11.5.2018 Ajoneuvot Koeajo: KTM 790 Duke – rivimoottori korvaa V-tyylin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä KTM:n moottorivalikoima kasvaa, kun yksisylinteristen ja V2-moottoreiden rinnalle tulee KTM 790 Dukeen uusi kaksisylinterinen rivimoottori. Hyvää: elektroniset ajoavustimet, keveys, rohkeasti erilainen konsepti. Huonoa: alakierroksilla nykivä moottori. KTM 790 Duke on täysin uusi malli. Runko, moottori, KTM:n valmistamat jarrut ja uusi rengasmerkki kertovat, että suunnittelussa on lähdetty puhtaalta pöydältä. Jopa KTM:n slogan ”Ready to Race” on vaakalaudalla, sillä itävaltalaisten mukaan suunnittelussa on korostettu rataominaisuuksien sijaan maantieajoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPoikkeaa kilpailijoistaKTM lähtee omanlaisellaan reseptillä kilpailemaan Kawasakin Z900:n, Triumph Street Triplen ja Yamaha MT-09:n kanssa. Aseena ei ole suurin teho ja kalleimmat jousitus- ja jarrukomponentit, vaan järkevän hintaiset perusosat ja kilpailijoista poiketen kattava varustus elektronisia apuvälineitä.Moottorin asetuksia on neljä: Track, Sport, Road ja Rain.Erot näiden välillä ovat suuret ja Track ja Sport ovat selvästi liian teräviä taajama-ajoon. Sport osoittautuu mutkatiellä hauskan teräväksi valinnaksi. Track-asetuksessa kuljettaja voi säätää kaasunvasteen, luistoneston ja keulimiseneston sekä ABS-jarrujen asetuksen mieleisekseen.Sekä ABS-jarrut että luistonesto huomioivat myös pyörän sivuttaiskallistuksen, mikä on uutta tässä koko- ja hintaluokassa.Jarrut vaativat sormivoimiaKahteen suuntaan toimiva vaihdeavustin erottaa KTM:n mutkatieajossa kilpailijoista, edukseen. Moottori vetää puhtaasti 3 000 kierroksesta alkaen mutta puutuu jo vähän ennen punarajaa.Suorituskykyä on ripeään etemiseen riittävästi. Jousitus on kompromissi mukavuuden ja urheilullisuuden välimaastosta. Tehokas jarrutus vaatii reilusti sormivoimaa eikä jarruteho kasva lineaarisesti puristusvoiman kanssa. Mittaristo on muuten selkeälukuinen, mutta kierroslukupalkki kasvaa karkeasti.Runko, satula ja tankki ovat kapeita, jolloin 180-senttisellä kuljettajalla ylettävät kantapäätkin maahan. Ajoasento on lievästi eteen nojaava. Ohjaustankoa pystyy säätämään pituus- ja korkeussuunnassa. Se on hyvä, sillä tehdasasetuksessaan se on keskimittaiselle kuljettajalle turhan alhaalla ja kovissa jarrutuksissa tuen saaminen tangosta on vaikeaa.Tulokas sekoittaa luokan markkinoita pirteän erilaisella konseptillaan. Se on ajettavuudeltaan kevyt ja ohjaukseltaan nopea. Runsas elektronisten varusteiden määrä ilman lisähintaa on jotain mitä kilpailijat eivät tarjoa. Saatavana on myös A2-korttiluokkaan kuristettavissa oleva 70 kW versio hintaan 12 734 €.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Sebas RomeroLisätietoja: www.ktm.com/790-duke KTM 790 Duke Hinta alkaen 13 413 € Moottori Bensiinimoottori 799 cm³, kaksisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 77 kW (105 hv), 9500 r/min Vääntö 87 Nm (8000 r/min) Vääntö 87 Nm (8000 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 825 mm, kuivapaino 169 kg, akseliväli 1 475 mm, tankin tilavuus 14 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70ZR17, takana 180/55ZR17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa