19.8.2019 Ajoneuvot Koeajo: Kia Rio 1,0 T-GDI 120 hv DCT GT-Line – kylmää kyytiä malliston huipulla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Malliston huipulla oleva Kia Rio 1,0 T-GDI 120 hv DCT GT-Line ei yllä osiensa summaan. Hyvää: ulkonäkö, moottori, varustelu. Huonoa: vaihteisto, äänieristys, ajettavuus. Paljon tietoa sisältävä mallinimi Kia Rio 1,0 T-GDI ISG 120hv GT-Line DCT EcoDynamics merkitsee lyhyesti ilmaistuna Rio-malliston huippuversiota. Autossa yhdistyy 120 hevosvoiman versio 1,0-litraisesta bensaturbomoottorista, 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti sekä näyttävyyteen panostava GT-Line-varustelu.Suurin osa GT-Linen varusteista keskittyy auton ulkonäköön ja kieltämättä Kia Rion kohdalla tyyli on onnistunut esimerkiksi isoveli-Sportagea paremmin. Luvassa on sähäkän näköinen pikkuauto, johon jääkuutiovalot, rohkeammat puskurit ja tuplapakoputki sopivat mainiosti.Valitettavasti varusteyhdistelmä ei varsinaisesti mairittele Rion hyviä puolia, vaan pikemminkin korostaa auton heikkouksia. Yhä sivistyneempien pikkuautojen joukossa Kia Rion lievä peruskarkeus äänieristyksessä ja jousitusmukavuudessa korostuu entisestään 205/45 R17 -renkailla. Lopputuloksena on paljon meteliä tiestä, renkaista ja kuopista. Kun samalla korostuu myös auton pieni koko lievänä kiikkeryytenä maantienopeuksissa, eivät lähtökohdat lupaile hyvää. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEikä tässä vielä kaikkiPaketin todellisen kauhukuninkaan titteli menee kuitenkin 7-vaihteiselle DCT-kaksoiskytkinautomaatille, joka pitäisi passittaa takaisin autokouluun erityisesti liikkeellelähdöissä, ja muutenkin parkkipaikkanopeudet ovat ongelmallisia. Lisäksi vaihteisto epäröi useissa tilanteissa.Vielä jännemmäksi tilanne menee, kun vaihteisto haastaa riitaa moottorin start/stop-järjestelmän kanssa. Pysähtyessä pysäköintiä tai peruutusvaihteelle vaihtamisesta varten on mahdollista, että vaihteisto ja moottorit tekevät eri asioita, jolloin moottori sammuu vaihteiston ollessa väärässä tilassa. Tilanne vaatii kuljettajalta toimintaa äkäisen virheviestin kera. Ensimmäisen kerran jälkeen vitsi on vanhentunut.Karkeasta käyntiäänestä huolimatta moottori itsessään on voimalinjan parasta antia, sillä tehoa ja alavääntöä löytyy tämän kokoluokan autoon aina reilusti. Myös kulutuslukema myötäili Kian ilmoittamaa tasoa.Komitea hullutteleeSisustan suhteen Kia Rio ei ole muuttunut ensiesittelystään merkittävästi. GT-Line-varustelu näkyy lähinnä urheilullisempana ohjauspyöränä, mutta samalla mukana on tullut koko joukko mukavuus- ja turvavarusteita, jotka löytyvät alemmilla varustetasoilla lisävarustelistalta. Turvavarusteista ehkä tärkein on automaattinen hätäjarrutustoiminto jalankulkijatunnistuksella. Kattavan turvavarustelun ansiosta Euro NCAP -tuloksena on viisi tähteä perusversioiden kolmen sijaan. Ehkäpä auton sisusta kertoo parhaiten koko Riosta. Kun muut valmistajat irroittelevat pikkuautoissa kirkkaiden värien ja personoitavien tekstuureiden kanssa, on Rio GT-Linen antina normaaliakin muovisempi hiilikuitutyylinen kojelauta.Parempaan kokemukseen Kia Rion kanssa pääsee valitsemalla 120 hevosvoiman moottorin käsivaihteiston ja maltillisemman varustetason kanssa. Ainakin kaksoiskytkinautomaatti on suorastaan vältettävän huono.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Kia Rio 1,0 T-GDI ISG 120hv GT-Line DCT EcoDynamics Hinta alkaen 24 209 € Koeajetun auton hinta varusteineen 24 744 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 88 kW (120 hv), 6000 r/min Vääntö 172 Nm (1500–4000 r/min) Vääntö 172 Nm (1500–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,5 s Huippunopeus 190 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,3 (yhd.) CO2-päästöt 143 g/km Mitat pituus 4065 mm, leveys 1725 mm, korkeus 1450 mm, akseliväli 2580 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1110 / 450 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 19.12.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV3 – perhesähköautojen uusi aalto alkaa tästä 18.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q6 e-tron Quattro – wau-efektiä etsimässä 16.12.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior – junnu kurkottelee Alfaksi 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Tavascan VZ – veistoksellista tehontunnetta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 21.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi lataushybridejä ei voi ladata pikalatauspisteillä? 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Historia Aikakone koneiden aikaan – Alfa Romeo Museo Storico 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”