4.7.2018 Ajoneuvot Koeajo: Korotettu kokemus – Ford Fiesta Active Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pikkuauto Ford Fiestan korotus tuo etuja ajettavuuteen ja käytettävyyteen. Hyvää: ajettavuus, ketteryys, moottori. Huonoa: pitkät välitykset, katumaasturileimalla ratsastus, muovinen sisäilme. Ford Fiesta on erinomaisen pätevä, sukupolvi sukupolvelta kehittynyt kaupunkiauto, jonka valtteja ovat ajettavuus ja ohjaustuntuma sekä pihi bensamoottorikatras – eikä ulkonäössäkään ole moitittavaa. Kaupunkiautona Fiesta on myös ketterä.Ja sitten on Ford Fiesta Active. Uutuuden valtit ovat toki samat kuin edellä mainitut perus-Fiestankin valtit, mutta koeajon jälkeen jää aidosti pohtimaan mihin tätä malliversiota tarvitaan?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTarpeita löytyyValmistajan mukaan tulokas on crossover, jossa yhdistyvät pikkuauto ja katumaasturi. Korotus on kuitenkin niin mitätön, ettei kyse ole katumaasturista vaan löysästä markkinointikielestä. Ajokorkeutta on korotettu alustasta 18 millimetrillä ja raideväliä on kasvatettu 10 millimetriä. Korotus ei tuo sisätiloihin sen enempää väljyyttä matkustajille tai tavaroille kuin perus-Fiestassa on tarjolla.Ford Fiesta Activen korotettu ajokorkeus toki hieman helpottaa epätasaisilla väylillä etenemistä, ja osa autoilijoista arvostaa sitä, että muun liikenteen näkee hieman korkeammalta. Nämä ovat ihan päteviä valintasyitä. Korotus tuo hieman lisää joustovaroja ja sitä myötä auto kuolettaa varsin hyvin tien epätasaisuudet. Koeajon aikana eturenkaiden jyrinä alkaa nyppimään, se kun kantaa sisälle matkustamoon selvästi.Korotettu-Fiesta on automalli, jota voi suositella myös kaikille heille, joiden matalaan autoon käyminen on hankalaa esimerkiksi selkävaivojen tai iän tuomien liikkuvuusongelmien vuoksi.Korotus tuo hieman lisää muista pikkuautoista erottuvaa ulkonäköä, jota korostavat pyöräkoteloiden mustat muovireunukset.Pihi ja tehokasFiestan konepellin alla on tuttu ja useissa koeajoissa päteväksi koeteltu litrainen Ecoboost-moottori 125-hevosvoimaisena versiona. Korotetun Fiestan saa myös sataheppaisella voimanlähteellä. Auto kiihtyy kerkeästi ohitustilanteisiin ja moottoriteiden rampilta liikennevirtaan. Taajamassa ja arkiajossa ei ole etenemisongelmia tehon puolesta: auto liikahtaa kiitettävästi.Kuusiportainen manuaalivaihteisto toimii täsmällisesti, vaihdekepin liikeradat saisivat olla hieman lyhyemmät mutta tämä on makukysymys. Vaihteiston pitkät välitykset eivät kuitenkaan saa minusta ystävää.Viiden litran luvattu keskikulutus on hyvä arvo. Aivan viiteen litraan ei huolettoman koeajon aikana tosin ylletty, mutta kevyellä kaasujalalla pääsee likelle.Ajoasento säätyy kohtuuhyvin mieleiseksi, mutta istuimen reisitukea saisi olla hieman enemmän.Kattava turvavarustelu on plussaa tässä autojen kokoluokassa, mutta kuolleen kulman ja risteävän liikenteen valvontajärjestelmä saisi tämän hintaisessa autossa olla vakiona. Näistä järjestelmistä saa maksaa 471 lisäeuroa.Sisäilme on muovintäyteinen – vähän liikaakin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKohtuullinen lisähintaPaljonko Fiestan korotuksesta saa sitten maksaa?Koeajossa oleva Fiestan Active III -malliversio ilman lisävarusteita maksaa 23 255 euroa. Onko summa paljon, kohtuullisesti vai vähän, riippuu autoilijan tarpeista – ja kukkaron paksuudesta.Teksti: Marko Jokela Kuvat Roman Razinkov Ford Fiesta Active III 1.0 EcoBoost 125 hv M6 Hinta alkaen 23 255 € Koeajetun auton hinta varusteineen 25 691 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, turboahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 92 kW (125 hv), 6 000 r/min Vääntö 170 Nm (1 500–4 500 r/min) Vääntö 170 Nm (1500–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,4 s Huippunopeus 191 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 114 g/km Mitat pituus 4068 mm, leveys 1941 mm, korkeus 1498 mm, akseliväli 2493 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu Takuu 5 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle 22.12.2024 Koeajo Koeajo: MG ZS Hybrid+ – jo varsin vakuuttavaa 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja