7.3.2017 Ajoneuvot Koeajo: KTM 1290 Super Adventure S – Kolme pyörää yksissä kuorissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä KTM on pakannut sporttipyörän suorituskyvyn, luksusmatkapyörän varustetason ja adventuren ajo-ominaisuudet uuteen KTM 1290 Super Adventure S:ään. Hyvää: suorituskyky, kattava varustelu, Travel Pack -varustepaketin edullinen hinnoittelu. Huonoa: suuri istuinkorkeus hankaloittaa käsittelyä. Vielä muutama vuosi sitten 160 hevosvoimaa olisi ollut kunnioitettava lukema isolle sporttipyörälle. Nyt KTM:n uuden 1290 Super Adventuren teholukemaksi ilmoitetaan sama 160 hevosvoimaa. Kyseessä onkin brutaalin tehokas, mutta samalla monipuolinen adventurepyörä.Iso V2-moottori on viritysasteeseen nähden varsin sivistynyt. Halutessaan sillä voi ajaa rauhallisesti matalilla kierroksilla. Kun kaasukahvaa kääntää reilummin, ärjyy moottori miehekkäästi tarjoten hulppean suorituskyvyn.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValmis matkalleMatkaominaisuudet ovat kunnossa, sillä väljän ajoasennon lisäksi kuljettaja on hyvin suojassa ajoviimalta. Tuulilasin korkeus on säädettävissä helposti ajon aikana. Vakionopeussäädin, avaimeton käyttöjärjestelmä ja monipuolinen ajotietokone täydentävät matkavarustusta.Kaarreajovalot hyödyntävät kallistusantureiden tietoja ja sisäkaarteen puolelle syttyy lisää valotehoa sitä mukaa kun kallistuskulma kasvaa. Sivulaukkujen kiinnitysjärjestelmä on uusittu, ja ”puolikelluvat” sivulaukut saavat pyörän tuntumaan vakaammalta suurissa ajonopeuksissa.Korkeudestaan huolimatta pyörä tuntuu vakaalta myös vauhdikkaassa mutkatieajossa. WP:n valmistama semi-aktiivinen jousitus toimii ”taikamaton” lailla tasoittaen epätasaisuudet.Brembon tehokkaat jarrut herättävät luottamusta ja tehon lisäksi myös niiden tuntuma on ensiluokkainen. Ainoa urheilullisessa ajossa häiritsevä seikka on, että kaasusta päästettäessä veto ei katkea heti vaan vasta pienellä viiveellä. Tähän lienee syynä moottorijarrua pienentävä MSR-järjestelmä, joka pitää kaasuläppiä hieman raollaan vähentäen moottorijarrutuksen määrää.Kohtuuhintaan lisäominaisuuksiaTravel Pack -lisävarustepaketti on käytännössä pelkkä ohjelmistomuutos, jonka ansiosta pyörä saa monta mukavuutta parantavaa toimintoa. Quickshifter+ -vaihdeavustin mahdollistaa vaihteiden vaihtamisen sekä ylös että alas ilman kytkintä. KTM My Ride -järjestelmä puolestaan saa mittariston toimimaan älypuhelimen näyttönä.MSR-järjestelmä rajoittaa moottorijarrutusta ja mäkilähtöavustin helpottaa liikkeelle lähtöä mikäli on jouduttu pysähtymään ylämäkeen. Yhteensä tämä ohjelmistopaketti maksaa vain 711 euroa. KTM 1290 Super Adventure S on seikkailupyörä, sporttipyörä ja matkapyörä yksissä kuorissa.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Sebas RomeroLisätietoja: www.ktm.com/1290-super-adventure-s KTM 1290 Super Adventure S Koeajetun auton hinta varusteineen 21 987 € Moottori Bensiinimoottori 1301 cm³, kaksisylinterinen V-moottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 118 kW (160 hv), 8750 r/min Vääntö 140 Nm (6750 r/min) Vääntö 140 Nm (6750 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 860/875 mm, kuivapaino 215 kg, akseliväli 1560 mm, tankin tilavuus 23 litraa. Rengaskoko edessä 120/70ZR19, takana 170/60ZR17. Huoltoväli 15 000 km. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 10.5.2025 Moottoripyörät Käyttötesti: Vakuutusten vertaileminen kannattaa edelleen – CF Motossa härskit hintaerot 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Largo 7.10 – vauhdikas tšekkiläinen 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 10.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Iveco Massif 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa - auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa