1.3.2017 Ajoneuvot Koeajo: kova keskimmäinen – Volkswagen Tiguan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Tiguan on puhdasverinen merkkinsä edustaja niin olemus- kuin mukavuuspuolellakin. Hyvää: ajettavuus, tilat, muunneltavuus. Huonoa: ei maailman pehmein. Kun koeajoon tulee lyhyen ajan sisällä kolmas muunnelma samasta teemasta eli Volkswagen Tiguan, huomaa viimeistään, miten VW-konsernin katumaasturitarjonta on hetkessä moninkertaistunut. Päivänvalon on nähnyt peräti neljä uutta mallia – kokojärjestyksessä Audi Q2, Seat Ateca, Volkswagen Tiguan ja Škoda Kodiaq.Näistä kolme viimeksi mainittua ovat selkeitä sisarmalleja myös ulkonäöltään. Eroja on haettu etenkin erilaisilla keuloilla, mutta vaikkapa takaviistosta katsottuna kyljen pokkaus ja takavalon olemus ovat kolmikossa hyvin saman tyyppiset.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHetken päästä isompiVeikkaamme kuitenkin, että harva autonostaja tai -kuolaaja mieltää näitä sisarmallijuttuja aivan automedian tavoin. Seat on Seat, Škoda on Škoda ja volkkari on volkkari, ja sellaisina ne pysyvät mielikuvissa vielä pitkään.Sen sijaan autojen keskinäiset kokoerot ovat jo merkittävämpi asia. Alun perin näytti siltä, että Ateca, Tiguan ja Kodiaq erottuvat toisistaan selkeästi pituuksiensa (4 363/4 486/4 697 mm) ja akseliväliensä (2 638/2 677/2 791 mm) osalta.Tieto Geneven autonäyttelyssä esiteltävästä Kodiaqin kokoisesta ja seitsenpaikkaisesta Tiguanin Allspace-versiosta kuitenkin sekoitti pakan. Jäämmekin odottamaan, mitä muita versioita samasta taikinasta vielä leivotaan.Mahtuu mukavastiJo tällä korikoolla mahdollistetaan erittäin hyvät sisätilat. Pitkä takamatkustaja ei löydä mitään moittimista, eivätkä yleensä tila-autoissa käytetyt, etuistuinten selkänojista taittuvat pöydätkään vie jaloilta hyötysenttejä.Muitakin tila-automaisia yksityiskohtia löytyy, kuten takaistuimen selkänojan moniportainen kaltevuussäätö sekä istuimen pitkittäissäätö. Kenties tärkeämpää on se, että istuinmukavuus on kohtuullisen hyvä jopa reisituen osalta.Tavaratilakin on hyvin suunniteltu. Selkänoja kaatuu kolmessa osassa, eli suksien sisäkuljetus on turvattu. Kahteen eri tasoon asettuvalla välipohjalla kontista saa joko tosi syvän tai sitten tasapintaisen laajennuksen kanssa.Kotimaa tiedossaKuljettajan paikalla fiilis on perisaksalainen.Aivan kuten nykyinen Volkswagen Passat, myös toisen sukupolven Tiguan tarjoaa laakean, varsin kovapintaisen istuimen ja melko topakan alustan. Ensin mainittua parantavat ErgoActive-istuimen laajat säätömahdollisuudet, jälkimmäinen piirre on ainakin tässä malliversiossa vain hyväksyttävä.Kuopat tuntuvat pintakovuutena, mutta onneksi alusta ei tasaisella tiellä juuri nypytä, ja isot heitot ylittyvät jo selvästi huomamaattomammin. Rengasmelu vaikutti nastarenkain varsin kovalta verrattuna syksyllä ajamaamme peruskesäkumeilla kengitettyyn Seat Atecaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRyhmäviivyttelyä1.4 TSI -bensakone liikuttaa Tiguania riittävästi. Tumma käyntiääni ei nouse missään vaiheessa häiritsevän korkeaksi senkään takia, että nelivetoisessa autossa riittää pitoa ilman koneen turhanpäiväistä kierrättämistä.Neliveto on Tiguanissa aina mukana aivan malliston vähätehoisempia versioita lukuun ottamatta. Koeajetun moottorin saa tällä varustelulla ja DSG-kaksoiskytkinautomaatilla myös etuvetoisena; tällöin säästää reilut 4 200 euroa.Vaikka se on iso raha, noin 10 prosenttia auton koko arvosta, Suomen talvessa nelivedosta ei toisinaan tee mieli luopua mistään hinnasta.Kytkeytyvän nelivedon ja kaksoiskytkinvaihteiston toiminta ei ole missään vaiheessa täysin viiveetöntä, mutta jäisestä risteyksestä liikennevirran ahtaaseen rakoon kiihdytettäessä lopputulos on joka tapauksessa sama: kaksivetoisella suoritus jää tekemättä.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri AhtiainenLisätietoja: www.volkswagen.fi/tiguan Volkswagen Tiguan Comfortline 1.4 TSI 4Motion DSG Hinta alkaen 42 512 € Koeajetun auton hinta varusteineen 52 405 € Moottori Bensiinimoottori 1 395 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 110 kW (150 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 250 Nm (5100–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (5100–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,2 s Huippunopeus 198 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 163 g/km Mitat pituus 4486 mm, leveys 1839 mm, korkeus 1673 mm, akseliväli 2677 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 8.12.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Passat eHybrid – piuhasta pitkälle 8.12.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce Cameo on Rollssiksi halpa, mutta sisustusesineeksi melko kallis 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 4.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Mustang Mach-E Rally – kuuletko rallipolkujen kutsun? 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta 8.12.2024 Yleinen Aerodynamiikan vastaisku saa crossoverit näyttämään hölmöiltä – Ajatuksia autoista 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”