24.2.2018 Ajoneuvot Koeajo: konstailemattoman hyvä – Dacia Duster Dacia Duster, 2018 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dacia Duster on hintansa puolesta järkivalinta, myös nelivetoisena ja myös runsaasti varusteltuna. Koeajossa oli Dacia Duster TCe 125 4x4 Prestige. Hyvää: hinta, ajettavuus, alusta, etuistuin. Huonoa: pieni tavaratila, äänieristys, ei automaattivaihteistoa. Maahantuoja arvelee, että kattavin Prestige-varustelu tulee saamaan vankan kannattajakunnan. Koeattu Dacia Duster on kattavasti varusteltu, ja se nostaa hintaa, joka on 23 406 euroa. Vertailuksi: etuvetoinen Duster TCe 125 Comfort-varusteisena maksaa 17 399 euroa ja nelivetoisena 20 399 euroa.Koeajetun version 1,2-litrainen turboahdettu bensiiniä litkivä voimanlähde vie kyllä katumaasturia, mutta aika ajoin vaivana on puhdittomuus.Kuusilovinen manuaalivaihteisto tottelee nöyrästi ja täsmällisesti, vaihdekepin liikeradat ovat luontevat. Jos saisi jotain toivoa, niin automaattivaihteistoa tarjolle tähän bensiiniversioon. EDC-kaksoiskytkinvaihdelaatikko on tarjolla ainoastaan etuvetoisen dieselin kumppaniksi. Alusta ja jousitus ovat hyvä, ellei peräti erinomainen kokonaisuus.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUutta vakionaDusterin kaikissa varustetasoissa on uuden toisen sukupolven myötä vakiona muun muassa ajotietokone ja kauko-ohjattava keskuslukitus. Comfort-varustetasolta mukaan tulevat nopeudenrajoittimella varustettu vakionopeudensäädin ja sähkötoimiset ikkunannostimet. Prestige tuo katvealueen valvontajärjestelmän, peruutustutkan ja -kameran sekä navigaattorin. Värikosketusnäyttö on seitsentumainen. Maastoon – ja takaisinDacia Dusterilla rohkenee yrittää myös kehnojen mökkiteiden päähän tai kevyen maaston puolelle. Maavaraa on kuitenkin 210 milliä. Lyhyet korin ylitykset kohentavat nousu- ja jättökulmia. Etu- ja taka-akselin välille lukittava neliveto välittää voiman alustaan.Uutta nelivetoisissa Dustereissa on alamäkihidastin.Neljään kameraan perustuva auton näkökyky käy oivaksi apuriksi maastossa, sillä haastavia maastonmuotoja voi tarkkailla etu- ja takakameralla, sekä kummankin peilin kylkikameralla.Vanhaan nojautuenDuster on ollut todellinen syömähammas: noin puolet Suomessa myydyistä Dacioista on Dustereita. Vuonna 2010 ensiesiteltyä Dacia Dusteria on myyty meillä yli viisituhatta yksilöä.Sukunäköä edeltäjään on, mutta moni asia on muuttunutkin. Vyötärölinja on edellismallia korkeammalla. Tuttuja muotoja ovat ajovalot yhdistävä keulamaski ja ulospäin pullistuneet lokasuojat. Pohjapanssari nousee nyt korkealle etupuskuriin.Tuulilasin alareuna on 10 senttiä edeltäjämallia edempänä ja lasi aiempaa kaltevampi. Keula taas paljastaa, että valot ovat aiempaa ylempänä ja takavaloumpiot ovat nyt neliömalliset – ja muistuttavat Jeep Renegaden takavaloja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMatkustamo uusiksiSisällä on tallella muovinen kokonaisilme, mutta lukuisin uusin muotoiluin ja ratkaisuin. Niistä kenties tervetullein on uusi etuistuin. Aiemmin se ei ollut kummoinen, nyt se on hyvä: säätyy riittävän monipuolisesti ja suo sivutukea. Istuimen korkeussäätövarat ovat aiempaa laajemmat. Istuimen etureuna ei anna parasta mahdollista reisitukea. Harmi kyllä selkänojan säätö on toteutettu vivuin.Ohjauspyörä säätyy nyt myös etäisyyden puolesta. Prestige-varustetaso tuo mukanaan kuljettajan istuimen ristiselän tuen säädön sekä kyynärnojan.Takana istutaan ryhdikkäästi ja jalkatilat ovat riittävän väljät. Näkyvyys ulos on hyvä edestä ja takaa. Tavaratilaa on aika niukasti eli 411 litraa. Hintaluokkansa tasollaRenkaiden (215/60 R17 -nastat) äänet häiritsevät. Moottorinkin kuulee ajoittain olevan elossa. Dusteria voi kritisoida sisälle matkustamoon kantavan melun puolesta, mutta se on hieman epäreilua. On muistettava, ettei alle 25 000 euron autoa voi suoraan verrata paljon kalliimpien katumaasturien ulkomaailmasta taiten eristettyyn matkustusmukavuuteen.Kyse on erilaisista autoista ja erilaisista tarpeista. Aktiivisten turvavarusteiden vähäisyys laskee EuroNCAP-tähdet kolmeen.Perustarpeet Dacia Duster täyttää kunniakkaasti. Autolla taittaa mielikseen pidempääkin taivalta, sillä jo ensimmäisen sukupolven saavuttama ajettavuus on tallella. Auto ei vaeltele, joten sitä ei tarvitse paimentaa valitulle ajolinjalle. Ohjaustuntuma on hieman tahmea, mutta pysäköitäessä aiempaa kevyempi – kiitos uuden sähköisen ohjaustehostimen.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Roman RazinkovLisätietoja: www.dacia.fi/duster Dacia Duster TCe 125 4x4 Prestige Hinta alkaen 15 399 € Koeajetun auton hinta varusteineen 23 406 € Moottori Bensiinimoottori 1 197 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, neliveto. Teho 92 kW (125 hv), 5300 r/min Vääntö 205 Nm (2300 r/min) Vääntö 205 Nm (2300 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,0 s Huippunopeus 179 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 145 g/km Mitat pituus 4341 mm, leveys 1804 mm, korkeus 1682 mm, akseliväli 2674 mm Euro NCAP 3 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 20.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ajovalojen kiillotus on kuin kaihileikkaus Priukselle 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?