29.4.2021 Ajoneuvot Koeajo: KTM 1290 Super Adventure S on sivistyneempi seikkailija Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kolmannen sukupolven KTM 1290 Super Adventuren brutaalius on vaihtunut sivistyneempään suorituskykyyn. Hyvää: sivistynyt käytös, suorituskyky, mukautuva vakionopeudensäädin. Huonoa: tärinät kiihdytettäessä. KTM esitteli ensimmäisen yli 1 000-kuutioisen seikkailupyöränsä 1190 Adventuren vuonna 2013. Kaksi vuotta myöhemmin moottori kasvoi 1 300-kuutioiseksi, ja mallimerkintä muuttui muotoon KTM 1290 Super Adventure. Nyt vuorossa on kolmas sukupolvi. Koeajoon saimme urheilullisemman S-mallin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ketterämpi käsiteltävä Edellisen mallin koeajosta mieleen jäänyt ominaisuuksien brutaalius on nyt tiessään. Uusi 1290 Super Adventure S tuntuu ketterämmältä ja samalla pienemmältä, vaikka 10 millimetriä matalampaa istuinkorkeutta lukuun ottamatta fyysiset mitat ovat kutakuinkin ennallaan. Polttoainetankki on siirretty perinteiseltä paikaltaan alemmas. Se on ollut mahdollista jakamalla säiliö kolmeen osaan, joista reunimmaiset on sijoitettu moottorin sivuille. Madaltunut painopiste tuntuu helpompana käsiteltävyytenä erityisesti hitaissa nopeuksissa. Yksi isokokoinen jäähdytin on korvattu kahdella pienemmällä. Ne on voitu sijoittaa katteiden suojaan niin, että jäähdyttimien läpi virtaava ilma ohjataan nyt sivukatteiden ”kidusten” läpi kuljettajan jalkojen ohi, jolloin kuljettaja ei tunne moottorin kuumuutta. Kun lisäksi runkoa on lyhennetty etupäästään 15 millimetriä ja emäputkea tuotu saman verran taaksepäin, on tuntuma etupyörään saatu paremmaksi. Elektroninen mutta tasapainoinen KTM on ladannut superseikkailijansa täyteen kuljettajaa avustavaa elektroniikkaa. Valittavat teho- ja ajoasetukset, kaarre-ABS-jarrut, luistonesto ja moottorijarrun säädöt toimivat hienosti, mutta kaikkein viimeisintä tekniikkaa edustaa mukautuva vakionopeudensäädin. Nämä ovat silti vain lisäherkkuja ajamiseen. Tärkeintä on se, että suorituskyky, jousitus, jarrut ja muut ominaisuudet ovat tasapainossa. Kuten ne KTM:ssä ovat. Pitkästä 200 millin joustomatkasta huolimatta jousitus on katupyörämäisen napakka. Semiaktiivinen järjestelmä muokkaa vaimennusten tasoa ajotyylin ja olosuhteiden mukaan niin sujuvasti, ettei kuljettaja juuri edes kiinnitä jousituksen toimintaan huomiota. Herkempi ja kevyttoimisempi vaihteisto on käytettävyydeltään yksi markkinoiden parhaista. Suomalaisnopeuksissa jarrujen teho on hyvä ja kahvan puristusvoiman tarve pieni, mutta suuremmissa nopeuksissa tuntuma muuttuu aavistuksen puisevaksi. KTM:n aavikkokilpureista matkitusta ulkonäöstä huolimatta S-versio on suunnattu pääosin matkapyöräksi, joka ei tosin vierasta hiekkateitäkään. Tehokas 160-hevosvoimainen moottori ei säikähdä matkustajan ja matkatavaroiden tuomaa lisäkuormaa, vaan voimaa riittää yllin kyllin kaikkiin ajotilanteisiin. Pitkien joustomatkojen ansiosta matka etenee epätasaisemmallakin alustalla mukavasti. Jos kaipaa enemmän endurohenkisyyttä, sitä varten KTM:n samasta mallista löytyy vieläkin pitkäjoustoisempi R-versio. Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Sebas Romero KTM 1290 Super Adventure S Koeajetun auton hinta varusteineen 24 517 € Moottori Bensiinimoottori 1 301 cm³, nestejäähdytteinen V2-moottori, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 118 kW (160 hv), 9000 r/min Vääntö 138 Nm (6500 r/min) Vääntö 138 Nm (6500 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 849/869 mm, kuivapaino 220 kg, akseliväli 1 557 mm, tankin tilavuus 23 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70 ZR19, takana 170/60 ZR17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Cooper SE – sähkö-Mini katsoo menneeseen ja tulevaan 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä – sisältö ei välttämättä sovi saabisteille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 15.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Alfa Romeo 159 on perustaltaan ruotsalainen - Saab-sisarmalli oli jo tulossa 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 - muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 10.5.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Mikä tämä kulmikas ilmestys on? 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe