24.7.2017 Ajoneuvot Koeajo: Laajennettu toinen painos – Opel Insignia Sports Tourer Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opelin lippulaivan farmarimalli vakuuttaa hiljaisella kyvykkyydellään. Hyvää: leppoisa matka-auto, varustelu Huonoa: voimalinja, varusteiden viimeistely Toisen sukupolven Opel Insignian mallisto on laajentunut odotetusti Sports Tourer -farmarimallilla. Nipin napin alle viisimetrinen farkku on upea ilmestys, sillä auto on valtaisista mitoista huolimatta laihtunut visuaalisesti edeltäjäänsä nähden. Hiljaisesti hyvännäköinen auto on saanut värikseen mystiseltä kuulostavan Darkmoon Blue -sinisen, joka erottautuu mustasta ja tummanharmaasta vain satunnaisessa valossa. Sisätila jatkaa lupaavaa mielikuvaa. Kaakaonvärinen nahkaverhoilu vihjailee Insignian tavoitteista näykkiä saksalaisten laatumerkkien nilkkoja. Kalliin (3 680€) AGR Premium -verhoilupaketin yhteydessä kuljettajan istuin päivittyy sertifioiduksi ergonomiaistuimeksi, josta löytyy jopa yksinkertainen hierontaohjelma. Istuimen ergonomisuus on kuitenkin lopulta makuasia, mutta lisäpisteitä kertyy kesäkeleillä arvostettavasta viilennystoiminnosta. Takapenkeillä tilaa on riittämiin eikä tavaratilaakaan voi moittia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Varusteilla vaivattomasti Kattava varustelu jatkuu liikkeelle lähdettäessä. Kuljettajan työtä avustetaan heijastusnäytöllä, mukautuvalla vakionopeudensäätimellä, liikennemerkkien tunnistuksella, avustavalla kaistavahdilla ja automaattijarrutuksella varustetulla törmäysvaroittimella. Pysäköinnissä jeesaa parkkitutkien lisäksi 360°-ympäristökamera, jonka avulla iso auto on helppo sijoittaa keskelle ruutua. Avustimista osa tulee AGR Premium -istuinpaketin yhteydessä. Avustimissa esiintyy kuitenkin pieniä kauneusvirheitä verrattuna saksalaisiin kilpakumppaneihin. Esimerkiksi vakionopeudensäätimen seurantaetäisyys jää turhan lyhyeksi, aiheuttaen yllättäviä nykäyksiä. Myös liikennemerkkitunnistukselle tulevat yllätyksenä suomalaiset kaukoliikenteen bussipysäkit. Suurin heikkous sisätiloissa kohdistuu viihdejärjestelmään, joka tuntuu olevan muutaman vuoden muuta autoa perässä. Kulisseissa kuitenkin kuiskitaan, että asiaan saattaa tulla myöhemmin muutos. Nykyisellään järjestelmä toimii kohtuullisesti, mutta esimerkiksi Bluetoothin ylitse toistettavan musiikkikappaleen vaihto kestää useita sekunteja. Omaan tahtiin Koeajossa ollut 1,5-litrainen bensiiniturbo vauhdittaa Insignia Sports Toureria 165 hevosvoiman turvin. Yhteispeli 6-vaihteisen automaatin kanssa sujuu pehmeästi, mutta valitettavasti moottori jää kokonaisuuden heikoimmaksi lenkiksi. Reippaissa kiihdytyksissä konehuoneesta kuuluu kyllä mekkalaa, mutta merkittävää etenemistä ei tunnu tapahtuvan. Numerot ja kokemukset kertovat, että autolla ei jää jalkoihin, mutta suhteessa Insignian muuhun vaivattomuuteen voimalinja tuntuu alimitoitetulta. Jousituksen osalta Insignia pelaa varman päälle. Neljä töyssyä viidestä ylitetään tälle autoluokalle kuuluvalla rauhallisuudella, mutta terävät kuopat muistuttavat siitä, että esimerkiksi ikänestori Ford Mondeo on tässä suhteessa edellä. Ohjaus on hyvää keskitasoa keveytensä ja nopeutensa suhteen. Mieluiten Opel Insignia Sports Tourerilla taittaakin pitkiä matkoja, jolloin myös kuljettajaa avustavat järjestelmät pääsevät oikeuksiinsa. Samalla se on muistutus siitä, miten virkistävältä ison tavaratilan ja matalan auton yhdistelmä tuntuu crossovereiden valtakaudella. Opel Insignia saattaa jäädä yhdeksi valmistajansa viimeisistä uusista GM-tuotteista, sillä jo tämän vuoden uutuusmallit Crossland X ja Grandland X lainaavat jo ranskalaiskonserni PSA:n osaamista. Insignia on hyvä osoitus siitä, mihin Rüsselsheimissä todella pystytään. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Opel Insignia Sports Tourer Hinta alkaen 33 267 € Koeajetun auton hinta varusteineen 44 574 € Moottori Bensiinimoottori 1 490 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 122 kW (165 hv), 5600 r/min Vääntö 250 Nm (2500–4500 r/min) Vääntö 250 Nm (2500–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,6 s Huippunopeus 214 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 141 g/km Mitat pituus 4986 mm, leveys 1863 mm, korkeus 1500 mm, akseliväli 2829 mm Tavaratila: 560 l Omamassa: 1522 kg Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri - nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe