17.3.2018 Ajoneuvot Koeajo: kovaa ja korkealta – Opel Insignia Country Tourer Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Korotettu Country Tourer -mökkiversio koristaa uuttakin Opel Insignia -mallistoa. Hyvää: väljät tilat, ajettavuus, monipuoliset ajotilat. Huonoa: isot ulkomitat, hieman pintakova kulku. Opel Insignia Country Tourer on saksalaisvalmistajan koodi tavallista maastomaisemmalle isolle farmarille, jollainen tehtailtiin myös edeltäneestä mallisukupolvesta. Tuoreimmassa Insigniassa resepti on säilynyt tismalleen samana. Perusmalliseen farkkuun eli Sports Toureriin verrattuna maavaraa on korotettu 25 millimetrillä, minkä lisäksi off road -lookia on luotu mustilla lokasuojan kaarilla ja helmoilla sekä auton keulasta ja perästä löytyvillä harmailla ”alleajosuojilla”. Myös rengaskoko, 235/50 R18, on mallille uniikki.Neliveto on läheinen osa tällaisen maastomallin identiteettiä, mutta Country Tourer on kaupan myös etuvetoisena. Tällöin moottorina on joko 1,5-litrainen bensaturbo (165 hv) tai kahden litran diesel (170 hv). Pienitehoisimmat vaihtoehdot on niin bensiini- kuin dieselpuolellakin pudotettu pois.Joka nurkasta raapivat Country Tourerit ovat sitten jo astetta tehokkaampia. Edellä mainitun 170 hevosvoiman dieselin lisäksi valikoima kattaa 260-heppaisen bensakoneen sekä 210-heppaisen dieselin. Kaksi viimeksi mainittua ovat aina automaatteja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRauhalliselle tai rallikuskilleKoeajamamme bensaturbo tarjoaa dieseliä suuremman kulutuksensa vastapainoksi vaimean urheilullista murinaa ja vahvan vedon varsin vähäisellä vaihteiston viivyttelyllä. Kun bensiinikäyttöiset veekuutoset ovat tässä luokassa jo historiaa, tämän luonteinen ahdettu neloskone on puutteeseen parasta lääkettä.Neliveto on toteutettu samaan tapaan kuin tuoreessa sporttimallissa Insignia GSi:ssä. Perinteinen takatasauspyörästö on korvattu kahdella sähköisesti ohjatulla monilevykytkimellä, jotka ohjaavat voimaa molempiin takapyöriin itsenäisesti. Tarkoituksena on parantaa liukkaan kelin hallittavuutta ja kääntyvyyttä – esimerkiksi jälkimmäinen saavutetaan syöttämällä ulkokaarteen takapyörään enemmän vääntöä. Vakiovarusteiset ajotilat ovat monipuolisia, sillä ne vaikuttavat nelivedon ohella iskunvaimennuksen jäykkyyteen, kaasupolkimen vasteeseen, automaatin vaihtokohtiin sekä ohjaustehostukseen. Oletusarvona on automaattinen asetus, mistä voi keskikonsolin nappia painamalla kääntyä suuntiin Tour (mukavampi) tai Sport (urheilullisempi asetus). Lisäksi luistoneston ja ajonvakautuksen saa kytkettyä pois. Kuljettajat saavatkin valittavakseen kattavan valikoiman luonteelleen ja/tai taidoilleen sopivia vaihtoehtoja – Country Tourer etenee lumista pikkutietä joko turvallisen aliohjautuvasti järjestelmien paimentamana, tai sitten irtoaa vapaaseen, hallittuun peräluisuun tilanteen niin salliessa.Kaikin puolin reiluCountry Tourerin tapaisia malleja on esitelty viime vuosina usealtakin eri valmistajalta – kuin haastajiksi samanhintaisille katumaastureille. Korotetun farkun ehkäpä paras puoli on se, että ylimääräinen maavara ei tunnu tavallisessa maantieajossa mitenkään, mutta hidastetöyssyissä ja mökkitiellä siitä on eittämättä hyötyä.Niinpä Country Tourerin ajettavuus on samaa hyvää tasoa kuin muissakin Insignioissa, liikuttiin sitten millaisella tiellä tahansa. Kapeammat ja korkeammat pyörät tosin toisivat tähänkin autoon lisää mukavuutta, ja myös vähemmän rengasmelua. Joka tapauksessa niin ohjaustunto kuin suuntavakavuuskin ovat kunnossa. Ja koska kori on sama kuin perusfarkussa, myös reilut sisätilat ovat yhteneväiset. Ajoasento sekä taka- ja tavaratilat ovat ensiluokkaiset. Hintaeroakaan ei kerry muuten samoin varustein kaupasta lähtevään Innovation-varusteiseen Insigniaan kuin reilun tonnin verran.Niihin katumaastureihin verrattuna viiden metrin kokonaispituus on kieltämättä selkeä haittapuoli. Toisaalta sehän on vain siitä kiinni, millaiseen kaupunkimaastoon Country Tourerin ahtaa – jos pysyttelee auton nimeä mukaillen maaseudulla, isot ulkomitatkaan eivät yhtä lailla ahdista.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman RazinkovLisätietoja: www.opel.fi/insignia-country-tourer Opel Insignia Country Tourer 2.0 Turbo 4x4 A8 Hinta alkaen 47 774 € Koeajetun auton hinta varusteineen 61 092 € Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 191 kW (260 hv), 5300 r/min Vääntö 400 Nm (2500–4000 r/min) Vääntö 400 Nm (2500–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,7 s Huippunopeus 242 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 203 g/km Mitat pituus 4986 mm, leveys 1858 mm, korkeus 1526 mm, akseliväli 2829 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle 22.12.2024 Koeajo Koeajo: MG ZS Hybrid+ – jo varsin vakuuttavaa 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Lentokoneet Finnairilla on taas joulupukkitarroja koneissaan - Qantas kuitenkin tohti haastaa pukin virallisen lentoyhtiön joulutarrakisaan 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja