1.6.2017 Ajoneuvot Koeajo: kolme luukkua käytännöllisempi – Audi A5 Sportback Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toisen sukupolven Audi A5 Sportback on yhä coupé heille, jotka arvostavat arkea. Hyvää: ajettavuus, tilat suhteessa ulkonäköön, tasapainoinen kokonaisuus. Huonoa: automaattivaihteiston viivyttely. Kaksiovinen coupé on rento korimalli. Ei huolta takamatkustajista, pääasiana kuljettajan ja vieressä istujan hyvinvointi – yhdistettynä makeanmenevään ulkomuotoon. Leveitä ovia parkkipaikalla avattaessa rentous kuitenkin muuttuu rasittavuudeksi: tähän tuo ratkaisun viisiovinen Audi A5 Sportback.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAvantin oloinenKuten kaksiovinen A5 Coupé myös A5 Sportback on matala, leveä ja linjakas, mutta hieman venytettynä: pituutta ja akseliväliä on kuusi senttiä enemmän, leveyttä kutakuinkin saman verran ja korkeutta puolitoista senttiä reilummin.Jos rinnalle otetaan Audi A4 Avant -farkku, johon isolla takaluukulla toteutettua A5 Sportbackia mielellään vertaa, autot ovat kattolinjan korkeutta lukuun ottamatta lähes samankokoiset. Sportbackin katto kuitenkin kaartuu miltei viisi senttiä matalampana.Tulee mieleen, että juuri tällaisia viisiovisia viistoperiä ne ensimmäiset Audi 100 Avantit olivat 1970- ja 80-luvuilla, ennen kuin nykyisen kaltaiset farmarimuodot ottivat ylivallan. Sportback on siis tavallaan perinteinen korimalli, paitsi nimeltään.Mahtuu mukaanEdellä mainitun matalan kattolinjan havaitsee ohjaamossa juuri sopivana tyköistuvuutena, mutta pääntilaa on muistettu järjestää etuistuimille riittävästi. Silti penkit voisivat urheilullisuuden nimissä olla alempanakin.Ajoasennossa tai kuljettajan ympäristössä ei ole Audi-tapaan moitteen sijaa, kunhan high tech -kojelaudan kaikki toiminnot ensin sisäistää. Kehyksettömät sivuikkunat luovat osaltaan coupé-fiilistä niin etu- kuin takaoviinkin. Sportback-korin käytännöllisyys korostuu perää kohti mentäessä. Kevyiden tavaroiden, kuten takin heittäminen takapenkille on tietenkin kaksiovista sujuvampaa. 190-senttisen matkustajan pää hipoo takana kattoa, mutta niin se tekee useimmissa tämänkokoisissa premium-sedaneissakin. Muuten tilat riittävät.Kuten edeltäjässä, Sportbackin ulkomuoto ei isoa, lastausta helpottavaa takaluukkua juuri paljasta. Selkeän suorakaiteen muotoinen kontti laajenee miltei vaakatasoon, ja ilona on lisäksi kolmiosainen selkänoja – vaikkapa suksien kuljettamista varten.Liukas luiskaAjettavuudeltaan A5 Sportback on tyypillinen nyky-Audi: tekninen, toimiva ja tehokas. Ahnaimpiin mutkatiesyöppöihin, kuten Alfa Romeo Giuliaan verrattuna hauskuudesta uupuu rahtunen, mutta toisaalta moni arvostaa nykyään juuri tällaista helppoa sporttisuutta.Helppoutta korostaa alustan moitteeton toiminta, kuten myös todella vakaa kulku suoralla tiellä. Koeajoautoon oli speksattu ajettavuuteen vaikuttavia varusteita, kuten 255/35 R19 -pyörät, joiden ainoana varjopuolena oli rengasmelun erottuminen muuten hiljaisessa autossa.Niin ikään lisävarusteinen säätyvä iskunvaimennus tasaa kuitenkin leveiden läskien aiheuttamaa värinää, kunhan ajotilan pitää comfort-asennossa.Kaksilitrainen diesel antaa muuten ripeän ja hiljaisen suorituskyvyn, mutta aina kylkiäisenä tuleva kaksoiskytkinautomaatti vesittää hieman menoa tutuilla risteyslähtöviivyttelyillään. Kaikkeen tottuu, mutta ilman tätä epäkohtaa A5 Sportback olisi vieläkin täydellisempi tapaus.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman RazinkovLisätietoja: www.audi.fi/a5-sportback Audi A5 Sportback Business Sport 2.0 TDI 140 kW quattro S tronic Hinta alkaen 59 812 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 13.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW X3 – kasvu jatkuu mitoissa, digissä ja sähkössä 12.9.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Fantic Caballero 700 – italoscrambler varastaa sydämet Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 17.9.2024 Testit Liveseuranta: Katumaasturien vertailulenkki 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?