29.4.2021 Ajoneuvot Koeajo: KTM 1290 Super Adventure S on sivistyneempi seikkailija Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kolmannen sukupolven KTM 1290 Super Adventuren brutaalius on vaihtunut sivistyneempään suorituskykyyn. Hyvää: sivistynyt käytös, suorituskyky, mukautuva vakionopeudensäädin. Huonoa: tärinät kiihdytettäessä. KTM esitteli ensimmäisen yli 1 000-kuutioisen seikkailupyöränsä 1190 Adventuren vuonna 2013. Kaksi vuotta myöhemmin moottori kasvoi 1 300-kuutioiseksi, ja mallimerkintä muuttui muotoon KTM 1290 Super Adventure. Nyt vuorossa on kolmas sukupolvi. Koeajoon saimme urheilullisemman S-mallin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKetterämpi käsiteltäväEdellisen mallin koeajosta mieleen jäänyt ominaisuuksien brutaalius on nyt tiessään. Uusi 1290 Super Adventure S tuntuu ketterämmältä ja samalla pienemmältä, vaikka 10 millimetriä matalampaa istuinkorkeutta lukuun ottamatta fyysiset mitat ovat kutakuinkin ennallaan. Polttoainetankki on siirretty perinteiseltä paikaltaan alemmas. Se on ollut mahdollista jakamalla säiliö kolmeen osaan, joista reunimmaiset on sijoitettu moottorin sivuille. Madaltunut painopiste tuntuu helpompana käsiteltävyytenä erityisesti hitaissa nopeuksissa.Yksi isokokoinen jäähdytin on korvattu kahdella pienemmällä. Ne on voitu sijoittaa katteiden suojaan niin, että jäähdyttimien läpi virtaava ilma ohjataan nyt sivukatteiden ”kidusten” läpi kuljettajan jalkojen ohi, jolloin kuljettaja ei tunne moottorin kuumuutta. Kun lisäksi runkoa on lyhennetty etupäästään 15 millimetriä ja emäputkea tuotu saman verran taaksepäin, on tuntuma etupyörään saatu paremmaksi.Elektroninen mutta tasapainoinenKTM on ladannut superseikkailijansa täyteen kuljettajaa avustavaa elektroniikkaa. Valittavat teho- ja ajoasetukset, kaarre-ABS-jarrut, luistonesto ja moottorijarrun säädöt toimivat hienosti, mutta kaikkein viimeisintä tekniikkaa edustaa mukautuva vakionopeudensäädin. Nämä ovat silti vain lisäherkkuja ajamiseen. Tärkeintä on se, että suorituskyky, jousitus, jarrut ja muut ominaisuudet ovat tasapainossa. Kuten ne KTM:ssä ovat.Pitkästä 200 millin joustomatkasta huolimatta jousitus on katupyörämäisen napakka. Semiaktiivinen järjestelmä muokkaa vaimennusten tasoa ajotyylin ja olosuhteiden mukaan niin sujuvasti, ettei kuljettaja juuri edes kiinnitä jousituksen toimintaan huomiota. Herkempi ja kevyttoimisempi vaihteisto on käytettävyydeltään yksi markkinoiden parhaista. Suomalaisnopeuksissa jarrujen teho on hyvä ja kahvan puristusvoiman tarve pieni, mutta suuremmissa nopeuksissa tuntuma muuttuu aavistuksen puisevaksi.KTM:n aavikkokilpureista matkitusta ulkonäöstä huolimatta S-versio on suunnattu pääosin matkapyöräksi, joka ei tosin vierasta hiekkateitäkään. Tehokas 160-hevosvoimainen moottori ei säikähdä matkustajan ja matkatavaroiden tuomaa lisäkuormaa, vaan voimaa riittää yllin kyllin kaikkiin ajotilanteisiin. Pitkien joustomatkojen ansiosta matka etenee epätasaisemmallakin alustalla mukavasti. Jos kaipaa enemmän endurohenkisyyttä, sitä varten KTM:n samasta mallista löytyy vieläkin pitkäjoustoisempi R-versio.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Sebas Romero KTM 1290 Super Adventure S Koeajetun auton hinta varusteineen 24 517 € Moottori Bensiinimoottori 1 301 cm³, nestejäähdytteinen V2-moottori, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 118 kW (160 hv), 9000 r/min Vääntö 138 Nm (6500 r/min) Vääntö 138 Nm (6500 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 849/869 mm, kuivapaino 220 kg, akseliväli 1 557 mm, tankin tilavuus 23 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70 ZR19, takana 170/60 ZR17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 16.3.2025 Koeajo Koeajo: Rivian RT1 – Amerikan sähkö-herkkua 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 18.3.2025 Kuluttajat Asiakas löysi vikoja Volvosta autokauppojen jälkeen – myyjä piti vaatimuksia kohtuuttomina, koska ostajalla ei ollut kiirettä korjata niitä 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi ehti ensimmäisenä eurooppalaisvalmistajana tuomaan hybridiauton asiakaskäyttöön 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle