11.5.2018 Ajoneuvot Koeajo: KTM 790 Duke – rivimoottori korvaa V-tyylin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä KTM:n moottorivalikoima kasvaa, kun yksisylinteristen ja V2-moottoreiden rinnalle tulee KTM 790 Dukeen uusi kaksisylinterinen rivimoottori. Hyvää: elektroniset ajoavustimet, keveys, rohkeasti erilainen konsepti. Huonoa: alakierroksilla nykivä moottori. KTM 790 Duke on täysin uusi malli. Runko, moottori, KTM:n valmistamat jarrut ja uusi rengasmerkki kertovat, että suunnittelussa on lähdetty puhtaalta pöydältä. Jopa KTM:n slogan ”Ready to Race” on vaakalaudalla, sillä itävaltalaisten mukaan suunnittelussa on korostettu rataominaisuuksien sijaan maantieajoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPoikkeaa kilpailijoistaKTM lähtee omanlaisellaan reseptillä kilpailemaan Kawasakin Z900:n, Triumph Street Triplen ja Yamaha MT-09:n kanssa. Aseena ei ole suurin teho ja kalleimmat jousitus- ja jarrukomponentit, vaan järkevän hintaiset perusosat ja kilpailijoista poiketen kattava varustus elektronisia apuvälineitä.Moottorin asetuksia on neljä: Track, Sport, Road ja Rain.Erot näiden välillä ovat suuret ja Track ja Sport ovat selvästi liian teräviä taajama-ajoon. Sport osoittautuu mutkatiellä hauskan teräväksi valinnaksi. Track-asetuksessa kuljettaja voi säätää kaasunvasteen, luistoneston ja keulimiseneston sekä ABS-jarrujen asetuksen mieleisekseen.Sekä ABS-jarrut että luistonesto huomioivat myös pyörän sivuttaiskallistuksen, mikä on uutta tässä koko- ja hintaluokassa.Jarrut vaativat sormivoimiaKahteen suuntaan toimiva vaihdeavustin erottaa KTM:n mutkatieajossa kilpailijoista, edukseen. Moottori vetää puhtaasti 3 000 kierroksesta alkaen mutta puutuu jo vähän ennen punarajaa.Suorituskykyä on ripeään etemiseen riittävästi. Jousitus on kompromissi mukavuuden ja urheilullisuuden välimaastosta. Tehokas jarrutus vaatii reilusti sormivoimaa eikä jarruteho kasva lineaarisesti puristusvoiman kanssa. Mittaristo on muuten selkeälukuinen, mutta kierroslukupalkki kasvaa karkeasti.Runko, satula ja tankki ovat kapeita, jolloin 180-senttisellä kuljettajalla ylettävät kantapäätkin maahan. Ajoasento on lievästi eteen nojaava. Ohjaustankoa pystyy säätämään pituus- ja korkeussuunnassa. Se on hyvä, sillä tehdasasetuksessaan se on keskimittaiselle kuljettajalle turhan alhaalla ja kovissa jarrutuksissa tuen saaminen tangosta on vaikeaa.Tulokas sekoittaa luokan markkinoita pirteän erilaisella konseptillaan. Se on ajettavuudeltaan kevyt ja ohjaukseltaan nopea. Runsas elektronisten varusteiden määrä ilman lisähintaa on jotain mitä kilpailijat eivät tarjoa. Saatavana on myös A2-korttiluokkaan kuristettavissa oleva 70 kW versio hintaan 12 734 €.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Sebas RomeroLisätietoja: www.ktm.com/790-duke KTM 790 Duke Hinta alkaen 13 413 € Moottori Bensiinimoottori 799 cm³, kaksisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 77 kW (105 hv), 9500 r/min Vääntö 87 Nm (8000 r/min) Vääntö 87 Nm (8000 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 825 mm, kuivapaino 169 kg, akseliväli 1 475 mm, tankin tilavuus 14 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70ZR17, takana 180/55ZR17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 24.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 1300 R – pappanaku treenasi itsensä kuntoon 23.6.2025 Koeajo Koeajo: JAC E30X – kulissit kunnossa 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Pääseekö vanhalla Toyota Priuksella tankkaamatta 1 000 kilometriä? – Käyttötesti käytetyllä 25.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Hyundai teki ensimmäisen ja viimeisen neliovisen, seitsenpaikkaisen katumaasturin avomallisena... 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 22.6.2025 Laivat Ja taas romutetaan: entinen Silja Linen ruotsinlaivapioneeri Finlandia purettavana Turkissa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella