17.3.2018 Ajoneuvot Koeajo: kovaa ja korkealta – Opel Insignia Country Tourer Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Korotettu Country Tourer -mökkiversio koristaa uuttakin Opel Insignia -mallistoa. Hyvää: väljät tilat, ajettavuus, monipuoliset ajotilat. Huonoa: isot ulkomitat, hieman pintakova kulku. Opel Insignia Country Tourer on saksalaisvalmistajan koodi tavallista maastomaisemmalle isolle farmarille, jollainen tehtailtiin myös edeltäneestä mallisukupolvesta. Tuoreimmassa Insigniassa resepti on säilynyt tismalleen samana. Perusmalliseen farkkuun eli Sports Toureriin verrattuna maavaraa on korotettu 25 millimetrillä, minkä lisäksi off road -lookia on luotu mustilla lokasuojan kaarilla ja helmoilla sekä auton keulasta ja perästä löytyvillä harmailla ”alleajosuojilla”. Myös rengaskoko, 235/50 R18, on mallille uniikki.Neliveto on läheinen osa tällaisen maastomallin identiteettiä, mutta Country Tourer on kaupan myös etuvetoisena. Tällöin moottorina on joko 1,5-litrainen bensaturbo (165 hv) tai kahden litran diesel (170 hv). Pienitehoisimmat vaihtoehdot on niin bensiini- kuin dieselpuolellakin pudotettu pois.Joka nurkasta raapivat Country Tourerit ovat sitten jo astetta tehokkaampia. Edellä mainitun 170 hevosvoiman dieselin lisäksi valikoima kattaa 260-heppaisen bensakoneen sekä 210-heppaisen dieselin. Kaksi viimeksi mainittua ovat aina automaatteja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRauhalliselle tai rallikuskilleKoeajamamme bensaturbo tarjoaa dieseliä suuremman kulutuksensa vastapainoksi vaimean urheilullista murinaa ja vahvan vedon varsin vähäisellä vaihteiston viivyttelyllä. Kun bensiinikäyttöiset veekuutoset ovat tässä luokassa jo historiaa, tämän luonteinen ahdettu neloskone on puutteeseen parasta lääkettä.Neliveto on toteutettu samaan tapaan kuin tuoreessa sporttimallissa Insignia GSi:ssä. Perinteinen takatasauspyörästö on korvattu kahdella sähköisesti ohjatulla monilevykytkimellä, jotka ohjaavat voimaa molempiin takapyöriin itsenäisesti. Tarkoituksena on parantaa liukkaan kelin hallittavuutta ja kääntyvyyttä – esimerkiksi jälkimmäinen saavutetaan syöttämällä ulkokaarteen takapyörään enemmän vääntöä. Vakiovarusteiset ajotilat ovat monipuolisia, sillä ne vaikuttavat nelivedon ohella iskunvaimennuksen jäykkyyteen, kaasupolkimen vasteeseen, automaatin vaihtokohtiin sekä ohjaustehostukseen. Oletusarvona on automaattinen asetus, mistä voi keskikonsolin nappia painamalla kääntyä suuntiin Tour (mukavampi) tai Sport (urheilullisempi asetus). Lisäksi luistoneston ja ajonvakautuksen saa kytkettyä pois. Kuljettajat saavatkin valittavakseen kattavan valikoiman luonteelleen ja/tai taidoilleen sopivia vaihtoehtoja – Country Tourer etenee lumista pikkutietä joko turvallisen aliohjautuvasti järjestelmien paimentamana, tai sitten irtoaa vapaaseen, hallittuun peräluisuun tilanteen niin salliessa.Kaikin puolin reiluCountry Tourerin tapaisia malleja on esitelty viime vuosina usealtakin eri valmistajalta – kuin haastajiksi samanhintaisille katumaastureille. Korotetun farkun ehkäpä paras puoli on se, että ylimääräinen maavara ei tunnu tavallisessa maantieajossa mitenkään, mutta hidastetöyssyissä ja mökkitiellä siitä on eittämättä hyötyä.Niinpä Country Tourerin ajettavuus on samaa hyvää tasoa kuin muissakin Insignioissa, liikuttiin sitten millaisella tiellä tahansa. Kapeammat ja korkeammat pyörät tosin toisivat tähänkin autoon lisää mukavuutta, ja myös vähemmän rengasmelua. Joka tapauksessa niin ohjaustunto kuin suuntavakavuuskin ovat kunnossa. Ja koska kori on sama kuin perusfarkussa, myös reilut sisätilat ovat yhteneväiset. Ajoasento sekä taka- ja tavaratilat ovat ensiluokkaiset. Hintaeroakaan ei kerry muuten samoin varustein kaupasta lähtevään Innovation-varusteiseen Insigniaan kuin reilun tonnin verran.Niihin katumaastureihin verrattuna viiden metrin kokonaispituus on kieltämättä selkeä haittapuoli. Toisaalta sehän on vain siitä kiinni, millaiseen kaupunkimaastoon Country Tourerin ahtaa – jos pysyttelee auton nimeä mukaillen maaseudulla, isot ulkomitatkaan eivät yhtä lailla ahdista.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman RazinkovLisätietoja: www.opel.fi/insignia-country-tourer Opel Insignia Country Tourer 2.0 Turbo 4x4 A8 Hinta alkaen 47 774 € Koeajetun auton hinta varusteineen 61 092 € Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 191 kW (260 hv), 5300 r/min Vääntö 400 Nm (2500–4000 r/min) Vääntö 400 Nm (2500–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,7 s Huippunopeus 242 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 203 g/km Mitat pituus 4986 mm, leveys 1858 mm, korkeus 1526 mm, akseliväli 2829 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 20.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Grand Canyon:On – laadukasta ajokokemusta kohtuuhintaan 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 18.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Crafter – mukavuutta ja nykyajan teknologiaa 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1966 NSU Prinz 1000L -tallilöytö 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan