1.6.2017 Ajoneuvot Koeajo: kolme luukkua käytännöllisempi – Audi A5 Sportback Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toisen sukupolven Audi A5 Sportback on yhä coupé heille, jotka arvostavat arkea. Hyvää: ajettavuus, tilat suhteessa ulkonäköön, tasapainoinen kokonaisuus. Huonoa: automaattivaihteiston viivyttely. Kaksiovinen coupé on rento korimalli. Ei huolta takamatkustajista, pääasiana kuljettajan ja vieressä istujan hyvinvointi – yhdistettynä makeanmenevään ulkomuotoon. Leveitä ovia parkkipaikalla avattaessa rentous kuitenkin muuttuu rasittavuudeksi: tähän tuo ratkaisun viisiovinen Audi A5 Sportback.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAvantin oloinenKuten kaksiovinen A5 Coupé myös A5 Sportback on matala, leveä ja linjakas, mutta hieman venytettynä: pituutta ja akseliväliä on kuusi senttiä enemmän, leveyttä kutakuinkin saman verran ja korkeutta puolitoista senttiä reilummin.Jos rinnalle otetaan Audi A4 Avant -farkku, johon isolla takaluukulla toteutettua A5 Sportbackia mielellään vertaa, autot ovat kattolinjan korkeutta lukuun ottamatta lähes samankokoiset. Sportbackin katto kuitenkin kaartuu miltei viisi senttiä matalampana.Tulee mieleen, että juuri tällaisia viisiovisia viistoperiä ne ensimmäiset Audi 100 Avantit olivat 1970- ja 80-luvuilla, ennen kuin nykyisen kaltaiset farmarimuodot ottivat ylivallan. Sportback on siis tavallaan perinteinen korimalli, paitsi nimeltään.Mahtuu mukaanEdellä mainitun matalan kattolinjan havaitsee ohjaamossa juuri sopivana tyköistuvuutena, mutta pääntilaa on muistettu järjestää etuistuimille riittävästi. Silti penkit voisivat urheilullisuuden nimissä olla alempanakin.Ajoasennossa tai kuljettajan ympäristössä ei ole Audi-tapaan moitteen sijaa, kunhan high tech -kojelaudan kaikki toiminnot ensin sisäistää. Kehyksettömät sivuikkunat luovat osaltaan coupé-fiilistä niin etu- kuin takaoviinkin. Sportback-korin käytännöllisyys korostuu perää kohti mentäessä. Kevyiden tavaroiden, kuten takin heittäminen takapenkille on tietenkin kaksiovista sujuvampaa. 190-senttisen matkustajan pää hipoo takana kattoa, mutta niin se tekee useimmissa tämänkokoisissa premium-sedaneissakin. Muuten tilat riittävät.Kuten edeltäjässä, Sportbackin ulkomuoto ei isoa, lastausta helpottavaa takaluukkua juuri paljasta. Selkeän suorakaiteen muotoinen kontti laajenee miltei vaakatasoon, ja ilona on lisäksi kolmiosainen selkänoja – vaikkapa suksien kuljettamista varten.Liukas luiskaAjettavuudeltaan A5 Sportback on tyypillinen nyky-Audi: tekninen, toimiva ja tehokas. Ahnaimpiin mutkatiesyöppöihin, kuten Alfa Romeo Giuliaan verrattuna hauskuudesta uupuu rahtunen, mutta toisaalta moni arvostaa nykyään juuri tällaista helppoa sporttisuutta.Helppoutta korostaa alustan moitteeton toiminta, kuten myös todella vakaa kulku suoralla tiellä. Koeajoautoon oli speksattu ajettavuuteen vaikuttavia varusteita, kuten 255/35 R19 -pyörät, joiden ainoana varjopuolena oli rengasmelun erottuminen muuten hiljaisessa autossa.Niin ikään lisävarusteinen säätyvä iskunvaimennus tasaa kuitenkin leveiden läskien aiheuttamaa värinää, kunhan ajotilan pitää comfort-asennossa.Kaksilitrainen diesel antaa muuten ripeän ja hiljaisen suorituskyvyn, mutta aina kylkiäisenä tuleva kaksoiskytkinautomaatti vesittää hieman menoa tutuilla risteyslähtöviivyttelyillään. Kaikkeen tottuu, mutta ilman tätä epäkohtaa A5 Sportback olisi vieläkin täydellisempi tapaus.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman RazinkovLisätietoja: www.audi.fi/a5-sportback Audi A5 Sportback Business Sport 2.0 TDI 140 kW quattro S tronic Hinta alkaen 59 812 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous