1.3.2017 Ajoneuvot Koeajo: kova keskimmäinen – Volkswagen Tiguan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Tiguan on puhdasverinen merkkinsä edustaja niin olemus- kuin mukavuuspuolellakin. Hyvää: ajettavuus, tilat, muunneltavuus. Huonoa: ei maailman pehmein. Kun koeajoon tulee lyhyen ajan sisällä kolmas muunnelma samasta teemasta eli Volkswagen Tiguan, huomaa viimeistään, miten VW-konsernin katumaasturitarjonta on hetkessä moninkertaistunut. Päivänvalon on nähnyt peräti neljä uutta mallia – kokojärjestyksessä Audi Q2, Seat Ateca, Volkswagen Tiguan ja Škoda Kodiaq.Näistä kolme viimeksi mainittua ovat selkeitä sisarmalleja myös ulkonäöltään. Eroja on haettu etenkin erilaisilla keuloilla, mutta vaikkapa takaviistosta katsottuna kyljen pokkaus ja takavalon olemus ovat kolmikossa hyvin saman tyyppiset.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHetken päästä isompiVeikkaamme kuitenkin, että harva autonostaja tai -kuolaaja mieltää näitä sisarmallijuttuja aivan automedian tavoin. Seat on Seat, Škoda on Škoda ja volkkari on volkkari, ja sellaisina ne pysyvät mielikuvissa vielä pitkään.Sen sijaan autojen keskinäiset kokoerot ovat jo merkittävämpi asia. Alun perin näytti siltä, että Ateca, Tiguan ja Kodiaq erottuvat toisistaan selkeästi pituuksiensa (4 363/4 486/4 697 mm) ja akseliväliensä (2 638/2 677/2 791 mm) osalta.Tieto Geneven autonäyttelyssä esiteltävästä Kodiaqin kokoisesta ja seitsenpaikkaisesta Tiguanin Allspace-versiosta kuitenkin sekoitti pakan. Jäämmekin odottamaan, mitä muita versioita samasta taikinasta vielä leivotaan.Mahtuu mukavastiJo tällä korikoolla mahdollistetaan erittäin hyvät sisätilat. Pitkä takamatkustaja ei löydä mitään moittimista, eivätkä yleensä tila-autoissa käytetyt, etuistuinten selkänojista taittuvat pöydätkään vie jaloilta hyötysenttejä.Muitakin tila-automaisia yksityiskohtia löytyy, kuten takaistuimen selkänojan moniportainen kaltevuussäätö sekä istuimen pitkittäissäätö. Kenties tärkeämpää on se, että istuinmukavuus on kohtuullisen hyvä jopa reisituen osalta.Tavaratilakin on hyvin suunniteltu. Selkänoja kaatuu kolmessa osassa, eli suksien sisäkuljetus on turvattu. Kahteen eri tasoon asettuvalla välipohjalla kontista saa joko tosi syvän tai sitten tasapintaisen laajennuksen kanssa.Kotimaa tiedossaKuljettajan paikalla fiilis on perisaksalainen.Aivan kuten nykyinen Volkswagen Passat, myös toisen sukupolven Tiguan tarjoaa laakean, varsin kovapintaisen istuimen ja melko topakan alustan. Ensin mainittua parantavat ErgoActive-istuimen laajat säätömahdollisuudet, jälkimmäinen piirre on ainakin tässä malliversiossa vain hyväksyttävä.Kuopat tuntuvat pintakovuutena, mutta onneksi alusta ei tasaisella tiellä juuri nypytä, ja isot heitot ylittyvät jo selvästi huomamaattomammin. Rengasmelu vaikutti nastarenkain varsin kovalta verrattuna syksyllä ajamaamme peruskesäkumeilla kengitettyyn Seat Atecaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRyhmäviivyttelyä1.4 TSI -bensakone liikuttaa Tiguania riittävästi. Tumma käyntiääni ei nouse missään vaiheessa häiritsevän korkeaksi senkään takia, että nelivetoisessa autossa riittää pitoa ilman koneen turhanpäiväistä kierrättämistä.Neliveto on Tiguanissa aina mukana aivan malliston vähätehoisempia versioita lukuun ottamatta. Koeajetun moottorin saa tällä varustelulla ja DSG-kaksoiskytkinautomaatilla myös etuvetoisena; tällöin säästää reilut 4 200 euroa.Vaikka se on iso raha, noin 10 prosenttia auton koko arvosta, Suomen talvessa nelivedosta ei toisinaan tee mieli luopua mistään hinnasta.Kytkeytyvän nelivedon ja kaksoiskytkinvaihteiston toiminta ei ole missään vaiheessa täysin viiveetöntä, mutta jäisestä risteyksestä liikennevirran ahtaaseen rakoon kiihdytettäessä lopputulos on joka tapauksessa sama: kaksivetoisella suoritus jää tekemättä.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri AhtiainenLisätietoja: www.volkswagen.fi/tiguan Volkswagen Tiguan Comfortline 1.4 TSI 4Motion DSG Hinta alkaen 42 512 € Koeajetun auton hinta varusteineen 52 405 € Moottori Bensiinimoottori 1 395 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 110 kW (150 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 250 Nm (5100–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (5100–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,2 s Huippunopeus 198 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 163 g/km Mitat pituus 4486 mm, leveys 1839 mm, korkeus 1673 mm, akseliväli 2677 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle 22.12.2024 Koeajo Koeajo: MG ZS Hybrid+ – jo varsin vakuuttavaa 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja