29.4.2021 Ajoneuvot Koeajo: KTM 1290 Super Adventure S on sivistyneempi seikkailija Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kolmannen sukupolven KTM 1290 Super Adventuren brutaalius on vaihtunut sivistyneempään suorituskykyyn. Hyvää: sivistynyt käytös, suorituskyky, mukautuva vakionopeudensäädin. Huonoa: tärinät kiihdytettäessä. KTM esitteli ensimmäisen yli 1 000-kuutioisen seikkailupyöränsä 1190 Adventuren vuonna 2013. Kaksi vuotta myöhemmin moottori kasvoi 1 300-kuutioiseksi, ja mallimerkintä muuttui muotoon KTM 1290 Super Adventure. Nyt vuorossa on kolmas sukupolvi. Koeajoon saimme urheilullisemman S-mallin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKetterämpi käsiteltäväEdellisen mallin koeajosta mieleen jäänyt ominaisuuksien brutaalius on nyt tiessään. Uusi 1290 Super Adventure S tuntuu ketterämmältä ja samalla pienemmältä, vaikka 10 millimetriä matalampaa istuinkorkeutta lukuun ottamatta fyysiset mitat ovat kutakuinkin ennallaan. Polttoainetankki on siirretty perinteiseltä paikaltaan alemmas. Se on ollut mahdollista jakamalla säiliö kolmeen osaan, joista reunimmaiset on sijoitettu moottorin sivuille. Madaltunut painopiste tuntuu helpompana käsiteltävyytenä erityisesti hitaissa nopeuksissa.Yksi isokokoinen jäähdytin on korvattu kahdella pienemmällä. Ne on voitu sijoittaa katteiden suojaan niin, että jäähdyttimien läpi virtaava ilma ohjataan nyt sivukatteiden ”kidusten” läpi kuljettajan jalkojen ohi, jolloin kuljettaja ei tunne moottorin kuumuutta. Kun lisäksi runkoa on lyhennetty etupäästään 15 millimetriä ja emäputkea tuotu saman verran taaksepäin, on tuntuma etupyörään saatu paremmaksi.Elektroninen mutta tasapainoinenKTM on ladannut superseikkailijansa täyteen kuljettajaa avustavaa elektroniikkaa. Valittavat teho- ja ajoasetukset, kaarre-ABS-jarrut, luistonesto ja moottorijarrun säädöt toimivat hienosti, mutta kaikkein viimeisintä tekniikkaa edustaa mukautuva vakionopeudensäädin. Nämä ovat silti vain lisäherkkuja ajamiseen. Tärkeintä on se, että suorituskyky, jousitus, jarrut ja muut ominaisuudet ovat tasapainossa. Kuten ne KTM:ssä ovat.Pitkästä 200 millin joustomatkasta huolimatta jousitus on katupyörämäisen napakka. Semiaktiivinen järjestelmä muokkaa vaimennusten tasoa ajotyylin ja olosuhteiden mukaan niin sujuvasti, ettei kuljettaja juuri edes kiinnitä jousituksen toimintaan huomiota. Herkempi ja kevyttoimisempi vaihteisto on käytettävyydeltään yksi markkinoiden parhaista. Suomalaisnopeuksissa jarrujen teho on hyvä ja kahvan puristusvoiman tarve pieni, mutta suuremmissa nopeuksissa tuntuma muuttuu aavistuksen puisevaksi.KTM:n aavikkokilpureista matkitusta ulkonäöstä huolimatta S-versio on suunnattu pääosin matkapyöräksi, joka ei tosin vierasta hiekkateitäkään. Tehokas 160-hevosvoimainen moottori ei säikähdä matkustajan ja matkatavaroiden tuomaa lisäkuormaa, vaan voimaa riittää yllin kyllin kaikkiin ajotilanteisiin. Pitkien joustomatkojen ansiosta matka etenee epätasaisemmallakin alustalla mukavasti. Jos kaipaa enemmän endurohenkisyyttä, sitä varten KTM:n samasta mallista löytyy vieläkin pitkäjoustoisempi R-versio.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Sebas Romero KTM 1290 Super Adventure S Koeajetun auton hinta varusteineen 24 517 € Moottori Bensiinimoottori 1 301 cm³, nestejäähdytteinen V2-moottori, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 118 kW (160 hv), 9000 r/min Vääntö 138 Nm (6500 r/min) Vääntö 138 Nm (6500 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 849/869 mm, kuivapaino 220 kg, akseliväli 1 557 mm, tankin tilavuus 23 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70 ZR19, takana 170/60 ZR17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa