24.7.2017 Ajoneuvot Koeajo: Laajennettu toinen painos – Opel Insignia Sports Tourer Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opelin lippulaivan farmarimalli vakuuttaa hiljaisella kyvykkyydellään. Hyvää: leppoisa matka-auto, varustelu Huonoa: voimalinja, varusteiden viimeistely Toisen sukupolven Opel Insignian mallisto on laajentunut odotetusti Sports Tourer -farmarimallilla. Nipin napin alle viisimetrinen farkku on upea ilmestys, sillä auto on valtaisista mitoista huolimatta laihtunut visuaalisesti edeltäjäänsä nähden. Hiljaisesti hyvännäköinen auto on saanut värikseen mystiseltä kuulostavan Darkmoon Blue -sinisen, joka erottautuu mustasta ja tummanharmaasta vain satunnaisessa valossa.Sisätila jatkaa lupaavaa mielikuvaa. Kaakaonvärinen nahkaverhoilu vihjailee Insignian tavoitteista näykkiä saksalaisten laatumerkkien nilkkoja. Kalliin (3 680€) AGR Premium -verhoilupaketin yhteydessä kuljettajan istuin päivittyy sertifioiduksi ergonomiaistuimeksi, josta löytyy jopa yksinkertainen hierontaohjelma. Istuimen ergonomisuus on kuitenkin lopulta makuasia, mutta lisäpisteitä kertyy kesäkeleillä arvostettavasta viilennystoiminnosta. Takapenkeillä tilaa on riittämiin eikä tavaratilaakaan voi moittia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVarusteilla vaivattomastiKattava varustelu jatkuu liikkeelle lähdettäessä. Kuljettajan työtä avustetaan heijastusnäytöllä, mukautuvalla vakionopeudensäätimellä, liikennemerkkien tunnistuksella, avustavalla kaistavahdilla ja automaattijarrutuksella varustetulla törmäysvaroittimella. Pysäköinnissä jeesaa parkkitutkien lisäksi 360°-ympäristökamera, jonka avulla iso auto on helppo sijoittaa keskelle ruutua. Avustimista osa tulee AGR Premium -istuinpaketin yhteydessä.Avustimissa esiintyy kuitenkin pieniä kauneusvirheitä verrattuna saksalaisiin kilpakumppaneihin. Esimerkiksi vakionopeudensäätimen seurantaetäisyys jää turhan lyhyeksi, aiheuttaen yllättäviä nykäyksiä. Myös liikennemerkkitunnistukselle tulevat yllätyksenä suomalaiset kaukoliikenteen bussipysäkit.Suurin heikkous sisätiloissa kohdistuu viihdejärjestelmään, joka tuntuu olevan muutaman vuoden muuta autoa perässä. Kulisseissa kuitenkin kuiskitaan, että asiaan saattaa tulla myöhemmin muutos. Nykyisellään järjestelmä toimii kohtuullisesti, mutta esimerkiksi Bluetoothin ylitse toistettavan musiikkikappaleen vaihto kestää useita sekunteja.Omaan tahtiinKoeajossa ollut 1,5-litrainen bensiiniturbo vauhdittaa Insignia Sports Toureria 165 hevosvoiman turvin. Yhteispeli 6-vaihteisen automaatin kanssa sujuu pehmeästi, mutta valitettavasti moottori jää kokonaisuuden heikoimmaksi lenkiksi. Reippaissa kiihdytyksissä konehuoneesta kuuluu kyllä mekkalaa, mutta merkittävää etenemistä ei tunnu tapahtuvan. Numerot ja kokemukset kertovat, että autolla ei jää jalkoihin, mutta suhteessa Insignian muuhun vaivattomuuteen voimalinja tuntuu alimitoitetulta. Jousituksen osalta Insignia pelaa varman päälle. Neljä töyssyä viidestä ylitetään tälle autoluokalle kuuluvalla rauhallisuudella, mutta terävät kuopat muistuttavat siitä, että esimerkiksi ikänestori Ford Mondeo on tässä suhteessa edellä. Ohjaus on hyvää keskitasoa keveytensä ja nopeutensa suhteen.Mieluiten Opel Insignia Sports Tourerilla taittaakin pitkiä matkoja, jolloin myös kuljettajaa avustavat järjestelmät pääsevät oikeuksiinsa. Samalla se on muistutus siitä, miten virkistävältä ison tavaratilan ja matalan auton yhdistelmä tuntuu crossovereiden valtakaudella.Opel Insignia saattaa jäädä yhdeksi valmistajansa viimeisistä uusista GM-tuotteista, sillä jo tämän vuoden uutuusmallit Crossland X ja Grandland X lainaavat jo ranskalaiskonserni PSA:n osaamista. Insignia on hyvä osoitus siitä, mihin Rüsselsheimissä todella pystytään.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Opel Insignia Sports Tourer Hinta alkaen 33 267 € Koeajetun auton hinta varusteineen 44 574 € Moottori Bensiinimoottori 1 490 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 122 kW (165 hv), 5600 r/min Vääntö 250 Nm (2500–4500 r/min) Vääntö 250 Nm (2500–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,6 s Huippunopeus 214 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 141 g/km Mitat pituus 4986 mm, leveys 1863 mm, korkeus 1500 mm, akseliväli 2829 mm Tavaratila: 560 l Omamassa: 1522 kg Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Koeajo Koeajo: JAC E30X – kulissit kunnossa 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Pääseekö vanhalla Toyota Priuksella tankkaamatta 1 000 kilometriä? – Käyttötesti käytetyllä 25.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Hyundai teki ensimmäisen ja viimeisen neliovisen, seitsenpaikkaisen katumaasturin avomallisena... 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 22.6.2025 Laivat Ja taas romutetaan: entinen Silja Linen ruotsinlaivapioneeri Finlandia purettavana Turkissa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella