Bluetoothin jalon taidon jo LX-perusvarustelusta alkaen. EX:ssä on puolestaan luvassa kuljettajan meikkipeili, jonka valon luvataan olevan yhden markkinoiden parhaimmista. Turvavarusteista kiinnostuneille löytyy automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, jonka saa lisäpakettina jo perustasosta alkaen.Ajoasentoa etsivien koeajajien kannattaa pitää Picanton suhteen mielessä, että kuljettajan istuimen korkeussäätö tulee varusteeksi vasta EX-tasosta alkaen. Säädön kanssa ainakin keskimittainen kuljettaja löytää kuitenkin hyvät edellytykset ajamiseen, tunnelman ollessa kaupunkiautomaisen avoin. Takana tilaa on kiitettävästi auton kokoon nähden ja 255 litran tavaratilakin on jo sangen käyttökelpoinen. Puuskissa paimennettavaAjettaessa Picantossa kiinnittyy huomio sen turhan kevyeeseen ohjaukseen, joka kuitenkin rauhoittuu hiukan maantienopeuksiin kiihdyttäessä. Vaihteensiirtoa voi luonnehtia rouskuvaksi. Pehmeänpuoleinen jousitus ei heilu turhia jälkiliikkeitä, sopien kaupunkiautolle hyvin. Maantiellä huomio kiinnittyy kohtuullisen melutason lisäksi sivutuuliherkkyyteen, sillä puuskittaisessa tuulessa Picantoa täytyy hiukan paimentaa omalla kaistalla pysyäkseen.Kolmesta moottorivaihtoehdosta koeajossa oli keskimmäinen, eli 1,2-litrainen vapaasti hengittävä bensiinimoottori. 84 hevosvoiman ilmoitetusta tehosta huolimatta moottoria vaivaa samansuuntainen aneemisuus kuin pienempää 67 hevosvoiman 1,0-litraista vaparia. Syksyllä saapuva 1.0 T-GDI-bensiiniturbo (100 hv) lieneekin sopiva ratkaisu ripeämpää ohituskiihtyvyyttä kaipaaville.Hyvin hinnoiteltuA-segmentin pikkuautoksi Kia Picanto hoitaa homman tasavarmasti kotiin ja mukana on hippanen luokalta toivottavaa pirteyttä. Kun vielä huomioi, että tulokkaalla on takanaan Kian pitkä takuu ja hankintahinnan lisäksi myös käyttökulut pysynevät kurissa, ei ole vaikea ennustaa suosion jatkumista.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Kia Picanto 1.2 ISG EX Hinta alkaen 14 490 € Koeajetun auton hinta varusteineen 15 772 € Moottori Bensiinimoottori 1 248 cm³, 4 sylinteriä, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 62 kW (84 hv), 6000 r/min Vääntö 124 Nm (4000 r/min) Vääntö 124 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,0 s Huippunopeus 173 km/h Kulutus l/ 100 km 5,8 (kaup.) / 3,7 (maant.) / NEDC-kulutus 4,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 104 g/km Mitat pituus 3595 mm, leveys 1595 mm, korkeus 1485 mm, akseliväli 2400 mm Tavaratila: 255 l Omamassa: 920 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 7 vuotta / 150 000 km, ensimmäiset 3 vuotta ilman kilometrirajaa Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa