7.3.2017 Ajoneuvot Koeajo: KTM 1290 Super Adventure S – Kolme pyörää yksissä kuorissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä KTM on pakannut sporttipyörän suorituskyvyn, luksusmatkapyörän varustetason ja adventuren ajo-ominaisuudet uuteen KTM 1290 Super Adventure S:ään. Hyvää: suorituskyky, kattava varustelu, Travel Pack -varustepaketin edullinen hinnoittelu. Huonoa: suuri istuinkorkeus hankaloittaa käsittelyä. Vielä muutama vuosi sitten 160 hevosvoimaa olisi ollut kunnioitettava lukema isolle sporttipyörälle. Nyt KTM:n uuden 1290 Super Adventuren teholukemaksi ilmoitetaan sama 160 hevosvoimaa. Kyseessä onkin brutaalin tehokas, mutta samalla monipuolinen adventurepyörä.Iso V2-moottori on viritysasteeseen nähden varsin sivistynyt. Halutessaan sillä voi ajaa rauhallisesti matalilla kierroksilla. Kun kaasukahvaa kääntää reilummin, ärjyy moottori miehekkäästi tarjoten hulppean suorituskyvyn.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValmis matkalleMatkaominaisuudet ovat kunnossa, sillä väljän ajoasennon lisäksi kuljettaja on hyvin suojassa ajoviimalta. Tuulilasin korkeus on säädettävissä helposti ajon aikana. Vakionopeussäädin, avaimeton käyttöjärjestelmä ja monipuolinen ajotietokone täydentävät matkavarustusta.Kaarreajovalot hyödyntävät kallistusantureiden tietoja ja sisäkaarteen puolelle syttyy lisää valotehoa sitä mukaa kun kallistuskulma kasvaa. Sivulaukkujen kiinnitysjärjestelmä on uusittu, ja ”puolikelluvat” sivulaukut saavat pyörän tuntumaan vakaammalta suurissa ajonopeuksissa.Korkeudestaan huolimatta pyörä tuntuu vakaalta myös vauhdikkaassa mutkatieajossa. WP:n valmistama semi-aktiivinen jousitus toimii ”taikamaton” lailla tasoittaen epätasaisuudet.Brembon tehokkaat jarrut herättävät luottamusta ja tehon lisäksi myös niiden tuntuma on ensiluokkainen. Ainoa urheilullisessa ajossa häiritsevä seikka on, että kaasusta päästettäessä veto ei katkea heti vaan vasta pienellä viiveellä. Tähän lienee syynä moottorijarrua pienentävä MSR-järjestelmä, joka pitää kaasuläppiä hieman raollaan vähentäen moottorijarrutuksen määrää.Kohtuuhintaan lisäominaisuuksiaTravel Pack -lisävarustepaketti on käytännössä pelkkä ohjelmistomuutos, jonka ansiosta pyörä saa monta mukavuutta parantavaa toimintoa. Quickshifter+ -vaihdeavustin mahdollistaa vaihteiden vaihtamisen sekä ylös että alas ilman kytkintä. KTM My Ride -järjestelmä puolestaan saa mittariston toimimaan älypuhelimen näyttönä.MSR-järjestelmä rajoittaa moottorijarrutusta ja mäkilähtöavustin helpottaa liikkeelle lähtöä mikäli on jouduttu pysähtymään ylämäkeen. Yhteensä tämä ohjelmistopaketti maksaa vain 711 euroa. KTM 1290 Super Adventure S on seikkailupyörä, sporttipyörä ja matkapyörä yksissä kuorissa.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Sebas RomeroLisätietoja: www.ktm.com/1290-super-adventure-s KTM 1290 Super Adventure S Koeajetun auton hinta varusteineen 21 987 € Moottori Bensiinimoottori 1301 cm³, kaksisylinterinen V-moottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 118 kW (160 hv), 8750 r/min Vääntö 140 Nm (6750 r/min) Vääntö 140 Nm (6750 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 860/875 mm, kuivapaino 215 kg, akseliväli 1560 mm, tankin tilavuus 23 litraa. Rengaskoko edessä 120/70ZR19, takana 170/60ZR17. Huoltoväli 15 000 km. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 30.6.2025 Testit Testi: Akkukäyttöinen pumppu on kätevä kaveri – autoillessa, moottoripyöräillessä – tai vaikka jalkapallokentän reunalla 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?